Jump to content

Fest dynamo - låsemutre eller vanlige med sprengskive


Goddis77

Recommended Posts

Skal bytte boltene som holder og strammer opp dynamoen til motoren, da disse begynner å bli dårlige.

Hva pleier folket å bruk her for å sørge for og være sikker på at dette sitter fast? Min tanke var bolt i syrefast eller rustfritt med skive og låsemutter, eller vil tradisjonell mutter med sprengskive være bedre?

 

Synes jeg har opplevd at reimen har løsnet litt etter en stund med gange, men vet ikke om dette er normal utvidelse av reim etter bruk, eller om det er bolten som slipper seg litt ned?

 

Innspill?

 

Link to post
Share on other sites

Bolten som dynamoen er hengslet på skal ikke trekkes så hardt til at det blir vanskelig å stramme reima, så den bør det være låsemutter på.

Jeg ville brukt låsemutter på alle boltene.

Bruk vanlige stålbolter. De er mye sterkere enn syrefaste, og du risikerer ikke at gjengene skjærer seg slik de kan på syrefast.

Alt annet på motoren er vanlig stål.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 1 minutt siden:

Bolten som dynamoen er hengslet på skal ikke trekkes så hardt til at det blir vanskelig å stramme reima, så den bør det være låsemutter på.

Jeg ville brukt låsemutter på alle boltene.

Bruk vanlige stålbolter. De er mye sterkere enn syrefaste, og du risikerer ikke at gjengene skjærer seg slik de kan på syrefast.

Alt annet på motoren er vanlig stål.

 

 

Tenkte det samme egentlig.

 

Forrige eier har brukt noe hard locktite eller lignende på boltene her, og dermed rundet mutrene og slikt når dette har vært demontert før. Så tryggest å bytte det som er her tenker jeg  :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...