Corvin17 Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Det står faktisk ikke i manualen hva som skal brukes, men det står anbefalt Suzuki sin egen 4takts 10w30 eller 40, eller lignende, og har sjekket opp at denne er semisynt, som vel er det samme som halvsynt, så jeg går for en halvsynt 10w40 tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Bruk noen kroner ekstra og kjøp originalt, de lønner seg tror eg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 knerten67 skrev 1 time siden: Bruk noen kroner ekstra og kjøp originalt, de lønner seg tror eg. Original suzuki-olje? Hvor produserer de den? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest knerten67 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Mouche skrev 5 minutter siden: Original suzuki-olje? Hvor produserer de den? De eg mener da,er å kjøpe med en Suzuki forhandler da. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ja hvis man tror orginalolje er noe mystisk duper-duper olje som gir deg 10 knop mer og dobbel levetid på motor så kjør på og betal 3x prisen. For oss andre som ikke tror på slik trolldom så handler du hvilken som helst olje som tilfredsstiller kravet. Jeg har større tro på oljeskift i god tid. Da får du møkken ut av motor før den avleirer seg i kriker og kroker. Har sett endel skrekkeksempler på såkalt Long-Life intervaller og olje. Definitivt ikke noe for meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 jerognal skrev 1 minutt siden: Ja hvis man tror orginalolje er noe mystisk duper-duper olje som gir deg 10 knop mer og dobbel levetid på motor så kjør på og betal 3x prisen. For oss andre som ikke tror på slik trolldom så handler du hvilken som helst olje som tilfredsstiller kravet. Jeg har større tro på oljeskift i god tid. Da får du møkken ut av motor før den avleirer seg i kriker og kroker. Har sett endel skrekkeksempler på såkalt Long-Life intervaller og olje. Definitivt ikke noe for meg.... Eg tror ikke at eg får 10 knop mer,eg skifter olje hvert år.Har drevet med båt i 30 40 år,så lit erfaring har eg med båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Originalt med Suzuki-logo koster sikkert 250-300 kroner, mens uoriginale (men like gode) koster 100-200 kroner. Billigste jeg fant var kr 63 hos Skruvat. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Corvin17 skrev for 9 timer siden: Det står faktisk ikke i manualen hva som skal brukes, men det står anbefalt Suzuki sin egen 4takts 10w30 eller 40, eller lignende, og har sjekket opp at denne er semisynt, som vel er det samme som halvsynt, så jeg går for en halvsynt 10w40 tenker jeg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Mouche skrev for 4 timer siden: Original suzuki-olje? Hvor produserer de den? Antagelig i raffineriet ved siden av Suzuka International Racing Course Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
"Mathilde" Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Spørsmål om nødvendig oljeskift er et team som går igjen her på BP. Vet ikke om det er jobben eller utgiften som gjør at man kvier seg, men egentlig er vel ingen av delene større utfordringer i forhold til annet båtvedlikehold(?) Så diskuteres det oljetype og hvilket merke som bør stå på oljeflaska. Jeg tror ikke det er påkrevd å bruke olje med merkenavnet på, eller til punkt og prikke følge alle fabrikantens anbefalinger om service og oljeskift. Det er noe jeg tror. Men jeg gidder ikke å spekulere så mye på det, plutselig har man brukt lengre tid på å "lure" enn det tar tid å skifte selve oljen. Og ja, jeg gjør det selv. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men faktisk er det enklere å gjøre det selv enn å bestille time på service osv..., syntes nå jeg. Til og med bruker jeg olje med fabrikantens navn på. Ja, jeg er klar over at Yamaha ikke rafinerer råolje. Men når jeg handler fra merkeverkstedet vet jeg at jeg får akkurat den oljen fabrikanten mener passer til min motor. Så, ja - det er latskap. Du finner sikkert like bra olje på Biltema. Når det er sagt er det nok bedre å prioritere hyppig oljeskift fremfor å betale ekstra for merket på flaska, hvis det er økonomien som setter begrensningene. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 "Mathilde" skrev for 9 timer siden: Spørsmål om nødvendig oljeskift er et team som går igjen her på BP. Vet ikke om det er jobben eller utgiften som gjør at man kvier seg, men egentlig er vel ingen av delene større utfordringer i forhold til annet båtvedlikehold(?) Så diskuteres det oljetype og hvilket merke som bør stå på oljeflaska. Jeg tror ikke det er påkrevd å bruke olje med merkenavnet på, eller til punkt og prikke følge alle fabrikantens anbefalinger om service og oljeskift. Det er noe jeg tror. Men jeg gidder ikke å spekulere så mye på det, plutselig har man brukt lengre tid på å "lure" enn det tar tid å skifte selve oljen. Og ja, jeg gjør det selv. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men faktisk er det enklere å gjøre det selv enn å bestille time på service osv..., syntes nå jeg. Til og med bruker jeg olje med fabrikantens navn på. Ja, jeg er klar over at Yamaha ikke rafinerer råolje. Men når jeg handler fra merkeverkstedet vet jeg at jeg får akkurat den oljen fabrikanten mener passer til min motor. Så, ja - det er latskap. Du finner sikkert like bra olje på Biltema. Når det er sagt er det nok bedre å prioritere hyppig oljeskift fremfor å betale ekstra for merket på flaska, hvis det er økonomien som setter begrensningene. Gode betraktninger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.