Jump to content

Utvide eksisterende forbruksbank med lithium


G.A.L

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat byttet båt og synes forbruksbanken virker alt for liten for oss. Vi liker å ligge i uthavn, gjerne flere dager i strekk og synes det er fint å ha mye strøm til dieselvarmer når det er kaldt og til kjøleskap og kjølebokser når det er varmt. Det er solcellepanel i båten men av erfaring vet jeg at det ikke holder, spesielt ikke tidlig og sent i sesongen eller ved mye skyet varmt vær på sommeren. Batteriene som er i båten nå er ikke så gamle og jeg synes det er dumt å ta de ut og har derfor tenkt å løse det som på tegningen under. Noen med erfaring med lithium som har noen synspunkter på denne løsningen? Tenkte å sette opp 12/12 laderen så den henter ut en viss mengde strøm av den gamle forbruksbanken når motoren ikke går for å utnytte denne også. Hvor lav spenning bør jeg sette som nedre grense for å ikke knekke den gamle forbruksbanken?

Uten navn.png

Link to post
Swingswong skrev for 8 timer siden:

Sønnak sa til meg at ved 12v er batteriet tomt. Jeg ville delt kursene mellom de to typene batteriet i stedet for å lade et forbruk med et annet. 

Grunnen til at jeg vil ha dcdc lader er for å beskytte dynamoen mot overoppheting ved direktelading av lithium. I tillegg er det fare for spenningspullser på annen elektronikk hvis bms stanser lading av lithium så jeg vil skille det med dc/dc i steden for å bytte laderegulator på dynamo

Link to post

I min båt har jeg tre systemer.

Start, thruster og anker, samt forbruk.

Det er en DCDC mellom start og forbruk, og en DCDC mellom start og thruster + anker.

Når motor stopper, stopper ladingen.

Da overbelastes ikke dynamo. 

Å lade et forbruksbatteri med et annet forbruksbatteri vil nok virke det også, men du får jo et tap i DCDC.

Skal du ha mest mulig kan du dele kurser på de to forskjellige batteritypene

Link to post
Gullfisk skrev 1 time siden:

Takk for svar @TerjeFjern. Blir 3 eller 4x 100Ah hos meg også, hvis jeg skal bytte.

Skal man da velge en dc/dc lader som kan takle maksimal ladestrøm fra dynamo, for maks lading? Eller bør man velge en dc/dc som gir litt mindre enn maks fra dynamo, for å spare dynamoen litt.

 

Jeg rådførte meg med Jörg Becker her på forumet som selger Sterling i Norge.  Han vet det meste og gir meget bra service.

 

Jeg har vel tappet ned til ca 40% igjen og batteriene lades så fort at temperaturen på dynamoer ikke har vært noe utfordring foreløpig. Tar ikke lange tiden før Ampere faller ned.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...