Jump to content

Hvilken radar skal jeg innvistere i....


Geir Kallevik

Recommended Posts

Lurte på om det var noen her som ville dele sine erfaringer med de radarene som dere har. Jeg vil invistere i ny radar, da den gamle type Vigil 2, er noe avlegs. Ønsker en radar med dagslysskjerm. Ser Furuno har en på tilbud til ca 12000,- men mistnker den for å være en " godværsradar ", med strålebredde på 5,9 grader.

Ønsker å høre hvilken erfaringer dere har med forskjellige typer radarer. Mitt bruk er til navigering i mørke, samt tåke og sammen med kartplotter. Er ikke interisert i en som kobinerer plotter og radar i ett, av sikkerhetsmessige grunner.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hva du har av plass til skjerm og hvor mange dinarer du har tenkt å bruke. Har du ingen begrensninger, og skal ha en skikkelig radar, kan du ta en titt på Furuno M1832. Det var en slik på til salgs-sidene nylig; nå er der i alle fall en M1831 til 12.500 og det må være et godt kjøp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Siden du nevner strålebredde (5.9 gr) så er det helt riktig en faktor som kan beskrive hvor bra en radar er. Det er imidlertid langt fra det eneste som betyr noe.

At det er en god sender/mottaker og at skjermen presenterer bilder godt er også viktig. Nye radarer har ofte mye automatikk. Både "gain" og "clutterkontroller" er ofte automatisk styrt, ikke alle er like bra.

Vær nøye med å sette opp radaren riktig ved innstallasjon.

 

Da er der det sagt. Furuno er eb bra radar, om 5.9 grader strålebredde er for mye for ditt bruk vet jeg ikke. Jeg har når en Raymarine, strålebredde er jeg usikker på. Mener jeg leste 4.7 i manuaen. Den fungerer bra. Jeg hadde heller ingen prosblem med å lese en JRC 1000 som var montert på en NB 740 som jage hadde for en del år tilbake. Store ekko som ofte fløt samnen på veldig kort range var det jo, og rekkevidden var ikke all verden. Ble imidlertid kjent med begrensnigene og da gikk det greit bruke den.

 

Tror nok at du får en bra radar hvis du velger kjent fabrikat. Skal du ha bedre strålebredde enn 5.9 gr så må du nok heller legge til noen kroner ( 20`++)..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hatt ein JRC radar 1500 med ein strålebredde horisontalt på 5,2 gr i nokon år no. I bruk sammen med plotteren synest eg dette er eit bra valg og kan anbefale den, den er fult brukbar i ein lystbåt, og spesielt vist man har plotter i tillegg. Prisen no vil eg tru ligg mellom 15000 og 20000 kr.

Det einaste eg saknar no er eit radarkurs slik att eg kan nytte den fult ut. Noko som eg vil ta når det byr seg.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...