Jump to content

Ny handlingsplan mot marin forsøpling.

SamH

Recommended Posts

Mye spennende i Fiskeridirektoratets nye handlingsplan, også for fritidsfiske.
Rapporteringsplikt for tapt redskap, krav til bedre synlighet og merking av overflatevak, krav til merking direkte på ruser og teiner bla.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-tiltak-mot-forsopling-av-havet/id2838581/
https://www.regjeringen.no/contentassets/842f9f223bd74870b1cd2f63be29b4a6/fiskeridirektoratets-handlingsplan-mot-marin-forsopling.pdf

Flott at det taes tak i dette. Ingen er tjent med spøkelsesfiske og få er tjent med utidig fisking (og ingen i lengden).

Fungerer ikke med røde blåser i mørket heller. :giggle:

Det er vel det som er vanskelig med farger på sjøen: det finnes alltid noe som "slår i hjel" en kontrastfarge. Gul er vanskelig å se i motlys på sjøen. Rød er vanskelig å se i mørket. Svart (ja, har fiskere her sør som bruker svart) er ennå vanskeligere å se i mørket. 

Så kanskje røde med gule reflekser? Slik at det er mulig å se dem når man er på vei hjem etter fisket en oktober kveld? Men også mulig å se dem på høylys dag med solen litt imot?

Eller flagg da, men da blir det litt mye dill dall.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev 14 minutter siden:

Det er vel fremdeles forbudt å trekke annen manns redskap, uavhengig av hva man synes om merkingen. 

Mulig det et forbudt, men slik redskap er lett å kjøre på, da har du liggende spøkelsesredsakp og en båtfører med potensielt store problemer. Så moralsk er det riktig dra det opp og kaste driten. Har gjort det flere ganger... Har du ikke råd eller vett til å merke redskapen så må du drive med noe annet, og da lærer kanskje vedkommende til nest gang... PS! Drar selvfølgelig ikke opp alt som ikke lyses opp av Ø100cm gul bøye, men når du har merka redskapen med den minste og mørkeste kanna du fant i garasjen, da får du som fortjent... 

R.O skrev 20 minutter siden:

Så moralsk er det riktig dra det opp og kaste driten. Har gjort det flere ganger... Har du ikke råd eller vett til å merke redskapen så må du drive med noe annet, ...

Nå driver ikke jeg med dårlig merking av mine redskaper, ikke står de i leia heller. Men det du kan gjøre hvis du blir irritert på dårlig merket redskap i leia er jo å slepe blåsa ut av leia og inn på grunna. Da har du antagelig ikke gjort noe kriminelt, og du har redusert muligheten til at andre får dritten i propellen. 

Må ellers legge til at jeg er stor motstander av dårlig merkede redskaper, særlig når de står der folk ferdes. Et annet problem jeg ser mye av når jeg dykker er at folk setter redskapen sin med alt for kort tau. Det medfører ofte at teinene sklir ned i dypet, og blåsa blir dratt under. Etter en tid gror det på blåsa, og den synker til bunns. Slike redskaper er det mye av rundt holmene her jeg bor. Dette er hovedsakelig et problem innaskjærs der Oslofolkene som bor på hytte og campingvogn ferdes og tjuvfisker hele sommeren, ikke utaskjærs der mer seriøse hummer- og krabbefiskere ferdes. 

Komodo skrev 35 minutter siden:

Nå driver ikke jeg med dårlig merking av mine redskaper, ikke står de i leia heller. Men det du kan gjøre hvis du blir irritert på dårlig merket redskap i leia er jo å slepe blåsa ut av leia og inn på grunna. Da har du antagelig ikke gjort noe kriminelt, og du har redusert muligheten til at andre får dritten i propellen. 

Veldig enig...👍👍👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...