Jump to content

Maling på messing


kapptein

Recommended Posts

I sommer fikk jeg kjøpt en gammelt tradisjonelt kompass til taubåten, passer fint i den gamle skuta! Men så viser det seg at det ikke er helt tett, spriten lekker, ikke mye, men nok til at jeg måtte etterfylle litt. Kjøpte sprit på apoteket, 45%. Burde vel gått på polet, for apotekspriten innholder litt "parfyme". Det ser ut til at apotekspriten får malingen inne i kompassbollen (hvit) til å flasse slik at nå må jeg skru av glasset, pusse bollen og male på nytt. Hva skal jeg male messingen med som tåler sprit? (kjøper ren vare denne gangen). :yesnod:

Planlegger å tette bollen med lim, noen forslag på type (som ikke påvirkes av alkohol)?

 

kapp-teinen på Kapp

PS: hvis jeg kjøper ei helflaske på polet - hva skal jeg gjøre med resten?

Kompassset trenger bare 0,6 l. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Joda, men da vil jo kompasset stadig være tomt!

 

Ikke dersom du har gjort en god jobb og tettet skikkelig :cheers::cheers:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde besøk av will i båten i forbindelse med turtellerproblemene jeg skrev om her tidligere, og han mente at mitt kompass (stort messingkompass) måtte være fylt med olje siden det var så rolig i bevegelsene samt uten luftbære. Greit å vite, da jeg også trodde at gammeldags kompass var synonymt med sprit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde besøk av will i båten i forbindelse med turtellerproblemene jeg skrev om her tidligere, og han mente at mitt kompass (stort messingkompass) måtte være fylt med olje siden det var så rolig i bevegelsene samt uten luftbære. Greit å vite, da jeg også trodde at gammeldags kompass var synonymt med sprit...

Interessant, hva slags olje kan det dreie seg om?
Link to post
Share on other sites

Tro at jeg ville skygget unna vanlig matolje - det harskner og feller ut "uhumskheter" over tid.....

 

Sjekk denne: "Gulnet" kompass - kan man skifte væske i det? - her var det en del forslag av samme karaktær......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...