G.A.L Startet 10.Mars.2021 Del på Facebook Startet 10.Mars.2021 Hei Jeg har akkurat byttet båt og synes forbruksbanken virker alt for liten for oss. Vi liker å ligge i uthavn, gjerne flere dager i strekk og synes det er fint å ha mye strøm til dieselvarmer når det er kaldt og til kjøleskap og kjølebokser når det er varmt. Det er solcellepanel i båten men av erfaring vet jeg at det ikke holder, spesielt ikke tidlig og sent i sesongen eller ved mye skyet varmt vær på sommeren. Batteriene som er i båten nå er ikke så gamle og jeg synes det er dumt å ta de ut og har derfor tenkt å løse det som på tegningen under. Noen med erfaring med lithium som har noen synspunkter på denne løsningen? Tenkte å sette opp 12/12 laderen så den henter ut en viss mengde strøm av den gamle forbruksbanken når motoren ikke går for å utnytte denne også. Hvor lav spenning bør jeg sette som nedre grense for å ikke knekke den gamle forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2021 Del på Facebook Svart 10.Mars.2021 Sønnak sa til meg at ved 12v er batteriet tomt. Jeg ville delt kursene mellom de to typene batteriet i stedet for å lade et forbruk med et annet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2021 Del på Facebook Svart 10.Mars.2021 Sett DCDC mellom start og lithium Sitér dette innlegget Link to post
G.A.L Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Swingswong skrev for 8 timer siden: Sett DCDC mellom start og lithium Hvorfor det? Da må jeg jo evt ha en samlediode til forbruksbankene for å få utnyttet begge pakkene. Sitér dette innlegget Link to post
G.A.L Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Swingswong skrev for 8 timer siden: Sønnak sa til meg at ved 12v er batteriet tomt. Jeg ville delt kursene mellom de to typene batteriet i stedet for å lade et forbruk med et annet. Grunnen til at jeg vil ha dcdc lader er for å beskytte dynamoen mot overoppheting ved direktelading av lithium. I tillegg er det fare for spenningspullser på annen elektronikk hvis bms stanser lading av lithium så jeg vil skille det med dc/dc i steden for å bytte laderegulator på dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 I min båt har jeg tre systemer. Start, thruster og anker, samt forbruk. Det er en DCDC mellom start og forbruk, og en DCDC mellom start og thruster + anker. Når motor stopper, stopper ladingen. Da overbelastes ikke dynamo. Å lade et forbruksbatteri med et annet forbruksbatteri vil nok virke det også, men du får jo et tap i DCDC. Skal du ha mest mulig kan du dele kurser på de to forskjellige batteritypene Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Har 2 x100 Ah bly til start og vinsjer og 4x100 Ah lithium til forbruk med batteri til batterilader i mellom. Er på 3 sesongen uten noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 TerjeFjern skrev for 2 timer siden: Har 2 x100 Ah bly til start og vinsjer og 4x100 Ah lithium til forbruk med batteri til batterilader i mellom. Er på 3 sesongen uten noen problemer. Hvor stor dynamo lader du med, og hvilken dc/dc lader bruker du? @TerjeFjern Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Gullfisk skrev for 4 timer siden: Hvor stor dynamo lader du med, og hvilken dc/dc lader bruker du? @TerjeFjern Har to TAMD 61A motorer med originale dynamoer. Ser at de gir ca 55 A hver ifølge batterimonitoren min. Bruker en dc/dc lader fra Sterling som tåler 120A. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Takk for svar @TerjeFjern. Blir 3 eller 4x 100Ah hos meg også, hvis jeg skal bytte. Skal man da velge en dc/dc lader som kan takle maksimal ladestrøm fra dynamo, for maks lading? Eller bør man velge en dc/dc som gir litt mindre enn maks fra dynamo, for å spare dynamoen litt. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Gullfisk skrev 1 time siden: Takk for svar @TerjeFjern. Blir 3 eller 4x 100Ah hos meg også, hvis jeg skal bytte. Skal man da velge en dc/dc lader som kan takle maksimal ladestrøm fra dynamo, for maks lading? Eller bør man velge en dc/dc som gir litt mindre enn maks fra dynamo, for å spare dynamoen litt. Jeg rådførte meg med Jörg Becker her på forumet som selger Sterling i Norge. Han vet det meste og gir meget bra service. Jeg har vel tappet ned til ca 40% igjen og batteriene lades så fort at temperaturen på dynamoer ikke har vært noe utfordring foreløpig. Tar ikke lange tiden før Ampere faller ned. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 De sier vel at dcdc lader skal være mellom 30 og 50% av det dynamo gir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.