Corvin17 Startet 11.Mars.2021 Del på Facebook Startet 11.Mars.2021 Har en Suzuki 70hk 4takter 2015 mod jeg nylig kjøpte, og ifølge instrumentpanelet har den gått under 50 timer. Peilet oljen, og den så veldig gul og fin ut, og ligger på oppunder max på peilepinnen, men bør jeg skifte oljen likevel? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Jeg skifter hvert annet år. Ikke kjent med at dette har medført noen problemer, eller skader, på de i alt fem firetakterne jeg har hatt over de siste 25 årene selv om noen sverger til å skifte hvert år uansett (lite) bruk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 I Instruksjonsboka til min Honda (2017mod.) står det : Motorolje skiftes etter 100 timer/6 mnd. Oljefilter skiftes etter 200 timer. Er vel nokså likt på de fleste andre motorer også, etter det jeg kan huske. De fleste skifter vel imidlertid olje og oljefilter alt for ofte, meg selv iberegnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 LM 605 skrev 58 minutter siden: De fleste skifter vel imidlertid olje og oljefilter alt for ofte, meg selv iberegnet. Men hvorfor gjør du/man det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Mouche skrev 13 minutter siden: Men hvorfor gjør du/man det? Tja, si det. Er nok noe med det, at båten er viktigere enn alt annet her i livet, for mange. Så da blir vel nattesøvnen/vinterdvalen bedre for disse. Eller hvis man er perfeksjonist : Da er ingenting godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Corvin17 skrev for 2 timer siden: Har en Suzuki 70hk 4takter 2015 mod jeg nylig kjøpte, og ifølge instrumentpanelet har den gått under 50 timer. Peilet oljen, og den så veldig gul og fin ut, og ligger på oppunder max på peilepinnen, men bør jeg skifte oljen likevel? Hva sier instruksjonsboka? Fulgte den ikke med? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Hva sier instruksjonsboka? Fulgte den ikke med? I noen (mange) tilfeller trenger man ikke nødvendigvis å følge produsentens vedlikeholdsskjema slavisk. Hvis man er i stand til å ta en kvalifisert vurdering over hva man selv mener er nødvendig vedlikehold for den gjeldende motor og situasjon/tilstand. Primært etter at garanti/reklamasjonsperioden er over. Men det krever jo litt erfaring, både med utenbordsmotorer generelt og den motor det omhandler. Mange kan antagelig fint halvere vedlikeholdsutgifter/vedlikeholdsjobb uten at motoren lider noen merkbar nød av det, når det kommer til levetid og driftssikkerhet. Nå blir jo kostnadene uansett svært redusert hvis man gjør alt selv. Men det er jo en annen sak. Skal vurdere å sjekke/bytte impeller på min 2015-modell i år, men er nok ganske sikkert på at den er i fin stand etter bare ca 150 timer siden ny. Iallefall ut i fra erfaring med å ha byttet en del impellere på ymse motorer tidligere. Termostaten må jeg sjekke, men har jo kjørt motor lenge og vel med ferskvann før opplag. Slurver man her så bygger det seg gjerne opp saltavleiringer på termostaten. Ellers er vel årlig sjekk/bytte av girolje noe man absolutt ikke må hoppe over for en motor som har noen få år på baken iallefall. Samme gjelder en omgang med fettpressa, samt naturligvis anodene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Skifter både girolje, motorolje og oljefilter hver høst. Kondens og mye skiftende teperaturer for olja i forhold til bil. Så tenker at tid er mer utslagsgivende enn antall timer for en påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 jerognal skrev 5 minutter siden: Skifter både girolje, motorolje og oljefilter hver høst. Kondens og mye skiftende teperaturer for olja i forhold til bil. Så tenker at tid er mer utslagsgivende enn antall timer for en påhengs. De samme gjør eg,skifter hvert år. Ikke koster de så mye og ikke er de alverden med jobb heller Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Takk for gode tips! Aldri skiftet motorolje på en påhengs før, noen tips? Hvilken olje bør jeg kjøpe? Er en suzuki df70atl 4takter Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 (redigert) Bruker kun Biltema 10W-30 outboard oil på min 115 hk Men.... har du ikke lest i instruksjonsboka? Og servicemanualen som ligger på nett? Redigert 11.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Corvin17 skrev 57 minutter siden: Takk for gode tips! Aldri skiftet motorolje på en påhengs før, noen tips? Hvilken olje bør jeg kjøpe? Er en suzuki df70atl 4takter Finnes sikkert en Suzuki forhandler/verksted i din nærhet. En telefon eller en mail, så får du alle opplysninger ang. motoren, f. eks. oljetype, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 (redigert) Instruksjonsboka fra 2018 må vel gjøre susen https://data2.manualslib.com/pdf7/160/15961/1596099-suzuki/df70a.pdf?9a887d6436882bbcd748edc1a2bb4894&take=binary Redigert 11.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Finner ikke noe om oljefilter i manualen, men er det en standard på disse filtrene? Eller må jeg finne et filter som er beregnet på akkurat min motor? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Du må kjøpe et filter som passer din motor ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 (redigert) På side 0B-5 i servicemanualen finner du alt om oljefilterbytte Riktignok for 2009-modellen, men det er nok samme motoren du har. https://data2.manualslib.com/pdf7/155/15419/1541843-suzuki/df70a.pdf?7112496068f65a99157d3cbcd119a805&take=binary Redigert 11.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Fantastisk! Der var jo hele manualen! Strøkent Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Ja man finner det meste der ute på disse moderne internettgreiene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Ja det er helt fantastisk! Så nå gjenstår det bare å finne de aktuelle delene hos virvaret av nettbutikker har funnet noen som spesifiserer at filteret passer Suzuki df25-70, men syns det er litt rart siden jeg mener at f.eks df50 er en annen motor enn df70, mens df90 derimot er samme motor som df70... så stusser litt på det... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 (redigert) Husk at DF70 uten A på slutten er en annen og eldre modell med et annet filter (muligens). Hvis du bor i Vestfold så har du vel relativt kort vei til en eller annen Suzukiforhandler eller Maritim-butikk Redigert 11.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Absolutt, så bør nok ta meg en tur innom en slik Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Da jeg hadde full service på min motor i høst så sendte jeg bilde av id-brikken på siden av motorstammen til verkstedet og med dette så visste de nøyaktig hvilke deler, anoder, filter, plugger osv som de skulle ha med seg på servicebilen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Corvin17 Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Mouche skrev 16 minutter siden: Da jeg hadde full service på min motor i høst så sendte jeg bilde av id-brikken på siden av motorstammen til verkstedet og med dette så visste de nøyaktig hvilke deler, anoder, filter, plugger osv som de skulle ha med seg på servicebilen. Da kan det med rette kalles en servicebil Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 (redigert) Ta bilde av nummer på filteret så stikker du innom en bilrekvisita-sjappe. Da finner de rett filter til deg. Orginalfilter koster garantert det dobble. Vær obs på hvilken olje du kjøper. Kjenner ikke Suzuki, men min Yamaha står det med store bokstaver "only mineral oil" på. Helsyntetisk olje har veldig dårlige egenskaper mtp kondens. Halvsyntetisk og mineral er mye bedre her, og dette er nok grunnen til at Yamahaen kun skal ha mineral. Junior prøvde helsyntetisk på motorsykkelen. Ble melkehvit etter kort tid. Byttet til halvsyntetisk og problemet forsvant. Redigert 12.Mars.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.