Jump to content

Limtube - Hvordan lagre mellom hver gang?


Arnstein

Recommended Posts

Jeg har etterhvert en samling av tuber med lim som er tette i åpningen, f.eks. disse små Sikaflex-tubene med spiss. Jeg har prøvd flere metoder som å lagre tuben med spiss på, ta av spiss og skru på kork. Resultatet er alltid det samme, limet er stivnet i tubeåpningen neste gang jeg skal bruke den.

 

Hva er det jeg gjør feil? Har jeg lest bruksanvisningen for dårlig? Eller er det kun et genialt produkt som selger en ny tube etter hver anvendelse, enten det er tetting rundt en skrue eller større jobber? Gode råd er verdifulle for meg. :rolleyes:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Usikker på hvordan det funker med sikaflex, men enkelte limtyper kan med fordel oppbevares i fryseboksen. Kan muligens være et forsøk verdt?

Kanskje en god idè. Ikke like praktisk i båten. Alltid godt å ha noe lim liggende i verktøyskrinet. I nøden kan du holde deg "flytende" på en liten tube Sikaflex 291. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sikafleks kan starte herdingen i uopnet tube også. Sjekk holdbarhets dato på tuben.

Jeg har bedre erfaring her med Tec-7, den holder lengre på tuben og flis eller spiker i tuben holder ofte ilang tid. I verste fall bytter jeg tuten

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd både med spiker og passende skrue og tape på sikaflex-patronene. Samme dårlige resultat. Eneste mulighet er å punktere patronen eller tuben på siden av disse(der de ennå kjennes myke),og presse ut brukbart stoff der. Halvbrukte patroner er dårlig økonomi, så her er gode råd "dyre"

Link to post
Share on other sites

Halvbrukte patroner er dårlig økonomi, så her er gode råd "dyre"

Åååå ?

 

Brukte rundt 70 tuber sist vinter, vet at det koster ja :lol:

 

Jeg har derfor holdt på noen ganger med å holde massen frisk, også uti tuten. Spiker funker bra det for meg.

 

Alle slike lim/fuge/natemasse etc er alltid ferskvare. Jeg ser alltid på datoen på tubene når jeg handler.

Link to post
Share on other sites

Alle slike lim/fuge/natemasse etc er alltid ferskvare. Jeg ser alltid på datoen på tubene når jeg handler.

Har det betydning for om livnet stivner raskere eller tregere i tubeåpningen? Problemet mitt er ikke nye tuber. Har fortsatt til gode erfaringen med herdet lim i en uåpnet tube.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Praktiserer opbevaring av Sikaflex 290DC og 291 i fryser. Det herder fortsatt i spissen, men det tar vesentlig lenger tid. Stikk spiker eller skrue i spissen før den legges i fryseren. Tines i lunkent vannbad før bruk. Får levetid på over et år på åpnet patron og merker ingen kvalitetsforringelse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

På silikontuber og annet bruker jeg vrihylser. Slike røde som elektrikere bruker til å koble sammen diverse ledninger i koblingsbokser i vegger og tak. Du får dem på Biltema. Skrus rett på tubespissen og som regel holder det tett i lang tid. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tilgang på luft herder lim og alt det du finner på tube. Når du har erfaring med herdet lim på uåpnet tube, synes det som om tuben i utgangspunktet ikke har vært helt tett.

 

Bare test ut det. Bruk en tube tec7, sika eller liknende i morgen. Ikke putt noe i enden, hverken spiker, kork eller annet. På søndag vil du se at det kun er 2-3 mm som er herdet, helt ytterst.

 

Jo mer du struper for luft, minsker herdingen. Korker er slettes ikke lufttette, langt i fra. Det kan du også teste. Skru på en kork, dra til. Ta å dra av korken med fingrene. Ingen problem. En annen ting er også at om du drar litt ekstra til når du skrur dem på plass, sliter du ut gjengene svært så lett. Det tyder helt klart på at korken ikke er tett. Det er akkurat som colaflasker. Når de er helt nye (uåpnet) forsøk å ikke åpne den, men dra videre. Klarer du det, er du god. Imidlertid, hvis du åpner denne colaflaska, skrur på korken til den møter motstand. Tørn enda noen ganger. Det klarer du fint. Dette viser at flasken slettes ikke er lufttett lengre, i motsetning til når den var ny.

Link to post
Share on other sites

Før jeg opptaget fordelene med tec7 (for mitt bruk...) så brukte jeg endel sika. og den eneste måten jeg klarte å ha de litt lenger i bilen etter de var åpnet var å "lufte" de slik som vi gjør med dieselmotoren.... så jeg hadde alltid en kork eller en "tupp" som var tørket. Satt på denne på løst og trykte lett på tuben slik at det kom litt ut og skrudde fast samtidig.

Da fikk jeg trykt ut det lille som var av luft og tuben ble nesten like forseglet som den var når den var ny...

Virker men ikke like godt som uåpnet tube/patron......

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Du var litt før meg der majali, det jeg tenkte var at man kunne bruke et plaststykke/gladpack eller lignende fremme på tuben. Klemme litt slik at det kommer sika etc ut av den legg på plast srbeid ut luften og skru på en brukt tut som er tørket fra tidligere

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør intet, lar bare massen herde i spissen. Når tuba skal brukes på nytt setter jeg på ny spiss.

 

Den spissen jeg tar av derimot og som vanligvis bare er herdet mer enn et stykke innover tar jeg nå og utstyrer med en 4 toms spiker med hodet først inn i den bløte massen.

 

Spiss m/spiker legges til siden i lang tid. Når alt er herdet gjennom

fester jeg spikeren i skrustikke og løsner spissen. Spissen er som ny og kan brukes på neste tube.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...