_Bliss_ Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Skal skifte ut fjæra for overtrykksventilen som regulerer oljeretur til bunnpana. Har ny original fjær. Hadde forventet at den gamle var noe sammentrykket, men forskjellen er ca 9-10mm. Noen som har erfaring fra tilsvarende? Kan i utgangspunktet bare prøve, men må demontere en kjøleslange for å komme til. Så det er greit å slippe å gjøre det to ganger. Ny fjær til venstre. Quote Link to post
Swingswong Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Det var en voldsom forskjell. Antall vindinger er likt, så om trådtykkelsen også er lik er det nok riktig. Hvorfor bytter du den? Quote Link to post
_Bliss_ Posted March 11, 2021 Author Share Posted March 11, 2021 De virker å være like, bortsett fra lengden. Jeg bytter for å se om det kan øke oljetrykket litt . Oljetrykket er innen for spek. men noe lavere enn på den andre maskinen. Quote Link to post
Arejane Posted January 31, 2023 Share Posted January 31, 2023 Hei, fikk du orden på oljetrykket? Har nå fått båt med 2 stk 6BT5.9, og det er noe forskjell i oljetrykket. Quote Mh Arejane Link to post
_Bliss_ Posted January 31, 2023 Author Share Posted January 31, 2023 Arejane skrev for 4 timer siden: Hei, fikk du orden på oljetrykket? Har nå fått båt med 2 stk 6BT5.9, og det er noe forskjell i oljetrykket. Hei, har du bare forskjellige verdier på trykk eller går den i alarm også når du går fra nøytral til gear for/akterover på varm motor? Ved å skifte fjær ble oljetrykket noe høyere, men mest merkbart på kald motor. Jeg prøvde ikke å skifte giver eller instrument, kan være der proplemet ligger også. Har lest meg litt opp på dett og funnet ut at dette er veldig vanlig på disse motorene. En løsning mange går for er å montere inn en motstand på 5-10ohm i serie mellom giver og instrument. Da må du evt forsikre deg om at oljetrykket er innenfor spek først. Litt info her. https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-oil-pressure-specifications/ Dersom du kun har forskjellige verdier, ville jeg ikke lagt for mye energi i det da det er helt normalt. Jeg slo meg til ro med det. Quote Link to post
Arejane Posted January 31, 2023 Share Posted January 31, 2023 _Bliss_ skrev for 1 time siden: Hei, har du bare forskjellige verdier på trykk eller går den i alarm også når du går fra nøytral til gear for/akterover på varm motor? Ved å skifte fjær ble oljetrykket noe høyere, men mest merkbart på kald motor. Jeg prøvde ikke å skifte giver eller instrument, kan være der proplemet ligger også. Har lest meg litt opp på dett og funnet ut at dette er veldig vanlig på disse motorene. En løsning mange går for er å montere inn en motstand på 5-10ohm i serie mellom giver og instrument. Da må du evt forsikre deg om at oljetrykket er innenfor spek først. Litt info her. https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-oil-pressure-specifications/ Dersom du kun har forskjellige verdier, ville jeg ikke lagt for mye energi i det da det er helt normalt. Jeg slo meg til ro med det. Hei, det er kun instrumentene som viser forskjell. Det går ingen alarmer. Takk for info. Så lenge det er stabilt så er det ok. Tenkte etterhvert å montere manuelle manometer, for å se om instrumentene er ok. Quote Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.