Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Kjellg skrev 55 minutter siden:

Bare et lite tips i tilfelle noen har lyst på noen celler. batteryhoockup fikk inn i går noen 8Ah celler med 200A rating. :thumbsup: Discharge sier de helt ned i minus 20. Slike celler er ikke barebare å få tak i...

Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS :giggle:

Blir jo ikke noe billig batteri dette. En trenger jo 160stk av disse for en pakke på 320ah. Så kommer busbar å BMS å andre små deler i tillegg. Blir et dyrt batteri det. ca 2184$ for batterie å busbar alene uten frakt å moms. 

Da er det like greit å kjøpe et ferdig 300ah fra butikk her i norge. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke sammenligne det, det er langt mer lithium pr Ah i høystrømsbatterier enn i mindre og billigere. Trenger du ikke så høy strøm kan du kjøpe rimeligere batterier, trenger du høy strøm må du betale, okkesom.

En annen ting er at en konstruksjon med 160 enkeltceller er sårbår for dårlig kontakt, ubalanse og generellt en dårlig ide når en kan gjøre ting bedre selv..

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 11 minutter siden:

Du kan ikke sammenligne det, det er langt mer lithium pr Ah i høystrømsbatterier enn i mindre og billigere. Trenger du ikke så høy strøm kan du kjøpe rimeligere batterier, trenger du høy strøm må du betale, okkesom.

En annen ting er at en konstruksjon med 160 enkeltceller er sårbår for dårlig kontakt, ubalanse og generellt en dårlig ide når en kan gjøre ting bedre selv..

Å måtte dra 200a last på forbruks bank i båten min, blir nok ikke aktuelt det.

Starter kjøleskap/dieselvarmer/toalett kvern samtidig så blir det vel kanskje 35a trekk der å da på maks.

 

SÅ nei ikke noe som tilsier kost/jobben med å bygge et sådan batteri er veien å gå.

Da får det holde med 4x272ah celler ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Helt enig, rent prismessig går det ikke an å sammenligne disse cellene med et ferdig batteri kjøpt over disk. Men dette er ikke vanlige celler. Dette er noen kraftplugger som du ikke får tak i på en lett måte. For å si det på en annen måte så er dette celler som er så kraftige at de er livsfarlig om du ikke er veldig forsiktig. Når det er sagt så er akkurat disse cellene priset til rundt 50% av det du normalt må betale for slike. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SamH skrev 7 minutter siden:

Da er du på rett spor. De store strømtrekkene er gjerne når en bruker det til komfyr, induksjonstopper, thrustere, start og sånt der.

Men nå det er sagt, en typisk hurtigkoker via inverter trekker fort rundt 200A.

Ting som går på 230 brukes kun når en ligger på landstrøm hos meg. Har enn ikke tenkt tanken på å montere inverter hehe

Drikker ikke kaffe/Te. Er jo grenser for hvor mye en hiver med i en 27 fots båt.

 

Mulig om jeg vinner europ jackpot, at jeg da trenger mer strøm. Men da blir nok alt dett levert med fabrikks nye båt, inkludert en skipper som kan kjøre baljen når paraply drinker skal inntas på Fly hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Dreuf skrev 2 minutter siden:

Tror egentlig 4 celler holder.. Men det blir 4 eller 8 jeg beholder. 

Tape må være billig i Kina, ikke mulig å se at det er en pappeske under tapen. 

 

 

Har opplevd det samme på noen pakker.

Var brukt sikkert 3-4 ruller med tape.

Var helt for jævlig å åpne uten å ødelegge det som var i pakken

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hei! 52 Kwh?? hva kom det på med frakt og mva? er det noe miljøavgift oppå dette? Planlegger i min nye stålbåt prosjekt på 30 tonn/18m og bruke batteri isteden for å kjøpe generator. kjøre alt, kjøleskap, stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin standard LL varmepumpe på 230 V.  Planlegger egentlig Elbil batteri som ligger på 1000,-/ kwh. Lading fra land 24/7 10A/16A og solcellepanel. Paul

 

Dreuf skrev for 4 timer siden:

Julenissen kom tidlig i år. 

 

60stk 272ah 3.2v celler. 

 

20201218_145955.jpg.689e9dc9ea51d8a2eebd3b4f18d0a4b2.jpg

 

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Elbil batteri er billigere pr kWh enn å kjøpe dette. Men lithium er mange forskjellige kjemier. Med forskjellige egenskaper og farer. Lifepo4 er vel en av de tryggere for oss diy'ere. Det er skrevet flere tråder tidliger om dette. Bl.a. fra @offpist som er en kløpper på dette.

 

Prisen her avhenger av selger, får du a/b/c-grade celler, hvor populære er modellen du kjøper. Feks 280ah EVE celler har vel steget 20% i pris i det siste pga at Will prowse promoterte dem på YouTube. Kurs virker selvfølgelig også inn. 

En ting er hva celler og frakt koster, men så hagler det inn med faktura fra div agenter og shipping selskap som skal ha sitt. 

Mulig man blir lurt, men det vet man jo ikke når man ikke er prof i dette. 

Når jeg innhentet tilbud så lå pris pr celle på 80-150usd pr celle og frakt fra 2000-16000,-, dette eksl mva og alle småbeløp. Jeg valgte ikke billigste, men den jeg leste mest godt om på div forum. 

Det var ett stort pengeutlegg men får jeg igjen pengene  for de cellene jeg ikke har bruk for så ender jeg med ett batteri som koster meg rundt 5000,- for 272ah. 

Det er under halvparten av Makspower og da vet jeg hvilken elektronikk og hvor tykke kabler jeg har fra celle og ut.

Også er jeg såpass nerd at jeg synes det er utrolig gøy å bygge selv... Er verdt litt det også 🤓

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter en feilkobling av polaritet på BMS, (de dumme cellene har hvit pol som minus og sort pol som pluss..) Helt ulogisk for meg, og selv om jeg sjekket spenning på balansekabler før tilkobling til BMS så tenkte jeg ikke på det lille minustegnet foran spenningen... Lesson learned!

 

Testen ble startet på 3.46V pr celle (hvilespenning) og endte på 2.72V (spenning under belastning) pr celle. Inverter begynte å gi alarm på 10.9V så da stoppet jeg.

Belastningen var en 600W inverter med en arbeidslampe som trakk 33A.

 

20210107_142846.jpg.50f7669e7889c194fa6531b69391d8de.jpg

 

Resultatet ble som vist over 273Ah og 3.50kWh. Jeg kunne nok skvist ut noen få Ah til, men i frykt for å skade noe så ville jeg ikke strekke grensene. Databladet sier Maks 3.65V og Min 2.5V.

 

Testen ble gjort med en dum Daly BMS på 60A som kutter spenningen litt lavt på 2.2V.

Nå er det bare å lade opp igjen mens jeg venter på postmannen som kommer med ny BMS så jeg kan begynne å bygge ferdig batteri til å installere i båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Lifepo4 baterier er at BMS kutter spenningen så batteriet ikke blir utladet og tar skade.

 

Jeg har ett 60 Ah og ett 100Ah og brukt en BMS som ikke kan stilles, men den kutter på 10,8 volt (2,7 V pr celle) og 3,75 V på max ved lading.

Har sett på div BMS med bluetooth og justeringsmuligheter, men har ikke bestemt hva jeg skal ha ennå.

 

I høst hadde jeg ikke vært i båten på et par uker og 60 Ah batteriet jeg har på div elektronikk hadde kuttet (pga lite sol og manglende lading fra

solpanel) og spenningen var på 10,8 volt.

Var bare å lade opp igjen og lagre det til våren og ny sesong.

Bruker en 20 A lader beregnet for Lifepo4 batterier, gir cc og cv. Tar ikke sjangs på å bruke generator på motor, så lading går med solpanel

eller egen lader.

 

Et blybatteri hadde tatt kvelden om det var blitt utladet like mye som Lifepo batteriet. Har knekt to 100Ah bly tidligere på samme måte.

 

Så all forbruk er på Lifepo4 og kun start går på gel bly batteri.

 

 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Noen tanker om ladespenning på landstrømlader og endelige alarm og disconnect settinger på BMS?

 

Vi har tilsvarende BMS på vei som du vet. Sliter litt med å finne ut hva alarmgrensen trigger - er det bare en varsling på appen mon tro?

 

Jeg spurte også leverandør hva en måtte gjøre for å reaktivere BMS dersom den kopler ut. Svaret var å nappe ut balanseconnector og lade/lade ut litt. Så det er jo en ting en kun ønsker skal skje i en båt dersom det er noe seriøst galt med laderegimet eller en har glemt forbrukere tenker jeg. Så får en heller kontrollere ladespenning godt nok til at disconnect ikke trigges, og forhåpentligvis få varsel i BMS når en nærmer seg.

 

Har lest gjennom hele Lithiumhistorien til denne karen og tenker kanskje at han har et poeng og at landstrømlader som bruker mye/hele tida bør stilles til å lade opp til 13.8-14V absorpsjonsspenning, liten eller ingen absorpsjonstid og en lav float på kanskje 13.2V eller deromkring? (Det er en Mastervolt 70/3 som kan konfigureres ganske fleksibelt, men jeg tviler på at den kan pauses automagisk - må sjekke). Resterende bly i båten vil få samme regime selvsagt men det tror jeg de vil leve godt med da de kun blir start/vinsj/thrusterbatterier som vil kreve få Ah lading.

 

For dynamoer (2 x 115A Mitsubishi på 2 stk D6) så krysser vi fingrene for at de klarer jobben da Makspower ser ut til å ha gode referanseprosjekter med disse og ikke anbefaler ombygging. Tenker likevel å kople senseledning til B+ evt med en vender slik at den kan sjaltes til batterier og få litt erfaring med strømtrekk og temperaturer på dynamoene ved ‘sulten’ Lithiumpakke før en evt lar de gå med måling direkte på batteriene.

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 39 minutter siden:

Victron sin default lade-setting for LifePO4 er absorbtion=14,2v og float/storage=13,5v.

Vet du hvor lang absorpsjonstid den settingen har? Ut fra det som skrives på siden jeg linker til over burde jo den være kort (i den grad den siden er hele sannheten da).

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 16 minutter siden:

Default er absorbtion er 10 t. 

Hmm. Mange ‘skoler’ her skjønner jeg. Stoler jo intuitivt mer på Victron enn ‘Mr knowsitall’ fra US da men han har tross alt gjort seg noen erfaringer over mange år.. Tror vi begynner litt forsiktig uansett 😁 Og, jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg egentlig. Men ut fra det som står her vil det jo være lite kapasitet å hente over 13.8V ish og det stemmer jo brukbart med forrige link.

 

https://diysolarforum.com/threads/lifepo4-voltage-chart.3156/

 

Men, en kan jo bruke et helt liv på å lese om ulike motoroljer og hvor ofte en bør skifte på diverse forum også 😊

Link to post
Share on other sites

Landstrømlader har jeg ikke sett så nøye på enda, har en Defa lader som står i båten i dag med 2x15A.

Vurderer å la denne stå for lading av start også kanskje kjøpe en lader/inverter som koblet på Lifepo4.

Eventuelt frem til båtbudsjettet har vokst seg stort nok, bare parallellkoble denne på start så den blir på 30A og la DCDC lader jobbe med lithiumbanken. 

 

Nå gjorde jeg generaltabben å bomme på polariteten på batteriene når jeg skulle flytte BMS fra en til en annen bank. Så den er død.

Fikk melding fra Fedex at den nye skal komme i dag så da kan jeg leke med innstillingene.

Skal en alarm fra BMS virke så vil jeg tro at man må man enten ha monitoren (ser den går an å kjøpe, har ikke kjøpt den selv). Eller være konstant tilkoblet enten via bluetooth eller uart (til en pc/rpi e.l.).

Jeg kommer ikke til å lade batteriene 100% og kommer heller ikke å lade ut til 0%.

Så om jeg stiller HVD (high voltage disconnect) til 14.2-14.4V (3.55-3.6V pr celle) og LVD (low voltage disconnect) 11.8V-12V (2.95-3.00V).

BMS skal i mine øyne være sikkerhet, den skal helst ikke trigges noen gang i batterienes levetid.

 

Siden jeg har kjøpt en DCDC lader for dynamolading så tipper jeg at den kommer til å stilles inn til 13.8V-14V (3.45V-3.5V).

Jeg vil nok tape litt effekt på så "snille" innstillinger, men det er veldig lite Ah mellom 14-14.6V og fra 10.5-12V. Mener jeg har lest ett sted at det er ca 5Ah i hver ende. Da sitter jeg igjen med ca 260Ah tilgjengelig.

På sommeren, siden vi ikke har inverter enda så bruker vi rundt 30A i døgnet. Da kan vi ligge 8 døgn uten lading. Da er vannet tomt og septik full for mange dager siden :).

Når jeg setter inn en inverter så vil det gå mer strøm. Men da har jeg en bank til jeg kan hive inn så totalt tilgjengelig blir 500Ah-ish tilgjengelig.

 

Alarm for høy og lav spenning kommer jeg til å stille inn på batterimonitoren. Den har både akustisk alarm og vil sende meg melding på mobilen  så sant båten har internett dekning.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var en interessant tråd! 

Har begynt å se på mulighetene for å bygge om min Polar 22 fots snekke til el-drift, men foreløpig har regnestykket vist seg å være for kostbart. Er det noe å vurdere å bygge DIY LifePO4 batterier til 48v Ah50 x 6 til el-drift eller løper man risikoer her med tanke på omfang? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...