Jump to content

Ompakking varmeveksler/oljekjøler VP D4 210


gixen

Recommended Posts

Heisann!

Klargjøring av motorer for sesongen er i gang, og denne gangen skal det utføres ompakking av to varmevekslere og en ladeluftkjøler.

 

Jeg har 2 VP D4 210 der den ene ser verre ut enn den andre mtp. tilstand og rust. Jeg begynte på motoren som tilsynelatende trengte overhaling mest, og flytter over på den andre motoren når jeg har kontroll på hva som skal gjøres og ikke minst hvordan. Regner med at arbeide går lettere og raskere på motor nummer to.

 

Det første som må gjøres for å komme til alle bolter og skruer til varmeveksler er å løsne startmotor litt. Det ligger to skruer bak denne som er vanskelig å komme til uten å løsne startmotor.

Jeg har også mistanke om et jordingsproblem på denne motoren fordi sink blir spist mye raskere på drevet enn den andre. Jeg vil derfor gå grundig over jording, og ser allerede at tilstanden på startmotor tilsier at problem kan ligge her. Minusbolten på starter knakk tvert når jeg prøvde å løse bolten som holdt kablene på plass.

received_131872242191915.thumb.jpg.698f3d464db6f8f01dbdd90ab5e593c7.jpg

 

Det går nok å overhale starter, men vil heller kjøpe ny for å vite at alt er tipptopp når jeg monterer sammen igjen.

 

Med starter ute gikk det greit å demontere varmeveksleren. Måtte løsne dieselfilter for å trekke den forbi på grunn av oljehuset. Oljehuset fikk jeg ikke demontert først på grunn av skruer uten spor.

 

Tilstanden på motor er vel så som så, det er mye overflaterust på denne siden, og jeg mistenker at det her har vært både kjølevannslekkasje og oljelekkasje en periode, men har ikke klart å se det fulle bildet før nå. Det blir godt å få rensket opp og få på litt grønnfarge igjen! Jeg tenker først å skrape/pusse bort løs rust, deretter grunne med owatrol før grønn lakk.

received_943535282851201.thumb.jpg.e904e31f4b963afbff98cd0c529256e6.jpg

 

 

En del av flensskruene har sett bedre dager og er som sagt uten spor. Disse er utgått hos VP. Hvilket materiale er disse i, og hvor kan jeg få fatt i nye?

 

received_748323512740773.thumb.jpg.d5e2cd5a25df22ba6f050929e7c7ad83.jpg

 

To be continued..

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post

Tilstanden er ikke så verst på innsatsene, men de skal få seg en runde avfetting etterfulgt av syrebad. 

 

Endelokket på oljefilterhuset har tæret inn til o-ring pga. Saltskjegget som har vært rundt aktre endelokk på varmeveksler, og blir byttet. Det er på høy tid at denne kjøleren blir pakket om. Det er tydelig at det har vært både kjølevann og en liten oljelekkasje inn mot blokken.

 

Tæring endelokk

20210317_185852.jpg.e4b0aee47c6b982219f19f1934870674.jpg

20210317_185832.jpg

20210317_185826.jpg

Link to post

Rust på blokka kan også, i det minste delvis, skyldes at VP monterer alt av utstyr inkl slanger på motoren før den lakkeres. Da blir det dårlig med lakk på trange steder, noe som gir rusten et godt grunnlag.

 

Jeg demonterte lokket bak oljekjøleren i fjor vinter i forbindelse med ompakkingen av ladeluftkjøleren. Hos meg er dette lokket av plast, ikke metall. Og en fordel med D6 kontra D4 er at på D6 er det så pass plass mellom oljekjøler og starter at det er mulig å demontere lokket uten å demontere startmotor først.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da er varmeveksler på motor nummer 2 tatt.

 

Erfaringen jeg har fått nå er at det er lettest om man demonterer mest mulig først, i denne rekkefølge, etter å ha drenert for kjølevann og sjøvann:

1. Løsne starter helt. Må muligens fjerne minuskablene fra starter for å komme til den bakerste bolten med forlenger.

2. Demontere oljefilterhuset fra varmeveksler. Dette gjør det lettere å få ut varmeveksleren senere.

3. Løsne plusskabel som går opp til punkt ved dieselfilter, legg ned på dørken.

4. Koble fra sensoren i dieselfilter og temperatursensor slik at kabelen kan beveges mye

5. Løsne oljepeilepinne fra dieselfilterholderen

6. Løsne dieselfilterhuset, med fordel også dieselkjøler

7. Skru ut alle de øvre boltene på varmeveksler, deretter ta en etter en fra ladeluftkjøler og fremover slik at den henger på de tre boltene fremst. Ta de to øverste først. Det vil antakelig være rester av kjølevann i kjøleren, det vil renne ut når du løsner de siste boltene.

8. Trekk kjøleren fremover (gjennom kablene).

 

Det går fort noen timer i demontering, særlig hvis det er trangt. En del av boltene med indre sekskanthode var dårlige hos meg, og jeg måtte slå inn en større bit for å få de løs.

 

Etter demontering av oljefilterhuset ser jeg at saltet har banet seg vei inn til ene o-ringen i oljefilterhuset. Det må være en god stund siden denne har fått service sist!

20210323_202250.jpg.d56971416abccb087622f4997befcfa2.jpg

 

Ellers er det mindre rust på denne motoren, men litt å pusse og lakkere er det..

20210323_213601.jpg.69b388560d80154aa1cddbf8ef821ee9.jpg

 

Videre arbeid nå står i å få badet innsatsene i syre, vaske og pusse husene og lakkere opp på nytt.

 

Satser på bedre følelse på sjøen når dette er ferdig!

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for god beskrivelse! Er i gang med det samme selv og har nesten fått ut kjøleren. Nå henger den bare i siste røret på toppen forut. Ser andre har slange med slangeklemmer her. Vi har rør jeg ikke kan se hvordan er festet. Mulig de bare er presset på? Noen som har tips?

20210405_172050.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
gixen skrev On 23.3.2021 at 22.26:

Erfaringen jeg har fått nå er at det er lettest om man demonterer mest mulig først, i denne rekkefølge, etter å ha drenert for kjølevann og sjøvann:

1. Løsne starter helt. Må muligens fjerne minuskablene fra starter for å komme til den bakerste bolten med forlenger.

2. Demontere oljefilterhuset fra varmeveksler. Dette gjør det lettere å få ut varmeveksleren senere.

3. Løsne plusskabel som går opp til punkt ved dieselfilter, legg ned på dørken.

4. Koble fra sensoren i dieselfilter og temperatursensor slik at kabelen kan beveges mye

5. Løsne oljepeilepinne fra dieselfilterholderen

6. Løsne dieselfilterhuset, med fordel også dieselkjøler

7. Skru ut alle de øvre boltene på varmeveksler, deretter ta en etter en fra ladeluftkjøler og fremover slik at den henger på de tre boltene fremst. Ta de to øverste først. Det vil antakelig være rester av kjølevann i kjøleren, det vil renne ut når du løsner de siste boltene.

8. Trekk kjøleren fremover (gjennom kablene).

 

Jeg holder på med å demontere kjøler på mine D6. Er det totalt 7 skruer på undersiden av kjøleren som skal skrues ut? Ser ut som 4 stk som fester oljefilterinnsatsen mot motor og 3 stk fremover. Stemmer det? 

 

Her er bilde hvor 3 av de 4 skruene for oljefilterinnsatsen er skrudd ut, er dette riktig å demontere her?20211011_211957.jpg.06c58c8e2ace1c6786b001d36dc7b594.jpg

Link to post

Tusen takk!👍 Den hadde jeg ikke løsnet. Det car ulogisk å skulle løsne den synes jeg all den tid alle de andre boltene var 12mm hode på mens denne var 13mm....

 

Jeg tenkte heller ikke på at jeg måtte tømme for den gule kjølevæska før demontering.....så nå har jeg 1 skrue igjen i forkant som holder mens jeg venter på at kjølevæska skal renne ut!

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...