Karlsenkystfiske Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 Hei! Der jeg har båtplass er fortøyningsfjærer forbruksvare, og en ikke helt ubetydelig utgift. Har så langt brukt Forsheda tilpasser taudiameter. Lurer på om man kan få fjæra til å vare lengre hvis man går opp et hakk på fjærstørrelsen i forhold til taudiameter? F.eks fjær nr. 4 på 18mm tau! Har noen prøvd fjærer fra andre merker? Quote Link to post
NilsPils Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 Jeg har hatt sånne i mange år uten problemer på en litt utsatt plass og tung båt. Jeg tror det kan ha noe å si hvor menge tørn tauet går rundt gumikroppen. Mange tørn gir god fjæring, men tilsvarende stor belastning på gummien . . . Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 Har hatt mine Forsheda nr, 4 og 22mm i over 10 år 39 fot 2 master 14 t båt har prøvd et par ander merker som røk. Mener at 18mm i nr. 4 blir for tynt er beregnet til 22-24 mm. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Posted March 12, 2021 Share Posted March 12, 2021 (edited) Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden: Der jeg har båtplass er fortøyningsfjærer forbruksvare, og en ikke helt ubetydelig utgift. Hvordan fortøyer du? Værhardt er 4 ikke nok. Forsheda anbefaler 3 runder ser noen billig dempere har bare to da holder de sikkert lengre. Edited March 12, 2021 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Posted March 12, 2021 Author Share Posted March 12, 2021 Ja hadde dem holdt i 10 år så skulle jeg ikke sagt noe :) Skal være 22-24 mm ja, men er vel egentlig ikke noe problem å bruke tynnere? Fortløyer omtrent som på bildet. Ved dårlig vær, en ekstra spring, og to ekstra tamper mot været. Quote Link to post
Recommended Posts