Jump to content

Overtrykksventil for oljetrykk Cummins bta 5.9

_Bliss_

Recommended Posts

Skal skifte ut fjæra for overtrykksventilen som regulerer oljeretur til bunnpana.

Har ny original fjær. Hadde forventet at den gamle var noe sammentrykket, men forskjellen er ca 9-10mm. Noen som har erfaring fra tilsvarende?

Kan i utgangspunktet bare prøve, men må demontere en kjøleslange for å komme til. Så det er greit å slippe å gjøre det to ganger.

Ny fjær til venstre.

20210307_185132.jpg.e469b0dc9d1d49e0161110460af60742.jpg

• 1 år senere...
Arejane skrev for 4 timer siden:

Hei, fikk du orden på oljetrykket?

Har nå fått båt med 2 stk 6BT5.9, og det er noe forskjell i oljetrykket.

Hei, har du bare forskjellige verdier på trykk eller går den i alarm også når du går fra nøytral til gear for/akterover på varm motor?

Ved å skifte fjær ble oljetrykket noe høyere, men mest merkbart på kald motor. Jeg prøvde ikke å skifte giver eller instrument, kan være der proplemet ligger også. 

Har lest meg litt opp på dett og funnet ut at dette er veldig vanlig på disse motorene. En løsning mange går for er å montere inn en motstand på 5-10ohm i serie mellom giver og instrument. Da må du evt forsikre deg om at oljetrykket er innenfor spek først.

Litt info her.

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-oil-pressure-specifications/

Dersom du kun har forskjellige verdier, ville jeg ikke lagt for mye energi i det da det er helt normalt. Jeg slo meg til ro med det.

_Bliss_ skrev for 1 time siden:

Hei, har du bare forskjellige verdier på trykk eller går den i alarm også når du går fra nøytral til gear for/akterover på varm motor?

Ved å skifte fjær ble oljetrykket noe høyere, men mest merkbart på kald motor. Jeg prøvde ikke å skifte giver eller instrument, kan være der proplemet ligger også. 

Har lest meg litt opp på dett og funnet ut at dette er veldig vanlig på disse motorene. En løsning mange går for er å montere inn en motstand på 5-10ohm i serie mellom giver og instrument. Da må du evt forsikre deg om at oljetrykket er innenfor spek først.

Litt info her.

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-oil-pressure-specifications/

Dersom du kun har forskjellige verdier, ville jeg ikke lagt for mye energi i det da det er helt normalt. Jeg slo meg til ro med det.

Hei, det er kun instrumentene som viser forskjell. Det går ingen alarmer. Takk for info. Så lenge det er stabilt så er det ok. Tenkte etterhvert å montere manuelle manometer, for å se om instrumentene er ok.

Mh Arejane

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...