Jump to content

Hvor ofte skifte olje på utenbordsmotor?


Corvin17

Recommended Posts

Corvin17 skrev for 2 timer siden:

Har en Suzuki 70hk 4takter 2015 mod jeg nylig kjøpte, og ifølge instrumentpanelet har den gått under 50 timer. Peilet oljen, og den så veldig gul og fin ut, og ligger på oppunder max på peilepinnen, men bør jeg skifte oljen likevel?

Hva sier instruksjonsboka? Fulgte den ikke med?

Link to post
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Hva sier instruksjonsboka? Fulgte den ikke med?

 

I noen (mange) tilfeller trenger man ikke nødvendigvis å følge produsentens vedlikeholdsskjema slavisk.

Hvis man er i stand til å ta en kvalifisert vurdering over hva man selv mener er nødvendig vedlikehold for den gjeldende motor og situasjon/tilstand. Primært etter at garanti/reklamasjonsperioden er over. Men det krever jo litt erfaring, både med utenbordsmotorer generelt og den motor det omhandler. Mange kan antagelig fint halvere vedlikeholdsutgifter/vedlikeholdsjobb uten at motoren lider noen merkbar nød av det, når det kommer til levetid og driftssikkerhet. Nå blir jo kostnadene uansett svært redusert hvis man gjør alt selv. Men det er jo en annen sak.

 

Skal vurdere å sjekke/bytte impeller på min 2015-modell i år, men er nok ganske sikkert på at den er i fin stand etter bare ca 150 timer siden ny. Iallefall ut i fra erfaring med å ha byttet en del impellere på ymse motorer tidligere.

Termostaten må jeg sjekke, men har jo kjørt motor lenge og vel med ferskvann før opplag. Slurver man her så bygger det seg gjerne opp saltavleiringer på termostaten.

Ellers er vel årlig sjekk/bytte av girolje noe man absolutt ikke må hoppe over for en motor som har noen få år på baken iallefall.

Samme gjelder en omgang med fettpressa, samt naturligvis anodene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest knerten67
jerognal skrev 5 minutter siden:

Skifter både girolje, motorolje  og oljefilter hver høst. Kondens og mye skiftende teperaturer for olja i forhold til bil. Så tenker at tid er mer utslagsgivende enn antall timer for en påhengs.

De samme gjør eg,skifter hvert år. Ikke koster de så mye og ikke er de alverden med jobb heller:smiley:

Link to post

Bruker kun Biltema 10W-30 outboard oil på min 115 hk :smiley:

 

Men.... har du ikke lest i instruksjonsboka? Og servicemanualen som ligger på nett?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Corvin17 skrev 57 minutter siden:

Takk for gode tips! Aldri skiftet motorolje på en påhengs før, noen tips? Hvilken olje bør jeg kjøpe? Er en suzuki df70atl 4takter

Finnes sikkert en Suzuki forhandler/verksted i din nærhet. En telefon eller en mail, så får du alle opplysninger ang. motoren, f. eks. oljetype, etc.

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må kjøpe et filter som passer din motor ja :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På side 0B-5 i servicemanualen finner du alt om oljefilterbytte :smiley:

Riktignok for 2009-modellen, men det er nok samme motoren du har.

 

https://data2.manualslib.com/pdf7/155/15419/1541843-suzuki/df70a.pdf?7112496068f65a99157d3cbcd119a805&take=binary

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja man finner det meste der ute på disse moderne internettgreiene :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er helt fantastisk! Så nå gjenstår det bare å finne de aktuelle delene hos virvaret av nettbutikker:crazy:  har funnet noen som spesifiserer at filteret passer Suzuki df25-70, men syns det er litt rart siden jeg mener at f.eks df50 er en annen motor enn df70, mens df90 derimot er samme motor som df70... så stusser litt på det...

Link to post

Husk at DF70 uten A på slutten er en annen og eldre modell med et annet filter (muligens).

Hvis du bor i Vestfold så har du vel relativt kort vei til en eller annen Suzukiforhandler eller Maritim-butikk :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mouche skrev 16 minutter siden:

Da jeg hadde full service på min motor i høst så sendte jeg bilde av id-brikken på siden av motorstammen til verkstedet og med dette så visste de nøyaktig hvilke deler, anoder, filter, plugger osv som de skulle ha med seg på servicebilen. 

Da kan det med rette kalles en servicebil:cool::clap:

Link to post

Ta bilde av nummer på filteret så stikker du innom en bilrekvisita-sjappe. Da finner de rett filter til deg. Orginalfilter koster garantert det dobble.

Vær obs på hvilken olje du kjøper. Kjenner ikke Suzuki, men min Yamaha står det med store bokstaver "only mineral oil" på.

Helsyntetisk olje har veldig dårlige egenskaper mtp kondens. Halvsyntetisk og mineral er mye bedre her, og dette er nok grunnen til at Yamahaen kun skal ha mineral.

Junior prøvde helsyntetisk på motorsykkelen. Ble melkehvit etter kort tid. Byttet til halvsyntetisk og problemet forsvant.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...