Jump to content

Bayliner med hammerhead diesel, ting å passe seg for?


EKC84

Recommended Posts

Motoren er jo helt grei, så lenge den står i f.eks. en Suburban :saint:

Men disse kompressormatede utgavene har det vel vært litt krøll med opp igjennom årene. Det er vel nå snart 20 år siden de kom på markedet i Hammerhead-utførelse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motorene er vel basert på GM 6,5 turbomotorer. Hvor mye ombygging som er utført fra originalen må produsenten av marinevarianten svare for. Peninsular i Canada, eksempelvis, foretok inngripende endringer. Betegnelsen 'Hammerhead' mener jeg er et svensk foretak som står for. Med trykk på 'mener' hele veien. Går man historikken litt etter i sømmene, startet disse motorene i dieselvarianten som 'light craft diesels', ment for person/truck og var på rundt 140 hk uten turbo. Senere øket effekten til 160 hk uten turbo for 6,2L NA. Deretter kom 6,5 literen med turbo. Hele veien har kjøling mot effektuttak vært et problem. Når motorene blir dratt opp i rundt 300 hk, regner man vel med at motorene har en levetid på opp mot 2500 timer. Og myyye lenger om man holder effektuttaket lavt. Kjøleproblematikken sitter gjerne i topplokkene. Sprekker i forkamre og sprekker ut fra eksosventiler. Det jeg vet om Peninsular Engines (foretaket har gått inn), er at de endret fronten på motorene, større vannpumpe, endrede manifolder, endrede topper, stempler, råder, smidde veiver for høye effektuttak, endrede turboer, etc. etc. Allikevel ikke imponerende levetid på disse høyeffektmotorene. Mye av problematikken ligger rundt dette med at rådelagrene blir svært smale. Dessuten har lagerskålene tendens til å bli med rundt.

 

Kjempemotorer når man holder effektuttaket langt nede. Hulda sin 6,2L NA er trimmet ned til 140 hk. Men vi tar ikke ut mer enn max 80 hk. Resten er reserve. Skulle jeg hatt ny motor i dag, ville det blitt en rekkemotor. Motoren til Hulda ble prosjektert for 25 år siden. Da var verden litt annerledes.

Link to post
Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Jeg har utelukkende hørt negative ting om de motorene der...

Har hatt 3 slike motor eiere i vår båtforening...katastrofe for alle...

 

Sitter vel igjen med samme inntrykket. Bildet av motoren her viser at dette ikke er en marinisering som har rot i Peninsular.

 

Det er slett ikke vanskelig å dra ut masse effekt av en slik V8'er. Og de reagerer momentant. Og alt dette tåler de rett og slett ikke i lengden.

Link to post

Å ta ut 1000 hk av en GM Duramax 6,6 liter diesel er ikke umulig (med original innmat ja). Men det er helt klart en HELT annen konstruksjon som det vel er Isuzu som står bak. Mildt sagt solide saker, i forhold til den GM-utviklede 6,5 liters motoren.

 

Marine Diesel i Sverige som stod bak Hammerhead-motorene hadde jo Duramax-baserte motorer å tilby for noen få år siden, med opptil 500 hk var det vel. Men foretaket eksisterer kanskje ikke lengre?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

GM's hensikt med å utvikle 6,2 og 6,5 var å ta frem et drivstoffrimelig alternativ til tilsvarende bensinmotorer. Derfor passer de ned på samme festene, og veier ikke så veldig mye mer enn bensinmotorene. Disse motorene er altså lettvektere, ikke tunge, solide saker som er beregnet på full rulle time etter time. Jeg snakket med en forhandler av Peninsular på Vaxholm for noen år siden. Han hadde trimmet en 6,5 liter til godt over 400 hk som han hadde i en pickup. Motoren var ikke veldig medgjørlig, og banket mye innen den fikk opp temperaturen.

 

Duramax har jeg ikke noe forhold til. Vet lite om dem. Heller ikke kjenner jeg Marineservice i Sverige annet enn fra reklamen.

Link to post
Hulda skrev On 11.3.2021 at 17.16:

Duramax har jeg ikke noe forhold til. Vet lite om dem. Heller ikke kjenner jeg Marineservice i Sverige annet enn fra reklamen.

 

Her er Duramaxen fra MarineDiesel https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=164893306

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Så den anonsen for svært lenge siden. Med 450 hk er sikkert heller ikke den noen 'slitemotor' som går 10000 timer.

 

Tja, den er jo kjent som en slitemotor i svære pickup'er iallefall. Så for fritidsbåter er den nok på høyde med mye annet. 

Husk at den har over 1 liter større slagvolum enn f.eks. D6-435. Og 2 sylindre ekstra :smiley:

Men som de fleste andre high-performance dieselmotorer så er den naturligvis ikke saktegående.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Problemet med disse V8'erne er smale bære- og rådelagre. Alle disse GM-dieslene (ikke 5,8-literen) går 'a million miles' som bilmotorer. Om de får nok kjøling og ikke blir kjørt for hardt. Om jeg hadde hatt råd og anledning, ville ikke jeg betalt nesten en halv mill for den Duramax'en. Men det er jo kule motorer med flott lyd. Hulda har den derre dype V8-rumlingen. "Mang hadde betalt mye for den låta der', iflg. min ene sønn som er nokså hekta på slike motorer.

Link to post
Hulda skrev for 8 timer siden:

Problemet med disse V8'erne er smale bære- og rådelagre. Alle disse GM-dieslene (ikke 5,8-literen) går 'a million miles' som bilmotorer. Om de får nok kjøling og ikke blir kjørt for hardt. Om jeg hadde hatt råd og anledning, ville ikke jeg betalt nesten en halv mill for den Duramax'en. Men det er jo kule motorer med flott lyd. Hulda har den derre dype V8-rumlingen. "Mang hadde betalt mye for den låta der', iflg. min ene sønn som er nokså hekta på slike motorer.

 

Duramax startet opp i 1997 som en joint venture mellom GM og Isuzu, og motorene produseres i USA. 

450 hk er vel egentlig relativt mildt effektuttak siden de er "rated" for opp til 550 hk i utgangspunktet.

Disse motorene har nok ingenting til felles med 6,2 og 6,5 liters-motorene, utenom  at de er V8. Og bra er vel det :giggle: Iallefall når det kommer til mye effekt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...