Jump to content

Treng tips til båtelektriker og kva bør gjerast!

Vestlandssong

Recommended Posts

Eg har kjøpt ein Master 820 frå 80-tallet og det elektriske anlegget er modent for ein gjennomgang. Det er kabelsalat og kaos som preger anlegget. Mange lause, ubrukte ledninger osv. Eg hadde ein litt skremmende oppleving her om dagen som gjer at eg tenker det er nødvendig å få fagfolk til å kikke på dette. Eg skulle dra ut ein kabel frå ein gammal defekt GPS, og kabelen var kopla frå på begge sider. Då eg drog forsiktig i kabelen for å lirke den ut gjennom undersida av dashbordet begynte lysene i båten og blinke, og så slukna dei. Like etter byrja det å stige røyk frå ledningene under dashbordet! Eg kopla kjapt av strømmen (ja, skjønte jo at dette burde vært gjort FØR eg starta, men men). Når strømmen var av drog eg den lause ledningen heilt ut, og sat deretter på straumen igjen. Då virka alt heilt normalt. Ingen røyk, alle lys virka og ingen av sikringene hadde gått heller (er ikkje det rart?). Kan ellers nevne at alt anna elektrisk i båten virker som det skal, og batteria er av nyere dato.

Eg kan likevel ikkje sei at eg føler meg særlig trygg på å ta familien på overnattingstur før eg har fått oppklara kva dette kom av, og fiksa det. 

Er det nokon som har ein formeining om kor omfattende det vil være å få gjort dette anlegget meir oversiktlig(sjå bilde), og har de tips til elektriker i Bergen som er vant til å jobbe med 12V under trange og vanskelige forhold (mange av ledningene er skjult bak vegg/dashbord) 

IMG_20210314_123427.jpg

IMG_20210314_124102.jpg

IMG_20210314_123502.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Jeg vet ikke om noen men jeg vil andbefale deg og gjør det selv. Vil regne med at vist du skal få noen profisjonelle til og gjøre denne jobben skikkelig så vil det koste mere en det smaker.

en annen ting med og gjøre det sel er at du vil bli veldig gått kjent i din egen båt etter vert ?

sett deg ned og tegn opp hva du har i båten av instrumenter, duppedingser og annet som skal ha strøm og lag deg en arbeidstegning.

ikke riv ut alt på en gang men prøv og starte med et og et apparat så du ikke mister kontrollen.

lurer du på noe, spør her på BP, ta bilder og legg ut, det er altid noen som har noen gode ideer om hvordan du skal løse ting.

Redigert av Lunde14 (see edit history)

Synes jeg ser et par multikontakter oppi der. Den sorte er helt sikkert til motoren. Og burde i utgangspunktet være grei. Den hvite er vel til en eller annen installasjon som for eksempel varmer, og burde være grei. 

Underste bildet viser en drøss med 'sukkerbiter' og klemsikringer. Det gode er at det er klistret opp en oversikt over sikringene og hva de er til. Jeg ville byttet 'sikringstavlen' med noen som er mer i tråd med maritim standard. 

Hva som kan klippes og ikke, er ikke godt å si. Jeg har ryddet opp i noen slike anlegg. Det var slik til slutt at jeg stort sett koblet fra batteriet og klippet det ned. Igjen, motorstrømmen og den hvite ser ut til å være grei. Regner med at en proff elektriker vil bruke en snau uke på en slik jobb. Og hvis en proff elektriker skal ha 1000 kroner timen, kan du regne ut selv. Sett fra en hobbyelektriker med lav kompetanse sitt ståsted. 

I og med at du dro ut en kabel så kan den utmerket godt ha kommet i kontakt med andre ledninger med strøm, og kortsluttet andre ledere. Dermed blinking og røyk. 

Spesielt her kan det skje, for det ser ut som alt er koplet med utildekkede flatstifter.  Det er dumt da å dra en kabel igjennom dette dersom den har tilsvarende utildekkede stifter. For det vil kortslutte og gi uønskede konsekvenser.

2094369664_Screenshot_20210314-144942_SamsungInternet.thumb.jpg.eddad5e08a33c5bdc3c712a0368a2b57.jpg

Ellers ser opplegget slettes ikke så galt ut. Lite eller ingen irr, og følelsen av spagetti er nok større enn den i realiteten er. Det er forbedringspotensiale, men ser ikke veldig ille ut i forhold til annet.

Personlig liker jeg best sikringsholdere som har gjennomsiktig lokk over. 

Vil anbefale deg å få med en venn som har peiling på 12V og rydde opp og evt bytte over til sikringsholdere som har deksel over. Samt feste ledninger. 

Samt, og dette er veldig viktig, sjekk at det er sikringer så nære batteri som mulig for ledningene som leverer strøm til dashbord. 

Legger til:

Vil også anbefale deg å demontere én og én kabelsko som du ser på bildet over og tre på en liten bit krympestrømpe og krympe den på. Bare for å lage elektrisk isolasjon rundt det bare metallet. Deretter montere på plass, og så ta neste. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hulda skrev 13 minutter siden:

Regner med at en proff elektriker vil bruke en snau uke på en slik jobb. Og hvis en proff elektriker skal ha 1000 kroner timen, kan du regne ut selv. 

Oida, den regningen du skisserer der vil eg helst sleppe ??

Og takk for betraktninger og tips! 

Eg er einig med Grand Banks jr., dette ser ikkje ut til å vere ille. Klart, det hadde vore meir tiltalande om alt var på linje og sirleg klamra fast og med nye og moderne komponentar, men for meg er dette ei kost / nytte-vurdering: Fungerer det? Er det farleg?

Gitt at du kan svare ut begge to hadde eg ikkje brydd meg med å rydde opp i sikringsskapet og trekke opp nye kablar m.v.

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

I og med at du dro ut en kabel så kan den utmerket godt ha kommet i kontakt med andre ledninger med strøm, og kortsluttet andre ledere. Dermed blinking og røyk. 

Spesielt her kan det skje, for det ser ut som alt er koplet med utildekkede flatstifter.  Det er dumt da å dra en kabel igjennom dette dersom den har tilsvarende utildekkede stifter. For det vil kortslutte og gi uønskede konsekvenser.

2094369664_Screenshot_20210314-144942_SamsungInternet.thumb.jpg.eddad5e08a33c5bdc3c712a0368a2b57.jpg

Ellers ser opplegget slettes ikke så galt ut. Lite eller ingen irr, og følelsen av spagetti er nok større enn den i realiteten er. Det er forbedringspotensiale, men ser ikke veldig ille ut i forhold til annet.

Personlig liker jeg best sikringsholdere som har gjennomsiktig lokk over. 

Vil anbefale deg å få med en venn som har peiling på 12V og rydde opp og evt bytte over til sikringsholdere som har deksel over. Samt feste ledninger. 

Samt, og dette er veldig viktig, sjekk at det er sikringer så nære batteri som mulig for ledningene som leverer strøm til dashbord. 

Takk for god og oppløftende tilbakemelding! Skal sjekke ut det med sikringer nær batteriet. Eg får få litt hjelp til å skaffe ein oversikt over anlegget, og så får eg berre håpe at fasiten ikkje blir alt for ille. ?

Jeg forventer ikke så dårlig fasit på det anlegget der. Til info la jeg til ett punkt i mitt opprinnelige innlegg, der jeg beskriver hvordan du kan gjøre anlegget litt mer "kortslutningssikkert". Det gjelder dersom det er slik jeg tror det er : at hver kabelsko ikke har beskyttelse rundt seg. Ved å legge på elektrisk isolasjon rundt dem i form av krympestrømpe reduserer du muligheten for slik kortslutning som jeg tror du opplevde. 

Det er smart å være obs på anlegget og få med seg en som kan 12V for å sjekke over. Roser deg for det! :thumbsup:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 26 minutter siden:

Jeg forventer ikke så dårlig fasit på det anlegget der. Til info la jeg til ett punkt i mitt opprinnelige innlegg, der jeg beskriver hvordan du kan gjøre anlegget litt mer "kortslutningssikkert". Det gjelder dersom det er slik jeg tror det er : at hver kabelsko ikke har beskyttelse rundt seg. Ved å legge på elektrisk isolasjon rundt dem i form av krympestrømpe reduserer du muligheten for slik kortslutning som jeg tror du opplevde. 

Det er smart å være obs på anlegget og få med seg en som kan 12V for å sjekke over. Roser deg for det! :thumbsup:

Takk for godt tips. Å få lagt på krympestrømpe rundt kabelskoene burde vere overkommelig, så det skal eg gjere ?

Kjenner igjenn kaoset fra min master 820,bare mitt var mye verre enn det du har, alt virket men det var mye løse ledninger her å der. Jeg begynte med å koble fra en å en ledning på sikringsbrettet å så satte jeg en tape bit på ledningen å noterte hva den var til. Når alt var koblet fra satte jeg opp nye sikringsbokser å koblet opp. Igjenn alt. Screenshot_20210314_155756_com.android.chrome.thumb.jpg.006fb557cc9eb55f79ca9e6c99bcc3fe.jpgsånn så det ut hos megIMG_20210314_155958.jpg.ecafa4cd142059b7991edbd489d6facc.jpgIMG_20210314_155958.jpg.ecafa4cd142059b7991edbd489d6facc.jpgsånn ble det etter maaaange timer på badet, fortsatt mye ledninger, men nå er alt sikret å det er et system i det. 

Siden du er usikker ville jeg valgt å få det gjort skikkelig.

Noen år tilbake hadde jeg en tilsvarendene sak med en masse kabler og koblinger rundt alle veier.

Noe var kappet og mye hang løst. Fant strøm på løse kabler. 

Tok en del bilder og oppsøkte et elektrikerfirma jeg visste og var ombord på skip.

De kikket på bildene og ga et kjapt overslag uten de kunne å si det på kronen da det kunne finnes mye galt skjult.

En av de dukket opp etter en uke og satte igang.

Resultatet var at spaghettien var borte, fått nye kabler, mesteparten ble merket og et ark med hva som går hvor ligger nå ombord.

De gamle rekkeklemmene med rustne skruer var byttet, nye mer solide sikringsholdere montert og ingen kabel hang lengre og dinglet i løse luften.

Det ble stripset skikkelig, merket og så betydelig bedre ut.

Han hadde funnet tynne kabler, kabler med dårlig isolasjon, kabler uten sikringer og strøm hentet ut fra hvor det ikke burde vært gjort.

Under seilas var plutselig voltmeteret på litt over 14 selv med flere brukere påslått. 

Kunne legge seg for å sove der ombord med god samvittighet etter han hadde ryddet.

Husker ikke hva jeg betalte. Men akkurat det tenkte jeg ikke så alt for mye på. 

Andora skrev 43 minutter siden:

Kjenner igjenn kaoset fra min master 820,bare mitt var mye verre enn det du har, alt virket men det var mye løse ledninger her å der. Jeg begynte med å koble fra en å en ledning på sikringsbrettet å så satte jeg en tape bit på ledningen å noterte hva den var til. Når alt var koblet fra satte jeg opp nye sikringsbokser å koblet opp. Igjenn alt. Screenshot_20210314_155756_com.android.chrome.thumb.jpg.006fb557cc9eb55f79ca9e6c99bcc3fe.jpgsånn så det ut hos megIMG_20210314_155958.jpg.ecafa4cd142059b7991edbd489d6facc.jpgIMG_20210314_155958.jpg.ecafa4cd142059b7991edbd489d6facc.jpgsånn ble det etter maaaange timer på badet, fortsatt mye ledninger, men nå er alt sikret å det er et system i det. 

Sjå der ja,der var det visst endå meir ledningen enn hjå meg, trur eg. Og stor forskjell før og etter!

Er røret til dieselvarmeren tatt vekk på det nye bildet, eller er den berre utenfor bildet? 

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Hvis dette er forklaringen på kortslutninga, så er vel i sofall det gode nyheiter? Om eg har dradd ein kabel borti kontaktpunkta så er det jo ingen feil på anlegget, snarere var det berre feil at eg gløymte å skru av strømmen før eg drog ledningen. Eg har vore litt urolig for at kortslutningen kunne være forårsaka av defekte, strømførende ledninger (eller lause ledninger) som gnissa mot kvarandre fordi dei vart sett i bevegelse. Men då er det jo ikkje sikkert det er nokon store feil i det heile tatt.. Men skal få med meg nokon til å kikke over det uansett. 

Den eneste måten å avgjøre det på er å manuelt sjekke. Men hvis du dro den strømkabelen igjennom der jeg avmerket,  og det var isolerte kabelsko på ledningen så er det i alle fall mulig at det var årsaken til kortslutningen. 

Jeg vil og anbefale å gjøre jobben selv. Spare masse kroner og bli godt kjent med elanlegg på egen båt. Skal du trekke/fikse noe selv - sørg for å bruke tykke nok kabler (bruk kabelkalkulatoren her på BP). 

En elektriker på brygga fortalte han brukte 1 time pr meter kabel han skulle trekke i båt - fra start til slutt (finne ut hvor kabel skal gå, gjøre jobb, rydde) - regn med det kommer til å ta tid og ikke gap over for mye på en gang. 

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Jeg vil og anbefale å gjøre jobben selv. Spare masse kroner og bli godt kjent med elanlegg på egen båt. Skal du trekke/fikse noe selv - sørg for å bruke tykke nok kabler (bruk kabelkalkulatoren her på BP). 

En elektriker på brygga fortalte han brukte 1 time pr meter kabel han skulle trekke i båt - fra start til slutt (finne ut hvor kabel skal gå, gjøre jobb, rydde) - regn med det kommer til å ta tid og ikke gap over for mye på en gang. 

En time per meter, jøye meg!

Vestlandssong skrev for 10 timer siden:

Eg hadde ein litt skremmende oppleving her om dagen som gjer at eg tenker det er nødvendig å få fagfolk til å kikke på dette.

Lunde14 skrev for 10 timer siden:

Jeg vet ikke om noen men jeg vil andbefale deg og gjør det selv. Vil regne med at vist du skal få noen profisjonelle til og gjøre denne jobben skikkelig så vil det koste mere en det smaker.

bjorngb skrev for 2 timer siden:

Jeg vil og anbefale å gjøre jobben selv. Spare masse kroner ...

Når trådstarter helt tydelig gir  uttrykk for å ha tynn kompetanse på elektriske anlegg synes jeg det er merkelig at dere anbefaler ham å gjøre det selv framfor å få tak i fagfolk. Det er ikke noe i veien for å legge opp elektriske anlegg på en sikker måte uten å være utdannet elektriker, men det forutsetter at man kan det man driver med. 

Jeg har ikke gitt råd om å gjøre det selv. Jeg har gitt råd om å få hjelp av en venn som kan 12V. ?

Vedr pris per meter så håper jeg den prisen var per meter båt og ikke per meter kabel, for er det per meter kontrollert eller trekt ny kabel så kan man vel like godt kjøpe ny båt...

Eg set pris på alle svar, også dei som rådar meg til å gjere det sjølv. Normalt sett er eg veldig for å gjere ting sjølv. Når det kjem til resten av båten er filosofien min at det eg ikkje kan, skal eg klare å finne ut av og lære meg. ?? Men akkurat det elektriske anlegget har eg litt ekstra respekt for. Små feil kan i verste fall få fatale konsekvenser, og når eg ikkje har peiling vil eg ikkje ta den sjansen. 

Men no ser det ut som det kanskje ordner seg. Ein vennlig sjel her på Baatforumet har sagt seg villig til å komme å kikke på anlegget og hjelpe meg å få ein oversikt over kva som eventuelt bør gjerast. Så då er eg eit godt skritt på vegen  ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...