Jump to content

Volvo D6 370 Feilkode 2.9.9

dobbaen

Recommended Posts

Har problemer når det skal startes kalde motor at jeg merker litt treg start føler den henger litt da jeg vrir rundt tenningen og alarm med feilkode kommer. Ser også at batteri symbol ikke blinker før jeg starter motor. Har sjekket startbatteri med batteri- tester og fått svar «Godt batteri» Så har jeg godt over alle ledninger og jording på motor, sjekket kabler og kontakter på dynamo, pusset og renset de.Noen som har forslag hva som gjør at feilkode kommer opp. Når jeg stopper motor når feil kommer og starter på ny så kommer det ingen feil og alt virker som det skal. 

Fikk en aha opplevsel nå i vinter.

Synes motoren var noe treg til å starte i kulden.

Tok med meg nettbrettet og leste av historikken på Ctek "batterimonitoren"..  https://bilxtra.no/ctek-battery-sense

Kunne da lese ut at batteriet hadde falt sakte men sikkert nedover den siste måneden.

Solcellene hadde "lurt meg" ved å hele tiden toppe det.

Men med snø, rim og lite sol ga de ingenting og da først oppdaget jeg batteriet var gåent. 

Og nei ingen lesepumpe eller radio kan trekke strøm når hovedbryterne er avslått.

Startet som et skudd dagen etter med nytt batteri.

Om du har forbruksbanken i nærheten av startbatteriet kan du prøve å koble disse sammen feks med en startkabel mellom plusspolene. Legger da til grunn at alle batterier har felles minus.

På denne måten finner du raskt ut om det er batteriet eller noe annet som er årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 1 time siden:

Om du har forbruksbanken i nærheten av startbatteriet kan du prøve å koble disse sammen feks med en startkabel mellom plusspolene. Legger da til grunn at alle batterier har felles minus.

På denne måten finner du raskt ut om det er batteriet eller noe annet som er årsak. 

Det at de har felles minus må jeg sjekke nærmere ble litt usikker her, men vil jo tro det. Det at lade lys ikke blinker stusser jeg litt på for det mener jeg den alltid har gjort før. 

Ladelampa blinker vanligvis før oppstart når batterispenningen er under et fastsatt nivå. Dersom motoren startes like etter at den har blitt stoppet eller med landstrøm/solcelle tilkoblet er det ikke sikkert lampa vil lyse. 

A7230206-7CEF-4C3B-83A5-A7444A76C718.jpeg.a68695c2eb38035a5ad1af4afba6dde0.jpeg

Her er forklaringen til feilkoden. Høres i utgangspunktet ikke ut til å være spenningsrelatert, men mulig lav spenning på EVC kan gi slik feilkode. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

dobbaen skrev 29 minutter siden:

Det at de har felles minus må jeg sjekke nærmere ble litt usikker her, men vil jo tro det. Det at lade lys ikke blinker stusser jeg litt på for det mener jeg den alltid har gjort før. 

Startkabel mellom pluss på start og forbruk så ser du om problemet er start batteriet 

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

Startkabel mellom pluss på start og forbruk så ser du om problemet er start batteriet 

👍Tester dette i morgen, så tar jeg en telefon til Volvo Penta verksted i morgen og hører om det kan være lav spenning på batteri som kan løse ut denne feilkoden. Takk for mange gode tips her😊

Brigg skrev 22 minutter siden:

Ladelampa blinker vanligvis før oppstart når batterispenningen er under et fastsatt nivå. Dersom motoren startes like etter at den har blitt stoppet eller med landstrøm/solcelle tilkoblet er det ikke sikkert lampa vil lyse. 

A7230206-7CEF-4C3B-83A5-A7444A76C718.jpeg.a68695c2eb38035a5ad1af4afba6dde0.jpeg

Her er forklaringen til feilkoden. Høres i utgangspunktet ikke ut til å være spenningsrelatert, men mulig lav spenning på EVC kan gi slik feilkode. 

Tester i morgen disse forslagene så får dere en oppdatering. Takk!

Nå har jeg testet og brukt en startkabel mellom startbatteri og forbrukbatteri å det ga ingen feilmeldinger når jeg startet motor. Jeg kontaktet også Volvo Penta verksted og feilkode 2.9.9 kunne slå ut på dårlig batteri og lav spenning på batteri. Så det blir og bytte ut startbatteri og håpe på at problem blir løst med dette. Takk for gode tips her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...