Morten_L Startet 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2021 Drømmebåten er endelig vår! Har gravd dypt i lommeboka og fornyet familieseileren med 21 år og forlenget med 2 1/2 fot! Trofast 80-talls seiler (1986 Jeanneau Sun Fizz 40) er etter 10 fine år hos oss blitt byttet ut med 2007 Dufour 425 Grand Large. Både matrosen på snart 10 og jeg på snart 40 gleder oss som unger (bikkja på snart 1 vet jeg ikke om egentlig bryr seg så mye så lenge hun får være med) Planlegger hentetur fra Bergen og hjem til Kristiansand nå i Påsken. Er jo litt tidlig i sesongen så med forbehold om anstendig vær selvsagt! Mannskapet blir på første del jeg, sønnen min og bikkja, så håper jeg en kompis eller flere blir med fra Haugesund evnt Stavanger og hjem. Har ikke rukket å detaljplanlegge enda. Men foreløpig plan er å kjøre opp 27.mars, bruke et par dager i Bergen på å klargjøre båten og besøke kjente (båten kommer rett fra opplag så seil, sprayhood osv er pakket ned) og så tusle oss rolig mot Haugesund der vi har familie vi vil stikke innom og hilse på. Fra Haugesund og hjem er det jo både Jæren, Lista og Lindesnes vi skal rundt så der tenker jeg vi følger værmeldingen og tar det litt som det kommer. Om så er kan jo båten legges igjen et sted og fortsette helgen etterpå. Oppdaterer med AIS når denne er klar Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Gratulerer med ny båt! Vi er etterhvert sulteforet på hentetråder. Virker som det er slutt på tiden da SAP Sørlendingen fartet kysten rundt i feite Princesser og Nord Star. Kommer til å følge dere på veien ....husk mye bilder Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Gratulerer med flott båt. Blir kjekt med hentetur -og med en slik størrelse på båten er du heller ikke veldig væravhengig. Lykke til med forberedelser! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Grattis med ny båt. Og henteturer er det beste vårtegnet Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Morten_L Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 (redigert) nie skrev for 7 timer siden: Gratulerer med ny båt! Vi er etterhvert sulteforet på hentetråder. Virker som det er slutt på tiden da SAP Sørlendingen fartet kysten rundt i feite Princesser og Nord Star. Kommer til å følge dere på veien ....husk mye bilder Tusen takk for det! Ja, var mange fine hentetråder med dem skal prøve å være flink med bilder! LAKA skrev for 6 timer siden: Gratulerer med flott båt. Blir kjekt med hentetur -og med en slik størrelse på båten er du heller ikke veldig væravhengig. Lykke til med forberedelser! Takk for det! Har jo bare så vidt sett båten men synes også ubeskjedent den er fin! Forsovidt ikke så veldig væravhengig, men tror både sønnen på 9 og bikkja synes vi bør ta litt værforbehold lurvetass skrev 1 time siden: Grattis med ny båt. Og henteturer er det beste vårtegnet Tusen takk! Ja, nå kan våren bare komme! Håper det blir mange fine hentetråder her inne. Foreløpig plan og tidsestimat er som følger, vi kjører over fjellet lørdag 27.mars, kommer oss ombord og får levert leiebil. Søndag - tirsdag går nok med til med til klargjøring av båt samt å utforske Bergen som sønnen ikke har vært før. Så tirsdag kveld kaster vi loss, har familie i Haugesund vi også skal si hei til så deler av dag 3 blir nok landligge også. Blir litt varierende lengde på etappene så vi får tid til landligge og tur med skipshund og så må vi jo kose oss med ny båt Redigert 13.Mars.2021 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Første etappe unnagjort. Leiebil fra Kristiansand til Hovden, overnatter her og kjører til Bergen og flytter ombord i morgen. Stakkars leiebilen er så full at det omtrent tyter ut vinduene, man reiser ikke lett her i gården (junior får så vidt plass i baksetet og passasjersetet har også sin dose) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Det blir moro å følge dere på turen! Lykke til! Håper bæret er med dere hele veien!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Morten_L Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 (redigert) Var pøsregnn opp dalene i går, men nå er det klarnet opp her og en fin fjellmorgen. Skipshund Stella Polaris og jeg har en morratur før frokost. Ser ut som det blir en fin dag over fjellet til Bergen. Vi stikker innom Hardanger Fartøyvernsenter i Nordheimsund og får privatomvisning av en vi kjenner det. Har ikke vært der på 14 år nå så det blir gøy å se igjen Redigert 27.Mars.2021 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Dette blir gøy å følge. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Det blir bra å bytte ut vann i fast form med vann under kjølen!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Grattis med ny båt AIS sak ombord eller ? del gjerne i såfall ;-) God tur nedover kusten ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Båtadvokaten Svart 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 Blir artig å følge dette. Husk å melde "klar til inspeksjon" når anledningen er der Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Ask Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Hei Om du treng hamn før Sletta kan du ligga ved flytebrygga vår i Valevåg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @Morten_Lgår det bra med dere? Mye å dekke når man tar over en båt, sikkert megatravelt Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Beklager manglende liv fra meg! Blanding av å være totalt utkjørt med 7 timers bilkjøring Hovden-Sotra-Flesland-Sotra (leiebilen måtte levers på Flesland, selger kjørte meg heldigvis ut igjen til båten mens guttungen og bikkja passa skuta) og alt en overtagelse medøfrer var der rett og slett tomt batteri i går kveld! Men resten av turen så langt: Vi hadde en deilig natt på Hovden Fjellstoge med hærlig frokost, mulig rederen var litt ivrig for 07.00 var jeg ute og luftet hunden og når frokosten åpnet 08.00 var vi dusjet, pakket og klare Årets siste snø, matrosen fant et sted han kunne hoppe på en tissepause Et av mange flotte steder langs veien ned til Hardanger fra Haugelid, virkelig flott natur! Vi stoppet innom på Hardanger Fartøyvernsenter og kikket litt. Egentlig stengt, men vi fikk se uteområdene og siden vi kjenner skipperen på S/J Mathilde fikk vi privatomvisning ombord der Matrosen kikker på byssa ombord på Hardangerjakta Mathilde på Fartøyvernsenteret. Bestemora var kokk her når jeg var 14-15 år Vi kom til båten lørdag kveld, etter å lesse en stappfull leiebil, levert denne igjen på Flesland og spist littegran var det natta! Etter en god natt søvn våknet vi til 12m/s med 18m/s i kasta og pøsregn i morres. Oppe en gang i natt og justerte fortøyninger, men alt gikk fint. Vi benyttet anledningen til å gjøre sjøklart ombor, ting var bare studd i salongen i går. Et par timers jobbing senere så det bedre ut Så gav været seg og vi fikk en fin tur med skipshunden til en fjelltopp i nærheten Fikk uvurderlig hjelp av matrosen til å få på seil og sprayhood. Barnearbeid er som kjent godt arbeid! Han er vant til å bidra ettersom det bare er oss to Etter en matbit og en kopp kaffe slapp vi tampene og satte baugen mot Bergen Tankefull matros som nyter første tur i ny båt Skipshunden var våt etter turen og ble litt kald. Skipperen fikk litt vondt av henne og fant frem pleddet Matrosens nye favorittplass er i lazybagen, han og skipshundne skuer Bergen by der fremme Endelig godt fortøyd Down Town. Litt endring av planer, vi blir her til torsdag kveld før vi setter baugen sørover. Følg oss på AIS: Stormfugl V (LE8900) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Knude skrev On 27.3.2021 at 8.19: Dette blir gøy å følge. Takk! Solbris II skrev On 27.3.2021 at 9.18: Det blir bra å bytte ut vann i fast form med vann under kjølen!??? Jepp, snø er fint til sitt bruk. Men ingenting slår vann under kjølen! LALUNA II skrev On 27.3.2021 at 9.30: Grattis med ny båt AIS sak ombord eller ? del gjerne i såfall ;-) God tur nedover kusten ;-) Tusen takk! Ja, vi har montert AIS. Stormfugl V (LE8900) Båtadvokaten skrev for 23 timer siden: Blir artig å følge dette. Husk å melde "klar til inspeksjon" når anledningen er der Takk! Vi blir Down Town Bergen til torsdag ettermiddag. Så inspeksjon er nok på sin plass Du skal jo ha din del av æren for at jeg er skipsreder igjen Ask skrev for 14 timer siden: Hei Om du treng hamn før Sletta kan du ligga ved flytebrygga vår i Valevåg. Ask Tusen takk for det! Kan godt være jeg takker ja til det tilbudet! Har ikke helt spikret hjemreisen enda, vi blir trolig i Bergen til torsdag kveld. tomcat skrev 45 minutter siden: @Morten_Lgår det bra med dere? Mye å dekke når man tar over en båt, sikkert megatravelt Takk som spør! Det var rett og slett tomt batteri på meg i går kveld. Og niks 4G dekning der båten lå så da ble det heller dårlig med oppdatering.. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Takker for meget god oppdatering og flotte bilder! Skjønner godt at batteriet blir tomt etter en slik runde! Flott salong! Fin båt det der!??? Og vi gleder oss til fortsettelsen!??? Redigert 28.Mars.2021 av Solbris II Skrivefeil! (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Morten_L Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Solbris II skrev 5 minutter siden: Takjer for meget god oppdatering og flotte bilder! Skjønner godt at batteriet blir tomt etter en slik runde! Flott salong! Fin båt det der!??? Og vi gleder oss til fortsettelsen!??? Takk! Har dessverre svært redusert kapasitet grunnet helseutfordringer så det ble i meste laget! Men nogenlunde på nett igjen nå etter en god natts søvn og rolig start på dagen. Ja, synes også den er fin! Trodde jeg hadde god plass i gamlebåten. Men her er det jommen MYE større selv om lengden bare er 2 fot lenger hjelper jo 30 cm på bredden samt mer høyde, bredde akter +++ Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Så fint. Båten ser flott ut på bildene. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
LALUNA II Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Stormfugl V på AIS Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trixie2 Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Det er vel også varslet ett værskifte fra ca onsdag. Det blir vind fra nordlig retning. Det kan sikkert bli moro. ⛵️ Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Flott båt! Gratulerer! Det ser ut som du har vært helt sør på Sotra og hentet den? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Gratulerer med flott båt. Hadde selv en 385 GL noen år, var veldig fornøyd med den. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Careka Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) God tur.. Redigert 29.Mars.2021 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
alidal Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 https://www.bt.no/nyheter/i/Ja9Lm/vaagen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.