Jump to content

Plassering av ekstra ekspansjonstank i kjølesløyfe


Frivakt

Recommended Posts

Jeg har en dobbel ekstern kjølesløyfe, med kraner som gjør det mulig å stenge ekstern sløyfe fra motorens kjølesystem. Den eksterne sløyfa går via defroster, varmtvannstank, dieselvarmer (vannvarmer) og sirkulasjonspumpe som styres av vannvarmeren.

 

Når jeg kjører vannvarmeren, har jeg den ene ventilen til motor stengt og den andre åpen. På denne måten stenger jeg for sirkulasjon gjennom motor, men får likevel trykkutjevning via motorens ekspansjonstank. Jeg har likevel et problem med luft i ekstern sløyfe. Siden vannvarmeren ligger forholdsvis høyt i sløyfa, vil jeg gjerne bli kvitt dette problemet. Jeg har derfor tenkt å montere inn en ekstra ekspansjonstank med tilknytning til vannvarmeren, slik at luft kan trekkes ut på sløyfens høyeste punkt.

 

Har kjøpt en ekspansjonstank på Biltema. Denne har en Ø19mm tilkobling i bunnen, og en Ø10mm tilkobling på toppen. Jeg har tenkt å koble den inn med hovedtilkoblingen før sirkulasjonspumpa, og med luftekoblingen koblet inn mellom sirk.pumpe og vannvarmer (se bilde). Dette vil gi en konstant sirkulasjon gjennom ekspansjonstanken som fjerner luft. Spørsmålet er om denne sirkulasjonen vil dempe sirkulasjonen i sløyfa for mye. Jeg tror ikke det, siden innvendig diameter på tilkoblingen på toppen av tanken neppe er mer Ø3-4mm. Strømmen av vann vil derfor bli beskjeden. Det er jo en tilsvarende sirkulasjon i motorens ekspansjonstank ved gange.

 

Er det noen som har erfaringen med noe lignende, eller har synspunkter på løsningen?

Ekspansjonstank.jpg

Link to post

Jeg skjønner ikke hvorfor du kjører ekspansjon overløp tilbake i kjølesløyfen, slik det er montert nå. Skal du klemme ut luft, ville det vel vært best å montere 'bunnslangen' til ekspansjonstanken oppstrøms pumpen. Og heller plugget overløpet. Jeg vet ikke hvilket trykk du har i systemet, eller hvilket trykk ekspansjonstanken tåler til gitt temperatur.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor du kjører ekspansjon overløp tilbake i kjølesløyfen

Denne tilkoblingen på toppen av tanken er nok ikke ment som overløp. På motoren (VP KAMD43P) har jeg to slike tilkoblinger. Den ene har slange fra toppen av termostathuset, den andre har slange fra toppen av turbo (Se bilde/sprengskisse nedenfor). Disse fungerer som selvlufting av kjølesystemet, og når motoren går strømmer det kontinuerlig vann inn på tanken gjennom disse to slangene. Hovedslangen i bunnen av tanken går ned på vannpumpa.

 

Det er den samme effekten jeg ønsker å få til i ekstern sløyfe. Det vil være større trykk rett etter pumpa enn rett før pumpa. Dermed vil det hele tiden strømme litt kjølevæske gjennom den tynne slangen inn på tanken, mens tilsvarende mengde renner ned hovedslangen før pumpa. Denne vannstrømmen vil ta med seg eventuell luft som samler se ved vannvarmeren, opp i ekspansjonstanken - dersom alt fungerer som jeg har tenkt :smiley:

Sprengskisse.jpg

Link to post
KDB skrev 55 minutter siden:

Har du vurdert å separere sløyfen med platekjøler samt egen ekspansjonstank på vannvarmersløyfen?

Ja, jeg har vurdert dette. Tenkte jeg skulle starte med å få på plass en ekstra ekspansjonstank først. Ulempen med en helt separat sløyfe, er at jeg da må kjøre sirkulasjonspumpe på denne sløyfa når motoren går for å få motorvarme til VV-tank og defroster. Er også usikker på hvor mye motorvarme som går tapt i overføringen mellom sløyfene. 

Link to post

Jeg har sammenkoblet/frakoblbare kretser, hver med sin egen ekspansjonstank, stående tradisjonelt i en T. 
I tillegg har jeg i varmekretsen en ekspansjonstank, i serie med pumpa, altså jeg tvinger all flow gjennom den.
Det fungerer utmerket, for å tømme luft åpner jeg bare lokket på serietanken, og lar nivået i den stige. Det må selvfølgelig evt etterfylles i de vanlige tankene.

edit:
Jeg bruker dissse tankene, https://www.maritim.no/elektrisk/eberspacher-ekspansjonstank-5l

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 15 minutter siden:

Men skal den lufteteorien fungere, må ekspansjonstanken være designet for formålet, for å få noe videre effekt.

Jeg tror den er det. Som du ser er overløpet plassert i bunnen. Herfra går det et rør opp innvendig som gir overløp hvis vannet når et visst nivå:

173362940_Overlp.jpg.8e3bd510f6215f1ecc118964bd846849.jpg

 

Inntaket på toppen er av samme type som på motorens ekspansjonstank. Vann som kommer inn her vil renne ned i tanken:

1835234292_20210312_133829(1).jpg.ae4f11f5b803cbf9b3d4b5e1be35f36b.jpg

Link to post
SamH skrev for 3 timer siden:

Jeg har sammenkoblet/frakoblbare kretser, hver med sin egen ekspansjonstank, stående tradisjonelt i en T. 
I tillegg har jeg i varmekretsen en ekspansjonstank, i serie med pumpa, altså jeg tvinger all flow gjennom den.
Det fungerer utmerket, for å tømme luft åpner jeg bare lokket på serietanken, og lar nivået i den stige. Det må selvfølgelig evt etterfylles i de vanlige tankene.

Høres ut som en god løsning. En litt dyrere tank enn den jeg har kjøpt :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...