Engers Startet 15.Mars.2021 Del på Facebook Startet 15.Mars.2021 Et fulladet 12V batteri har ca. 12,7V hvilespenning. Blir denne hvilespenningen påvirket av temperaturen? Har hvert fall hørt at kapasiteten til batterier blir dårligere ved lavere temperatur. Årsaken til spørsmålet: Jeg har en Victron 600 batterimåler i båten. Når batteriene er ladet helt opp viser den SOC 100% og hvilespenninga til 12,7 - 12,8 Jeg lader batteriene noen ganger i løpet av vinteren ( ligger i boblehavn ) men det er noen uker siden sist. Når jeg var i båten en tur i går, titta jeg litt på denne Victronen . Den viser fortsatt SOC 100%, men spenninga viste nå 12,48V Temperaturen var vel da ca 0 grader. Høres dette normalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2021 Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Victron måler på hvor mye strøm du tar ut av batteriet. Om du ikke har tatt ut noe vil den vise 100%. Så har du jo noe selvutlading som senker spenningen Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2021 Men vil spenningen på batteriet være lavere på grunn av temperatur? Eller vil selvutladningen være større på grunn av temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.