925Riviera Startet 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2021 Jeg har fire blybatterier til forbruk Og et blybatteri til start disse er fra 1999 så jeg har kjøpt meg 3x170 ah gel batterier til forbruk. Skal sette i baugthruster og ha nytt startbatteri og batteri til thruster, Laderen i båten er slik at man kan velge wet-agm-gel-cal hvordan løser jeg da dette på beste måten med lading og valg av batterier til de to siste. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ladere, regulatorer og dynamoer justeres alltid i forhold til det svakeste ledd. I tilfellet alle får samme ladespenning (f.eks. via relé eller MosFET) er det Gel batteriet du må ta hensyn til. Gel må ikke lades med spenninger som utløser gassing. Dvs. at den ikke skal lades med mer enn 14,4V @ 25°C og ladespenningen må da kompenseres i forhold. Også minste gassing vil ødelegge Gel batterier både umiddelbart og ureversibel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Må jeg ha noe mellom dynamo og batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Det er lurt å skille batteriene slik at de ikke utlader hverandre, ja. Du kunne bruke skillerelé (enten enkle mellom bankene, eller et med flere uttak) eller også noe passivfordeler som f.eks. skilediode/ eller MosFET med lite spenningsfall. Sjekk litt her på Båtplassen, det finnes mange tråder som beskriver alt sammen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Lurte på om jeg bruker Manson laderen til gel forbrukspakke kjøper to nye bly til start og thruster setter inn egen lader til de, hva må jeg evt gjøre fra dynamo om gel batterier som skal ha litt lavere spenning Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 (redigert) Siden du har ville jeg ikke forandre mye med batteriene, men heller bruke de opp først. Laderen stiller du til GEL, så sjekker du ladesluttspenningen (i slutten av Bulkfasen når batteriene er full) med Multimeter rett på batteriene, dette for å sjekke at laderen ikke gir for mye. Det er et vanlig kontroll, som du burde gjøre et par ganger hvert år. Gjør det først uten, og så med parallell forbruk tilkoblet. Spenningen kan variere, derfor må du sjekke om de blir for høy et sted. Klarer laderen jobben da kan den lade hele pakken. Start og truster drar vanligvis bare en to Ampere, fordi disse batteriene tømmes vanligvis ikke med mer enn 0,1Ah (start) til 3-7Ah (truster) gjennomsnittlig. Lukket trenger disse samme spenningen som Gel. Er det åpne bly-syre da kan de "masseres" et par ganger hvert år. Da bare frakobler du Gelbanken, utlader syrebatteriene en del med noe forbruk, for så å topplade disse men da med økt spenning (innstilling som leverer f.eks. 14,6V og gjerne tydelig mer). Dette hjelper bl.a. å ballansere (utjevne) cellene og forebygger for stratifikasjon. Dyp utlading og direkte påfølgende topplading hjelper uansett å holde batterier i gang, bør gjøres minst hver en gang om høsten og til sesonstart om våren. Sterling PCU (litt passiv reklame for det) har forresten 4 timers desulfaterings-modus med 15,5V som kan aktiveres rett på laderen. Dynamoen kontrollerer du på samme måte. Men på den må du observere over hele distansen, dvs. både mens den lader på tomme batterier og helt til batteriene er full, sålenge dynamoen fortsatt er kald og når den senere ha blitt varm ("hot"). Avhengig dine behov for etterlading kan det være greit allerede, ellers må du se om du trenger rasker lading, da kanskje med ekstern regulator, AB eller BB-lader, eller hele pakken med bedre dynamo og regulator mm. Jørg Redigert 13.Mars.2021 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.