Jump to content

Kvinnelige kapteiner

monstera

Recommended Posts

Bare for gøy! Jeg lurer på hvor mange kvinnelige kapteiner og båteiere det er her på Båtplassen?

Selv er jeg skipper på egen snekke og farter rundt med to barn på 10 og 11. At jeg ble skilt fra mannen jeg deler barn med, skulle ikke være til hinder for båtlivet, bestemte jeg meg for! Jeg er ganske handy, jobber med langt mer tekniske ting enn båt til daglig, og er ikke redd for å ta i ting om bord. Det jeg syns er mest stress med båtlivet, er å komme inn i havn og legge til kai. Som kvinne føler jeg et ekstra prestasjonspress for å gjøre ting riktig, og aller helst på første forsøk. Muligens flink-pike syndromet som slår inn her.. :cryin:

Drømmen er en dag å bytte snekka ut med en seilbåt, men innser at tiden ikke er helt moden ennå.

Jeg antar at det må være flere kvinnelige kapteiner her :) La meg høre fra dere!

monstera skrev for 1 time siden:

Drømmen er en dag å bytte snekka ut med en seilbåt, men innser at tiden ikke er helt moden ennå.

Du kunne vært en drømmekvinne for meg...:wink:

Men du er nok for ung, jeg er i den livsfasen at tiden er overmoden for seilbåt (og jordomseiling), for min del. Noe(n) forteller meg at "det er aldri for sent", men jeg skjønner jo at det ikke er helt sant. 

Om du ikke drar på jordomseiling, må du ikke utsette drømmene om seilbåt for lenge, da! Men alt til sin tid...

:thumbsup:

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg har vel faktisk ikke ført den båten vi har nå, delvis fordi den av diverse uheldige omstendigheter har vært mye mer på land enn på sjøen ?, men også fordi jeg synes den er litt stor og uhåndterbar enda. Dytter gubben foran så han kan lære seg å håndtere den først, så kanskje jeg tør etterhvert ?

Men jeg er en kvinne på 44 år, med 4 "barn" (to av de regnes vel som voksen med sine 18 år. De to andre er hhv 8 og 10 år), som elsker å snekre og gjøre andre praktiske oppgaver. (ikke nødvendigvis så flink, men jeg prøver nå og feiler) Så akkurat nå holder jeg på snekre, male, lakkere og pusse i vår Fjord 24 Weekender. 

Mizar skrev 1 time siden:

Du kunne vært en drømmekvinne for meg...:wink:

Men du er nok for ung, jeg er i den livsfasen at tiden er overmoden for seilbåt (og jordomseiling), for min del. Noe(n) forteller meg at "det er aldri for sent", men jeg skjønner jo at det ikke er helt sant. 

Om du ikke drar på jordomseiling, må du ikke utsette drømmene om seilbåt for lenge, da! Men alt til sin tid...

:thumbsup:

Hehe takker, men det var ikke ment som en kontaktannonse ;) 

Seilbåt blir det når mannskapet mitt er litt mer til nytte enn nå :)

Campingcruisern skrev 1 time siden:

Jeg har vel faktisk ikke ført den båten vi har nå, delvis fordi den av diverse uheldige omstendigheter har vært mye mer på land enn på sjøen ?, men også fordi jeg synes den er litt stor og uhåndterbar enda. Dytter gubben foran så han kan lære seg å håndtere den først, så kanskje jeg tør etterhvert ?

Men jeg er en kvinne på 44 år, med 4 "barn" (to av de regnes vel som voksen med sine 18 år. De to andre er hhv 8 og 10 år), som elsker å snekre og gjøre andre praktiske oppgaver. (ikke nødvendigvis så flink, men jeg prøver nå og feiler) Så akkurat nå holder jeg på snekre, male, lakkere og pusse i vår Fjord 24 Weekender. 

Gøy! Syns du bare skal hive deg ut i føring av båten når den er kommet på sjøen igjen ;) En annen kvinnelig skipper jeg kjenner til, sier at hun stort sett alltid fører båten når hun og mannen er på tur. Av den enkle grunn at hun skal være trygg nok på føre båten til land hvis noe skulle skje med gubben.

Men enig at de kan føles litt stor og uhåndterbar, men det går seg forhåpentlig til etterhvert!

Hmm, dette temaet har vi hatt oppe også.

Men vi har landet på et veldig tradisjonelt kjønsrollemønster i båten.

Rederinnen planlegger alt som har med forsyninger og gir noen ganger beskjed om omtrentlig reiserute.

Jeg ordner det praktiske ombord og er kaptein, matros og båtsmann etter behov.

Rederinnen er lettmatros ved fortøyning og jumber iland med tampen og venter til jeg kommer etter med kiler og bolter og mer tau. Hun kan kjøre båten noe hun gjerne gjlr hvis jeg må en tur under dekk underveis. Men jeg får tilbake roret så fort jeg er oppe igjen. 

Når vi har fortøyd er hun byssepike og sørger for at kapteinen får en øl av ønsket merke, men hun fikser noe godt. Dette har fungert utrolig bra i over 30 år på tur.

Tar mine økter på kjøkkenet og i huset ellers, men i båt har vi faste roller.

Vi er like glade i båtlivet, eller hun er kanskje neste hakket mer båtgæærn enn meg. 

Men jeg er enig.

Jenter kan bli like gode med roret som vi gutta. Det er som alt annet trening og interesse.

Hilsen

Lurvetass

monstera skrev for 13 timer siden:

Som kvinne føler jeg et ekstra prestasjonspress for å gjøre ting riktig, og aller helst på første forsøk. Muligens flink-pike syndromet som slår inn her.. :cryin:

Du må tenke litt som Pippi: « Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert» Hvis det går galt likevel, må du tenke som en mann, altså «Merkelig, sånn har den båten aldri oppført seg før, det må være en feil med girkassa/GPSen/roret/motoren/vindpresset/strøm i vannet(sett inn det som passer). Det er i hvert fall ikke bare din feil. Da er det mye lettere å gå videre ?

Lykke til med båtlivet?

Hilsen oss som aldri innrømmer at vi kanskje kan treffer brygga litt ugunstig osv en eller annen gang ?

Odd Børretzen sa det (som så mye annet) så bra: «Når jeg etter mer enn 40 år fortsatt synes det er vanskelig å legge til, så er det kanskje fordi det rett og slett ER vanskelig...!»

Ellers tror jeg kanskje det er flere kvinnelige kapteiner i ulike grupper på Facebook enn her på dette litt gammelmodige forumet. F.eks har du nettverket «Hun seiler», riktignok bare seilere, men der er mange dyktige damer.

Og skulle du trenge inspirasjon, så anbefaler jeg YouTube-kanalen til Pip Hare, makan til kvinnelig skipper fins det ikke mange av. 

Honduras skrev for 8 timer siden:

Du må tenke litt som Pippi: « Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert» Hvis det går galt likevel, må du tenke som en mann, altså «Merkelig, sånn har den båten aldri oppført seg før, det må være en feil med girkassa/GPSen/roret/motoren/vindpresset/strøm i vannet(sett inn det som passer). Det er i hvert fall ikke bare din feil. Da er det mye lettere å gå videre ?

Lykke til med båtlivet?

Hilsen oss som aldri innrømmer at vi kanskje kan treffer brygga litt ugunstig osv en eller annen gang ?

Takk, den tar jeg med meg! :giggle:

monstera skrev for 19 timer siden:

Hehe takker, men det var ikke ment som en kontaktannonse ;) 

Jeg tror vi alle skjønte at det var ment som et kompliment . . :thumbsup:

Derfor tar en annen gamling risken og henger seg på, selv om jeg både har dame og er VELDIG fornøyd med henne.

Jeg synes det er flott hvis dette ikke bare er er mannfolkforum, så jeg håper damene kommer oftere frem fra krokene og gir seg til kjenne. Når jeg treffer på dem i marinaen eller under veis synes jeg damene er de mest sosiale. Og det er neppe bare fordi jeg er ung og kjekk . . :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Indy skrev for 1 time siden:

Odd Børretzen sa det (som så mye annet) så bra: «Når jeg etter mer enn 40 år fortsatt synes det er vanskelig å legge til, så er det kanskje fordi det rett og slett ER vanskelig...!»

Ellers tror jeg kanskje det er flere kvinnelige kapteiner i ulike grupper på Facebook enn her på dette litt gammelmodige forumet. F.eks har du nettverket «Hun seiler», riktignok bare seilere, men der er mange dyktige damer.

Og skulle du trenge inspirasjon, så anbefaler jeg YouTube-kanalen til Pip Hare, makan til kvinnelig skipper fins det ikke mange av. 

Takk for gode tips! :D

NilsPils skrev Just now:

Jeg tror vi alle skjønte at det var ment som et kompliment . . :thumbsup:

Jeg synes det er flott hvis dette ikke bare er er mannfolkforum, så jeg håper damene kommer oftere frem fra krokene og gir seg til kjenne. Når jeg treffer på dem i marinaen eller under veis synes jeg damene er de mest sosiale. Og det er neppe bare fordi jeg er ung og kjekk . . :rolleyes:

Det skjønte jeg også, men hadde behov for å presisere - for egen del ;)

Håper også flere kvinner gir seg til kjenne. Hvis de er her inne da..?

Mulig det er å banne i kjerka, men man kan jo også bruke "kvinnelist" ved tillegging på ukjente plasser :wink:

Bevitnet ei dame som kom inn i ei havn i nærheten med ei 25-30 fots snekke. I det hun nærmer seg brygga roper hun inn " kan dere hjelpe meg å legge til". I løpet av tre sekunder var det fire-fem mannfolk som tok i mot, fortøyde med spring og brest og fendrer og fikset alt. Dama sto bare å gliste. Verdens eldste triks, men du verden som det funka... :cool:

Har sans for den sorten jeg da, som lar "gutta" bruse litt med fjæra. Tror hun humret minst like mye inni seg som jeg gjorde :giggle:

Honduras skrev 5 minutter siden:

Mulig det er å banne i kjerka, men man kan jo også bruke "kvinnelist" ved tillegging på ukjente plasser :wink:

Bevitnet ei dame som kom inn i ei havn i nærheten med ei 25-30 fots snekke. I det hun nærmer seg brygga roper hun inn " kan dere hjelpe meg å legge til". I løpet av tre sekunder var det fire-fem mannfolk som tok i mot, fortøyde med spring og brest og fendrer og fikset alt. Dama sto bare å gliste. Verdens eldste triks, men du verden som det funka... :cool:

Har sans for den sorten jeg da, som lar "gutta" bruse litt med fjæra. Tror hun humret minst like mye inni seg som jeg gjorde :giggle:

Denne bør jo også brukes av menn. Hvorfor skal det være forbeholdt kvinner å ønske hjelp når man kommer i havn?

Det skal dog sies at veldig mange er flinke til å "ta tampen" når en båt kommer til kai, uavhengig om skipperen er hun, han eller hen. 

Honduras skrev for 5 timer siden:

Dette har jeg faktisk testet! og det funket helt fantastisk :D Kom inn til en litt full uthavn i sommer og var usikker på om det var plass til meg mellom to andre båter. Plutselig var det menn i alle bauger og kanter som hjalp til, og jeg trengte verken fortøye eller fendre selv ;)

Men vær ikke for sikker på at disse mannfolkene er "eksperter".

En gang i "steinalderen" punkterte min første kone midt i Stavanger sentrum med bilen. Hun var ung og pen, 20 år gammel så det varte ikke lenge før en kjekk ung man dukket opp og byttet hjul for henne. Men, senere på dagen holdt hjulet på å dette av bilen. "Kjekkasen" hadde skrudd på hjulboltene feil vei, med konusen ut!

Så sjekk "knutene" hjelperne har brukt il fortøyingen av båten din.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er gøy å hjelpe folk med å legge til. Men dersom lettmatrosen ombord er en kvinne, hender det at jeg holder meg litt tilbake og gir dem sjansen. Det for ikke å bli tatt for å demonstrere at jeg tror kvinner ikke kan greie sånt selv . . .

Jeg har selv en kvinnelig lettmatros som ikke liker å bli kommandert eller hjulpet i utide . .

Men litt skryt om dyktig mannskap går som regel alltid rett hjem . . .  :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hos oss har jeg alltid vært kaptein, frem til nå. Min samboer har alltid vært reder. :eek: (Ho får mye billigere forsikring enn meg siden ho er statsansatt). Men nå har samboeren min tatt båtførerbevis. Så der røyk nok kapteins lua også... :giggle: Men ho vil at jeg skal installere baugpropell og ankervinsj da... Mitt neste prosjekt er å få henne til å bli medlem på båtplassen. Nå kan jeg endelig få nyte å være passasjer og nyte en øl eller ti når vi skal på vannet. :drink: Ho har allerede begynt å planlegge venninne tur alene båten. Det eneste som mangler nå er å få "lurt" henne til å ta førerkort på bil og etter det, bil og tilhenger. :saint:

monstera skrev On 15.3.2021 at 10.36:

. Det jeg syns er mest stress med båtlivet, er å komme inn i havn og legge til kai. Som kvinne føler jeg et ekstra prestasjonspress for å gjøre ting riktig, og aller helst på første forsøk. Muligens flink-pike syndromet som slår inn her.. :cryin:

Jeg kan trøste deg med at du ikke er alene her! Jeg får alltid en blanding av vondt i magen og sommerfugler i magen når jeg skal inn og ut av en havn, spesielt hvis det er mange andre båter som ligger der...

Selv om jeg snart har rundet 700 turer med de to båtene jeg har hatt... 

Med Nidelv 24-snekka jeg hadde begynte jeg på slutten å bli komfortabel med manøvreringen, men jeg er langt fra å være det samme i nybåten, som det snart er to år siden jeg kjøpte...

Kanskje en av årsakene til at jeg foretrekker å legge båtferier og slikt utenom fellesferien...

Uansett, om jeg ser at en havn er veldig full, så hender det ofte at jeg bare kjører forbi og prøver en annen istedenfor å prøve å manøvrere meg inn i en trang og stappfull havn.

Det er vel bare én ting som hjelper, og det er å bruke båten så ofte som mulig og dermed bli mer erfaren med å legge til og fra!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...