Jump to content

Hvorfor er det to strøminntak på Princess 45 fra 1989?


Bisse

Recommended Posts

På båten min så et det to landstrømstilkoblinger. Shoreline 1 og shoreline 2. Sitter også en vender ombord slik at jeg kan velge om jeg skal bruke shoreline 1 eller begge. Hvorfor er det slik? Om jeg plugger til landstrømmen til shoreline 2, så lyser det i diodene for polaritet, men får ingen spenningsindikasjon på voltmeteret. Har et aircondition ombord, kan det ha noe å si? Er shoreline 2 beregnet til aircondition?finner boks for shoreline 2. Skulle det også vært en slik boks for shoreline 1? Se bilder. 

3E789396-B1EF-4386-9452-84F5EB285706.jpeg

DD39D28B-19F3-40D4-9C0B-81EA04E77654.jpeg

10A25052-0E9D-4855-AA7D-9D34AD3D66FC.jpeg

D12F8EF5-9E28-4F81-ACB9-2DF506AF0836.jpeg

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også 2 kurser inn...men har koblet det slik at jeg bare trenger bruke den ene kursen...

Årsaken oss meg var at alt ombord var basert på EL ...komfyr, aircondition,  osv... 7000 watt totalt... det får du ikke levert på en kabel fra vanlige anlegg på land...16 amper gir vel drøyt 3000 watt... 

Link to post
Share on other sites

Forutsetter at hver Shoreline kobles til ved bruk av to faser og jord.

Shoreline 1 og 2 kan ikke kobles sammen hvis du veksler til 1 og 2. Dette fordi man kan aldri være sikker på at det er samme faser du får på ledningene.

Med 230 V og 16 A kan du maks hente ut 3.680 W (3,68 kW).

Jeg antar at alt som bruker 230 V ombord er koblet til i bryterstilling Shoreline 1, men alt kan ikke brukes for fullt samtidig. Trolig har du en automatsikring av på SL1 som bryter på 16 A.

Vender du over til SL 1 og 2 så deles båtens 230 V opp i to separate kurser, som du feks har hjemme, og hver av disse kan så bruke 16 A samtidig. De respektive apparatene må da være fornuftig fordelt på disse to kursene.

 

Trur eg 🤔

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...