Jump to content

Innkjøp av hero 101 med kjølskade, råd?

Alternes2

Recommended Posts

Hei, da var jeg tilbake på forumet etter mange år ? som noen kanskje husker gikk jeg på en smell ved kjøp av båt med løs kjøl for en god del år siden, så det naturlige valget skulle man tro ikke var å gå i den fella igjen. Hehe. Derimot vet jeg nå såpass at en grunnstøting ikke nødvendigvis er døden for båten.. Så da velger jeg muligens å gi denne heroen en sjanse om det ikke er for store skader. Jeg skal igjen gå til innkjøp av båt å bo i for tredje gang, og denne gangen altså en hero101 for en meget hyggelig sum. Selger sier han ikke har sett noen strukturelle skader i bunn stokker og kjølfeste innvendig men sier at den lekker litt vann inn når den står på sjøen, jeg som ikke har altfor mye erfaring med dette  tenker da at kjølboltene kanskje bare er litt strekt og at det da kanskje bare er å stramme disse til igjen og ferdig med den saken? Hadde satt stor pris på andre  erfarnes synspunkter rundt dette og ev med kjennskap til akkurat hero og lignende problematikk ? selger sier det har stått litt vann i kjølen nå på land og dette ser vi jo også har kommet ut gjennom innfestningen skrog/kjøl, via boltene.  Hva tenker dere om dette? Om lekkasjen kun er via kjølboltene er det vel bare å tette med ny tec7 og stramme de? Mulig jeg er helt på bærtur her, men det finner vi ut av? Ønsker alle her inne en god vår og en god sesong når den starter og takk for sist til de som måtte huske meg fra tidligere? hilsen båtboer Alternes 

IMG_20210314_173442.jpg

IMG_20210314_173422.jpg

Redigert av Alternes2 (see edit history)

Hvis du bare skal bo i båten er det vel bare å få det tett hvis båten nesten er gratis. Hvis du skal seile med den ville jeg vel vært forsiktig med å anta at det er best-case-scenario og bare kline på tettemasse. Er jo ikke så kult å få masten som kjøl sånn helt plutselig.

Har selv en båt som var dunket på grunn en gang for 8-10 år siden. Ikke i nærheten av å være vanninntrengning eller strukturelle skader rundt kjøl, men båten ble sjekket av takstmann og plastemann som ga tommel opp. Kostet ca 3000kr for en vurdering av kyndig personell. Ville minimum gjort det. 

Dette er jeg skeptisk til. I det hele talt at det renner rustvann ut fra kjølinnfestningen på det ene bildet, burde gi noen kraftige alarmklokker. For all del, få en kyndig til å se på det, men gjør i det minste det.... dette kan fort koste mer enn det som står i annonsen.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Mener en del Hero 101 var selvbygg. Man leide formene og kjøpte materialene på Storsand. Jeg kjenner tre stykker i Son som fulgte det løpet. Han ene har samme båten enda, etter rundt 40 år etter at han bygget den. Og den ser ut som om den kom ut av forma i går. I og med selvbyggeprosessen kan vel også båtene variere fra helt elendig til absolutt førsteklasses. Mener også at båtene ble støpt som to halvdeler og 'limt' sammen. Derfor liker jeg ikke den lekkasjen akkurat der.

Takker så mye for svar. Ja jeg er absolutt skeptisk til dette selv. Den forrige jeg kjøpte med kjølskade tok også inn vesentlig mengder vann under seilas, noe selger nå har opplyst om at denne også gjør. Og som du er inne på Hulda, så ser det og som lekkasjen er i overgang skrog/kjøl og det er absolutt ikke bra. Dette er vel der kjølfeste skal være på sitt sterkeste så det lover nok ikke godt. Det er nok ikke snakk om en liten grunnstøting dette nei. Skal ta meg en prat med fagfolk, og ikke minst få flere bilder av dette tenker jeg før det er noe å vurdere. Men prisen på 75 k med nesten ny motor er jo absolutt tiltalende.. Men absolutt ikke om kjølen må av og en masse støpe og lamineringsjobb må gjøres. Da blir nok ikke båten så billig alikevel tenker jeg. Takker så mye for svar. Kommer tilbake med flere bilder?

Guest Thostr
3 minutes ago, Alternes2 said:

Men prisen på 75 k med nesten ny motor er jo absolutt tiltalende.. Men absolutt ikke om kjølen må av og en masse støpe og lamineringsjobb må gjøres. Da blir nok ikke båten så billig alikevel tenker jeg. Takker så mye for svar. Kommer tilbake med flere bilder?

Om det er lekkasje via  kjølbolter så må du ta ned/pakke om kjølen og ta høyde for både laminatreparasjon og bytte av bolter/gjengstaver. Høres ut som om båten er priset i forhold til at dette må gjøres også. 

Mye jobb og greit å gjøre selv om man har tid, motivasjon og anledning. Og liker å pusse glassfiber :-) Neida.

Har besiktiget en håndfull Hero 101 og som Hulda nevner er de selvstøpte båter. Ofte gikk flere kompiser sammen og støpte seg hvert sitt skrog, i egnede og fullstendig uegnede lokaler. Kvaliteten er svært varierende på de båtene jeg har undersøkt (ønsket meg selv en Hero i flere år), de fleste hadde skader i kjølinnfestning og tydelige laminat sprekker i bakkant av kjøl og en eller annen form for lekkasje i kjølsvinnet. En hadde ingen form for avstigning til kjølen, kun laminatet med noe finer og større lekkasjer og skader i laminat. Virket på meg som noen båter hadde laget en galvanisert stålramme, faststøpt og som kjølen ble boltet i, mens andre hadde heltre innstøpt og kjølen festet i disse. Det er veldig mye rart arbeid i Hero båtene, men noen er utsøkt og solid håndverk. På meg høres det ut som den båten du vurderer er en av de med dårlig kjølinnfestning/grunnstøtt med dertil skader. Å reparere det er mye og tidkrevende arbeid, innredning må fjernes og kjølen må av. Skal du bare ligge i ro og bo i båten bør det ikke være noe stort problem, men helt umulig å svare konkret på uten å se mye bedre bilder inne og ute.

Tipper det er fem-seks år siden en befaring jeg gjorde på en Hero 101 som virket svært bra, i følge annonsen. Prisforlangende var 240 000,-. Mye var ikke som forventet, men det verste var kjølen som hadde en omfattende skade i innfestningen med store laminatskader. Båten sto på land og kunne inspiseres grundig.

Eier ble rimelig sjokkert over funnet, og jeg tror oppriktig han ikke var klar over tilstanden. Ga et skambud på 30 000,- (en pris jeg mente kunne forsvare hvis jeg utbedret skaden selv) og påpekte at nå var han pliktig å underrette ved evnt. salg om skadene på båten eller få det taksert riktig. Fem måneder senere ringer selger og tilbyr meg båten får 50 000,- (Takket nei)

Fordelen med Hero er at den har divinylcell mellom laminatet og holder godt på varmen/lite kondens. Men vann under dørken inni båten pga lekkasje eliminerer jo denne fordelen langt på veg. Hvis du får båten billig, håper jeg du betaler mindre enn mitt skambud i innlegget. Mitt råd er:styr unna.

Alternes2 skrev for 5 timer siden:

, jeg som ikke har altfor mye erfaring med dette  tenker da at kjølboltene kanskje bare er litt strekt og at det da kanskje bare er å stramme disse til igjen og ferdig med den saken?

.......

Om lekkasjen kun er via kjølboltene er det vel bare å tette med ny tec7 og stramme de?

For det første må jeg bare si at jeg har null peiling på pinnebåter. Men det du skriver her høres meget ulogisk ut i mine ører. Dersom båten har rent så kraftig på grunn at det har blitt lekkasje, tenker jeg at knusningskader i laminatet er det første som oppstår. At kjølboltene skal bli strekt uten at det blir skader i laminatet synes jeg høres veldig rart ut. For det andre, dersom det er slik at boltene er strekt slik du skriver, så er de ødelagt. Da er det ikke bare å etterstramme. For det tredje, dersom det er klaring mellom skrog og kjøl slik at det er lekkasje må vel dette uansett splittes og rengjøres før man påfører fugemasse og trekker til på nytt med nye bolter. 

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Som en billig, flytende hybel til max et par titalls tusen kroner - OK.

Ville ikke brukt den til noe mer enn det. Har selv eid en gammel båt med store kjølskader. Aldri mer.

Det går en serie på YouTube nå om reparasjon av kjølskade borte på Stockholmskanten. Visuell skade på selve kjølen var ikke rare greiene. Så resultatet av hva som i utgangspunktet kan virke å være nokså bagatellmessig, kan bli omfattende og kostbare reparasjoner. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...