Kissa05 Startet 12.Mars.2021 Del på Facebook Startet 12.Mars.2021 Lurer på hvor drivstoffsvennlig en Yamaha 115 v4 motor er? Motoren skal stå på en Scand 550. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Gammel to-takter, bruker omtrent ikke bensin. Hva slags svar forventer du egentlig på det spørsmålet? 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 (redigert) Trenger ikkje bli helt værst. Har du (for) stor motor ifht til båten, kan du marsje på lavt turtall. Eg hadde en 16foter med v4 90hk 2takt som marsje på under 0.7l/nm Redigert 12.Mars.2021 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Opptatt av forbruk? E-tec, Optimax eller 4-takt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Du kan rekne med å bruke rundt 20-25 liter i timen ved rundt 25 knop. Det var cirka det min Scand 550 med Mercury 135hk brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Hvor gammel er denne hvis der er totakter? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Buster L Mercury skrev 4 minutter siden: Hvor gammel er denne hvis der er totakter? Den er vel fra 90-tallet sannsynligvis. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Buster L Mercury Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Hvis dette er en to-takter fra 90-tallet så er ikke dette førstevalget mtp drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 13.Mars.2021 Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 Den er drivstoffvennelig så det holder, den er så glad i drivstoff at den slurper unna 0.5L pr hk man bruker. Med andre ord, så kan du kjøpe en 10år gammel dfi 2takter på 150hk og ende opp med lavere forbruk Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.Mars.2021 Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 Yamaha kjørefakta sier dette: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mars.2021 Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 (redigert) Mort1 skrev 1 time siden: Yamaha kjørefakta sier dette: Forskjellen i forbruk i toppfart er pussig nok ikke kjempestor i forhold til 4-takt og DFI, men forskjellen i marsjfart er vesentlig. Og det er jo det som betyr noe for de fleste da. Redigert 13.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 13.Mars.2021 Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 Teerex skrev for 6 timer siden: Forskjellen i forbruk i toppfart er pussig nok ikke kjempestor i forhold til 4-takt og DFI, men forskjellen i marsjfart er vesentlig. Og det er jo det som betyr noe for de fleste da. Tja, min erfaring er at det er liten forskjell på 4-takt og DFI, både på marsjfart og toppfart, men DFI er vesentlig billigere å gå med i sakte fart. Skjønner egentlig ikke hvorfor du tok opp dette i forbindelse med mitt innlegg over? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mars.2021 Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 (redigert) Mort1 skrev for 3 timer siden: Tja, min erfaring er at det er liten forskjell på 4-takt og DFI, både på marsjfart og toppfart, men DFI er vesentlig billigere å gå med i sakte fart. Skjønner egentlig ikke hvorfor du tok opp dette i forbindelse med mitt innlegg over? Ser at du trolig har misforstått det jeg skrev. La meg derfor skrive det på nytt i redigert utgave Forskjellen i forbruk i toppfart er pussig nok ikke kjempestor for 2-takt i forhold til 4-takt/DFI, men forskjellen i marsjfart er vesentlig. Og det er jo det som betyr noe for de fleste da. Redigert 13.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
"Mathilde" Svart 14.Mars.2021 Del på Facebook Svart 14.Mars.2021 Teerex skrev for 8 timer siden: Og det er jo det som betyr noe for de fleste da. Det er vel det som betyr alt for alle. Er det i det hele tatt noen som i det lange løp kjører motoren mer på maks enn på "marsj"? Det må i så fall være et bittelite unntak, og en veldig spesiell båtbruk, konkurranse kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.Mars.2021 Del på Facebook Svart 14.Mars.2021 Teerex skrev for 12 timer siden: Ser at du trolig har misforstått det jeg skrev. La meg derfor skrive det på nytt i redigert utgave Ja, det gjorde jeg. Tok ikke den at du mente i forhold til 2-takter, men ser ikke helt relevansen til mitt innlegg... Mitt innlegg var ment som opplysning til TS om hva han kan forvente av forbruk på aktuell båt og motor som han nevner. Hvis TS velger 4-takt eller DFI istedenfor forgasser 2-takt, så blir forbruk på full gass 38-40 l/t, jeg synest det er vesentlig forskjell i forhold til 47 l/t..... Forbruk på marsjfart blir antagelig 30-40% lavere med 4-takt/DFI enn med 2-takt forgasser, så helt enig med deg her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.