Jump to content

Hvor ofte skifte olje på utenbordsmotor?


Corvin17

Recommended Posts

Det står faktisk ikke i manualen hva som skal brukes, men det står anbefalt Suzuki sin egen 4takts 10w30 eller 40, eller lignende, og har sjekket opp at denne er semisynt, som vel er det samme som halvsynt, så jeg går for en halvsynt 10w40 tenker jeg:thumbsup:

Link to post

Ja hvis man tror orginalolje er noe mystisk duper-duper olje som gir deg 10 knop mer og dobbel levetid på motor så kjør på og betal 3x prisen.

 

For oss andre som ikke tror på slik trolldom så handler du hvilken som helst olje som tilfredsstiller kravet.

 

Jeg har større tro på oljeskift i god tid. Da får du møkken ut av motor før den avleirer seg i kriker og kroker.

 

Har sett endel skrekkeksempler på såkalt Long-Life intervaller og olje. Definitivt ikke noe for meg....

 

 

 

Link to post
Guest knerten67
jerognal skrev 1 minutt siden:

Ja hvis man tror orginalolje er noe mystisk duper-duper olje som gir deg 10 knop mer og dobbel levetid på motor så kjør på og betal 3x prisen.

 

For oss andre som ikke tror på slik trolldom så handler du hvilken som helst olje som tilfredsstiller kravet.

 

Jeg har større tro på oljeskift i god tid. Da får du møkken ut av motor før den avleirer seg i kriker og kroker.

 

Har sett endel skrekkeksempler på såkalt Long-Life intervaller og olje. Definitivt ikke noe for meg....

 

 

 

Eg tror ikke at eg får 10 knop mer,eg skifter olje hvert år.Har drevet med båt i 30 40 år,så lit erfaring har eg med båtmotorer.

Link to post

Originalt med Suzuki-logo koster sikkert 250-300 kroner, mens uoriginale (men like gode) koster 100-200 kroner.

Billigste jeg fant var kr 63 hos Skruvat.

 

1623018475_filterdf70a(2).thumb.jpg.f24fdfcd60850102b8f46149df2bbde2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Corvin17 skrev for 9 timer siden:

Det står faktisk ikke i manualen hva som skal brukes, men det står anbefalt Suzuki sin egen 4takts 10w30 eller 40, eller lignende, og har sjekket opp at denne er semisynt, som vel er det samme som halvsynt, så jeg går for en halvsynt 10w40 tenker jeg:thumbsup:

 

biltemaolje.thumb.jpg.1fda5fe8b35b60adf5ff99decc604e70.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Original suzuki-olje? Hvor produserer de den?:rolleyes:

 

Antagelig i raffineriet ved siden av Suzuka International Racing Course :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Spørsmål om nødvendig oljeskift er et team som går igjen her på BP. Vet ikke om det er jobben eller utgiften som gjør at man kvier seg, men egentlig er vel ingen av delene større utfordringer i forhold til annet båtvedlikehold(?)

 

Så diskuteres det oljetype og hvilket merke som bør stå på oljeflaska. 

 

Jeg tror ikke det er påkrevd å bruke olje med merkenavnet på, eller til punkt og prikke følge alle fabrikantens anbefalinger om service og oljeskift. Det er noe jeg tror. Men jeg gidder ikke å spekulere så mye på det, plutselig har man brukt lengre tid på å "lure" enn det tar tid å skifte selve oljen. Og ja, jeg gjør det selv. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men faktisk er det enklere å gjøre det selv enn å bestille time på service osv..., syntes nå jeg.

 

Til og med bruker jeg olje med fabrikantens navn på. Ja, jeg er klar over at Yamaha ikke rafinerer råolje. Men når jeg handler fra merkeverkstedet vet jeg at jeg får akkurat den oljen fabrikanten mener passer til min motor. Så, ja - det er latskap. Du finner sikkert like bra olje på Biltema. 

 

Når det er sagt er det nok bedre å prioritere hyppig oljeskift fremfor å betale ekstra for merket på flaska, hvis det er økonomien som setter begrensningene. 

Link to post
"Mathilde" skrev for 9 timer siden:

Spørsmål om nødvendig oljeskift er et team som går igjen her på BP. Vet ikke om det er jobben eller utgiften som gjør at man kvier seg, men egentlig er vel ingen av delene større utfordringer i forhold til annet båtvedlikehold(?)

 

Så diskuteres det oljetype og hvilket merke som bør stå på oljeflaska. 

 

Jeg tror ikke det er påkrevd å bruke olje med merkenavnet på, eller til punkt og prikke følge alle fabrikantens anbefalinger om service og oljeskift. Det er noe jeg tror. Men jeg gidder ikke å spekulere så mye på det, plutselig har man brukt lengre tid på å "lure" enn det tar tid å skifte selve oljen. Og ja, jeg gjør det selv. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men faktisk er det enklere å gjøre det selv enn å bestille time på service osv..., syntes nå jeg.

 

Til og med bruker jeg olje med fabrikantens navn på. Ja, jeg er klar over at Yamaha ikke rafinerer råolje. Men når jeg handler fra merkeverkstedet vet jeg at jeg får akkurat den oljen fabrikanten mener passer til min motor. Så, ja - det er latskap. Du finner sikkert like bra olje på Biltema. 

 

Når det er sagt er det nok bedre å prioritere hyppig oljeskift fremfor å betale ekstra for merket på flaska, hvis det er økonomien som setter begrensningene. 

Gode betraktninger:thumbsup:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...