Karlsenkystfiske Startet 14.Mars.2021 Del på Facebook Startet 14.Mars.2021 (redigert) Har tatt blybatteribanken i land. 300 Ah bly er byttet ut med 100Ah Lifep04. Litt lite, men var det jeg hadde råd til. Har tittet litt på Will Prowse på youtube om hvordan man får lithium batterier til å leve lengst mulig. Det er visst essensielt å holde temperaturen lav. 25 grader eller mindre er best. Hurtig lading og utlading generer varme, så det bør unngås. Han viser også at å toppe batteriet korter ned levetiden. Lade til 75% for så å la det lade ned til 25% skal gi lang levetid. Altså bare bulk lading, ingen float! Ganske ulikt hvordan man tenker på blybatteri. Noen av dere som har noen gode ladeprofiler for disse batteriene? Ut fra denne artikkelen kan det virke som et fornuftig oppsett å ha bulk spenning på 13,3 V tilsvarende 80% fylling. Ingen float. Cut-in spenning på 13V (30% fylling). Følsomme greier. Men som vi allerede vet så er spenningskurven til Lifep04 kjemi temmelig flat! Redigert 14.Mars.2021 av Karlsenkystfiske (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Kjøpte du med eller uten varmefolie (heat), og hvilke modell valgte du? At man ikke bør lade over 25° er jo et tankekors dersom man skal sydover. Vurderer selv å bytte til høsten, er bare så usikker mtp minusgradene... Mulig jeg går for et 50Ah som "testbatteri" nå i det lyse halvåret, når solcellene uansett gjør nytten mesteparten av døgnet. Hold oss oppdatert! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Hei, Oppgraderte til 400ah Ritar litium fra provolt (2x200ah) i høst. Kjøpte også en avansert lader/inverter fra victron. Denne har et ok program. Har batterimonitor sånn at jeg ser hva som skjer. Jeg bor i båten og er derfor alltid tilkoblet strøm i hjemmehavn. Den snilleste ladekurven fungerer sånn at først lader den opp banken til 100%. Så går den over i float og justerer da spenningen ned til 13.2v. Da tappes batteriene langsomt ut til ca 60% etter noen dager. Der blir de til neste gang jeg kobler fra landstrømmen når det evt starter på ny. Hvis jeg skal ut og seile uten mulighet for lading skrur jeg bare av og på laderen etpar timer før avgang, så topper den banken slik at jeg har maks strøm ved avgang. Hvis du ikke har på forbruk i båten ville jeg bare ladet opp til 60% og så koblet fra. Hvis du alltid vil stå tilkoblet bør du få ned float til 13,4 eller mindre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Har på ingen måte svarene på dette men vi har fantasert mye rundt dette i denne tråden, bla hva jeg og andre valgte og hvorfor så kanskje den kan være nyttig for input om ikke annet? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Kan ikke huske å ha lest noe om maks 25 grader ved lading. Har du fått med deg noe om dette på de celler vi har brukt @Fantino? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 @Okkaby Nei. Synes også det hørtes rart ut. Batteriet i elbilen min lades feks med høyest hastighet når det ligger på optimal temp mellom 30 og 35 grader (dog en annen batterikjemi selvsagt). Iflg spec ark på de vi har brukt så er det lading under 0 og utlading under -20 som er bøygen uten at det bør være noen krise. Jeg er i alle fall andre steder enn i båten om det er under -20 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Fantino skrev 16 minutter siden: @Okkaby Nei. Synes også det hørtes rart ut. Batteriet i elbilen min lades feks med høyest hastighet når det ligger på optimal temp mellom 30 og 35 grader (dog en annen batterikjemi selvsagt). Iflg spec ark på de vi har brukt så er det lading under 0 og utlading under -20 som er bøygen uten at det bør være noen krise. Jeg er i alle fall andre steder enn i båten om det er under -20 😁 Med minus 20, så er ikke jeg i båten heller hehe Men jeg sjekket nu igjen på data blad. Å max lade temp er +65 og optimal er +15 til +35 Hvor vamt det faktisk blir i motorrommet er jeg noe usikker på. 2.2 Specification Item Specification 1 Cell Type Lithium -ion power cell 2 Cell Model LP71173207-272Ah 3 Nominal Capacity☆ 272Ah(The NEW BATTERY) 4 Nominal Voltage☆ 3.2V 5 AC-impedance(1000Hz)☆ 0.12±0.05mΩ 6 Weight 5302±100g 7 Maximum Charge Current at Room Temperature 1.0I1(Continuous) 2I1 (60s) Charging Voltage 3.65V 8 Maximum Discharge Current at Room Temperature 1.0I1(Continuous) 2I1 (60s) Discharge End Voltage 2.5V(>0℃)、2.0V(≤0℃) 9 Max Operating Temperature Range Charge 0℃ ~ 65℃ Discharge -35℃ ~ 65℃ 10 Optimal Operating Temperature Range Charge 15℃ ~ 35℃ Discharge 15℃ ~ 35℃ 11 Storage Temperature 1 month -30℃~ 45℃ 6 months -20℃ ~ 35°C *Cells should be stored at 20%SOC-40%SOC or the voltage is between 3.275V and 3.305V. 3. Appearance and Dimension Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 Fantino skrev On 15.3.2021 at 10.27: Har på ingen måte svarene på dette men vi har fantasert mye rundt dette i denne tråden, bla hva jeg og andre valgte og hvorfor så kanskje den kan være nyttig for input om ikke annet? Meget interessant tråd det der! Fikk lyst til å bygge eget batteri nå ;) her er screenshot fra laderen har slått av float, og gått for storage. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.