Jump to content

Presenning til opplag - Monarflex eller OBWiik?


Bryant

Recommended Posts

Har bestemt meg for å ha båten hjemme i hagen i vinter. Er snart ferdig med båtpussen og har begynt å se meg etter en solid presenning. Men så dyrt a gett!

 

Båten er 6,5 meter lang og 2,6 meter bred. Har sett på en kvalitetspresenning på Biltema 7x5 meter til 1399,-. Den har samma spesifikasjoner som de dyreste til OBWiik med vekt 650g pr m2

 

Men den presenningen er vel for liten?

 

Har også sett på OBWiik presenninger av litt lavere kvalitet hos en lokal forhandler. En presenning på 6x8 meter i 450g pr m2 kvalitet koster ca 2600,- En på 6x10 koster nesten 3300,-

 

Men samme sted har en Monarflex pressening fra Icopal på 6x12 meter "nedsatt" til kr. 1650,- Her får jeg jo stor nok presenning til OK pris ihvertfall. Men er den noe bra? Den er armert og i hvit/klar utførelse. Men virker veldig lett og tynn. Kommer vel til å bråke i vinden? Men er kanskje solid nok - og fungerer?

 

Noen med presenningserfaring her? Hvor stor presenning bør jeg egentlig ha til båten?

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten du skal ha båten på henger eller i vugge bør du mekke til et stativ (i rør med fittings eller selvsnekret) slik at sneen glir av. Jeg vil tro at stativet bør være mellom 3 og 4 meter høyt slik at du får rimelig spiss vinkel på presseningen, det er noe dritt at sneen blir hengende i lommer som tynger ned. Presseningen bør derfor være ca. 7 m. lang og ca. 6 m. bred, litt avhengig av hvor langt ned du vil den skal henge. Tomme plastdunker på 2,5 l. som du plukker opp på nærmeste bensinstasjon fylt 3/4 med vann henger du i maljene rund baut, de holder i frisk vind. Presseningkvaliteten vil jeg ikke si så mye om, men unngå den tynneste kvaliteten, den holder sannsynligvis bare én sesong. Forsøk også å finne en type der maljene er i plast og sveiset/smeltet i duken, de holder bedre enn metallmaljer som er krympet på. Har presseningen forsterkning i form av snøre hele veien rundt holder den bedre i sterk vind. Praktisk å ha båten i nærheten, da er det jo bare å ta et tak når været er lagelig!

Link to post
Share on other sites

7,5*5 meter bør være akkurat passe til din båt. Jeg har 10*6 meter til min Fjord Weekender som er 6,5*2,5*veldig høy i fht størrelsen ellers, og jeg skulle gjerne byttet presenningen min i 8*6 meter.

 

Husk at du ikke skal "pakke inn båten i en plastpose", men dekke den til for å beskytte mot snø og vann og annet fra oven og siden. God lufting i begge ender er særs viktig, og da er "akkurat passe lengde" enklere enn for lang.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med Monarflex, men jeg hadde OBWIIK på den forrige båten, og det kan anbefales. Den var utrolig slitesterk, sterke maljer, og den var fleskibel i forhold til ting som stakk "ut" under presenningen uten å få hull eller lignende. hadde det ikke vært for prisen hadde jeg absolutt hatt en slik igjen.

 

på nåværende båt har jeg kjøp en 650 g på hos malfix. 2900,- og 6 x 10 m. denne virker mye mer ujevn i kvaliteten der den nesten er gjennomsitig enkelte steder, og normalt tykk andre steder. kanter og maljer virker vesentlig simplere enn på obwiik sine. men det er første sesongen med denne presenningen, så det kan godt hende den holder bra den også, men foreløpig er jeg litt skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Flott med så mange og nyttige tilbakemeldinger. Takk for svarene alle sammen, dette var akkurat de opplysningene jeg trengte. Skal nok kjøpe meg en 8 x 6 meter presenning i PVC. Synd jeg ikke bor i Stryn. Ser ut som om Almenningen AS lager skikkelig kvalitetspresenning.

 

Har sendt en forespørsel til Almenningen om forhandlere på Østlandet, eller om de kan sende presenningen. Men tyngden gjør vel frakten ganske kostbar, så jeg får vurdere prisen.

Link to post
Share on other sites

Kjøper ny lettpressening på 10*6 hvert år. 200,- hos Europris. Lett og arbeide med og tåler det meste.

 

Tåler det meste er vel å ta i.

Jeg ser hvert år lettpresseninger som har revnet i vind. Ligger du på en plass i le, med lite vind så kan den selvsagt holde. Det som er litt rart er jo også at du kjøper ny hvert år når du hevder den tåler det meste :wink:

Link to post
Share on other sites

Tilfeldighetene ville det slik at jeg ringte på privatannonse anng. presseninger.

7x8m 850gr./m2 for pent brukte blå.

 

han har 2 stk igjen og jeg trenger bare 1 ....

 

Jeg bor i sandefjord så det er ikke så langt til deg...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

De lettpresenningene tåler ikke fælt mye vind, det er sikkert. Lå ved siden av en på opplagsplassen i fjor som brukte 3 sånne i løpet av vinteren. Og enda kunne han sikkert brukt et par til! Hver gang det hadde blåst litt ordentlig, så lå hele stasen på bakken under båten, eller den hang i frynser rundt omkring. :eek:

 

Min Helly Hansen presenning av den tunge grønne typen derimot, lå like rolig uansett hvor mye det blåste. :cool:

 

7X11m, veier sikkert 50 kg. Et monster av en presenning å få over båten, men så ligger den rolig der hele vinteren igjennom uten trøbbel også.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for anbefalinger. Jeg synes Monarflex er alt for tynn og lett. Den er sikkert mye mer solid enn andre billige lettpresenninger, men presenningen som er på salg er dessuten alt for lang. Står derfor igjen med noen valg av PVC presenninger:

 

Helly Hansen 8 x 6 meter 400g/m2 Felleskjøpet: 3188,-

OBWiik 8 x 6 meter 450g/m2 Topp Fritid: 2580,-

Almenning 8 x 6 meter 700g/m2 : 2938,-

 

Alle priser ink mva.

 

Er nå så heldig at jeg kanskje får hjelp til å skaffe en kvalitetspressenning brukt til bra pris, så det gjenstår å se om jeg kjøper en ny.

 

Men av "undersøkelsene" mine så levner det liten tvil at Almenning AS leverer meget bra kvalitet til konkuransedyktig pris. Deres presenning har mye høyere tetthet og vekt til samme pris som de andre. Dessuten leverer de ekstra kantforsterkning til noen hundrelapper ekstra. De sender kun rett til kunde. Pris for frakt er kr. 410,- for denne presenningen.

De tilbyr også en 790g/m2 kvalitet til 500,- ekstra for aktuelle presenning og leverer i fargene blå, hvit, grå og blå - noe avhengig av hvilken kvalitet du velger. Jeg finner det også nyttig å bidra til å kjøpe fra lokal norsk industri som legger vekt på å produsere god kvalitet og ikke tar seg overbetalt.

 

Nå vet jeg ikke hvor Helly Hansen produserer presenninger, men alle andre produkter de selger er produsert i østen. Varmedresser, parkdresser og klær til barn har jeg sluttet å kjøpe fra H H og anbefaler heller Reima som er produsert i Finnland og har samme pris og bedre kvalitet. Vel, nå ble jeg litt off topic kanskje... Men jeg falt litt for den enkle hjemmesiden til Almenning AS, den bevitner tradisjon og kvalitet.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiver meg på, siden jeg selv er i kalesje-kjøps-modus....

 

Malfix i Oslo har 6 x 8 i følgende to varianter:

- 270g/kvm, kr. 720 (antakelig litt lett i forhold til dine ønsker)

- 600g/kvm, kr. 2.490

 

Sistnevnte er vel litt mer i din kategori. Tatt i betrakting at den er noe lettere enn den fra Almenning AS, så kan man vel konkludere med at prisleiet er omtrent det samme. Så da er det evt. frakt du sparer - om du er i Oslo i blant.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar tilbake hva jeg mente om Helly Hansen. Det ser ut til at Helly Hansen Spesialprodukter er skilt ut som en egen enhet av konsernet. De holder til i Moss og produserer presenninger og pvc produkter selv her i landet. Og de selger svære mengder så kvaliteten er sikkert bra, slik som andre har erfart her på forumet.

 

Når det gjelder Malfix så beskriver Nordan Family 27 i posting ovenfor at kvaliteten er varierende. En presenning som varierer i tykkelse fra gjennomsiktig til normal med simple maljer er uaktuell for meg når prisen allikevel er den samme eller noen få hundrelapper under de andre alternativene. Noen som forresten vet hvilket merke Malfix selger?

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som forresten vet hvilket merke Malfix selger?

nei, men wattum sier de er produsert i østen et eller annet sted (jeg husker ikke akkurat hvor, var det korea?), men det er de vel kanskje alle sammen. de hadde heller ikke fått klager, og skrøt veldig av den. men med den vanlige formaningen om at spyleveskekannene bare måtte være halvfulle eller mindre, og ikke henges direkte i maljene, men i tau som gikk gjennom alle maljene rundt hele båten. fulle kanner direkte i maljene tåler den visstnok ikke. Dette er vel "normal" presenningsteori, men på min tidligere OBWIIK som jeg har skrytt av over brukte jeg fulle kanner i overflod i alle maljer. OBWIIKen tålte dette i de årene jeg hadde den uten en eneste ødelagt malje, og presenningen lå alltid på plass.

Link to post
Share on other sites

Tilfeldighetene ville det slik at jeg ringte på privatannonse anng. presseninger.

7x8m 850gr./m2 for pent brukte blå.

 

han har 2 stk igjen og jeg trenger bare 1 ....

 

Jeg bor i sandefjord så det er ikke så langt til deg...

Ja, da ble det presenning på meg takket være "majali", Den var VELDIG tung, så jeg må nok drive vekttrening noen uker før jeg får den på plass...

 

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen majali. Men som vi snakket om så ble den brukte presenningen du sjekket for meg alt for uhåndterlig.

 

Var innom Byggmakker idag og spurte om pris på presenninger. Jeg fikk en Helly Hansen MD presenning på 450g/m2 til samme pris som OBWiik sin tilsvarende presenning. Altså nesten 700,- i avslag fra normal utsalgspris på kr. 3200,-

 

 

Betalte altså 2580,- for en skikkelig kvalitetspresenning som er produsert her i landet. Dyrt, men prisene er jo nesten like over alt for presenning i den størrelsen. Har en kollega på jobben med stor seilbåt. Han fortalte at flere i hans båthavn har kjøpt Monarflex, og han har observert at flere av dem revner i løpet av vinteren. Så da ble jeg litt tvilende til kvaliteten til Icopal-presenningen

 

Og jeg som var så negativ til HH :blush:

Link to post
Share on other sites

hei igjen ja, synd den vi tittet på var så tung...(men når den først er på, så ligger den nok bedre enn de fleste.)

Nå venter jeg priser på monaflex fra byggevarehuset jeg handler på, så jeg får se hva de kommer opp med av priser før jeg bestemmer meg... jeg kommer tilbake med priser så fort jeg vet noe...

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...