Komfyrslave Startet 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2021 (redigert) Hei. Jeg har tenkt å legge opp en ny kurs med strøm ombord i båten. Fra batteriet er det ca. 6 (+6) meter frem til sikringsskapet. Det jeg har tenkt er å koble på et horn, en lyskaster og eventuelt flytte VHF`en over på den nye kursen, samt ha noe til reserve for fremtidig behov. Jeg planlegger at det er maks 30A som skal trekkes fra denne kursen. Da har jeg to spørsmål til gruppen; holder det med 16 mm kvadrat på kabelen fra batteriet frem til sikringene, og det andre spørsmålet er om jeg trenger egen sikring på kabelen etter hovedbryteren når jeg har sikringer på alle forbrukerne? Kjøleskap og alt det andre i båten er på egen kurs, men det er et salig rot i sikringsskapet så jeg fant ut at det er like greit å legge opp en ny kurs til det jeg trenger. Noen synspunkter? Redigert 10.Mars.2021 av Komfyrslave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Alltid sikring så nær batteriet som mulig. Tenk hva som skjer dersom noe kortslutter kabelen et sted før sikringsskapet. Med 12V betyr det at batteriene kan levere mange hundre A = brannmulighet. Bruk en kalkulator til å regne på tverrsnittet av kabelen. Vi hadde en her på forumet før. Vet ikke om den er her nå. Må ta total lengde tur/retur. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Her er den: https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Faxen Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Da burde 16mm2 være helt OK. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komfyrslave Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.