Jump to content

Dieselrør til VP TD70A. Universal? Bremserør?

HomerSimpson

Recommended Posts

Hei.

Jeg har 2 stk gamle Volvo TD70A i båten min. Jeg ser at dieselrørene(høytrykksrør) fra dieselpumpe til dyser er veldig rustne på den ene motoren. Har snakket med Volvo Penta men de har ikke dieselrør til så gamle motorer. Har hørt at det finnes universalrør å få kjøpt som kan bøyes selv, men har ikke lykkes å finne ut hvor dette kan bestilles. Er det evt mulig å bruke bremserør og flense og bøye til disse? Tips mottas med takk:smiley:

Redigert av HomerSimpson (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Jeg vet ikke om bremserør tåler trykket fra dieselpumpa? Jeg ville spurt på et hydraulikkverksted. De har hydraulikkrør i stål som tåler trykket. Men du må nok ta med deg et gammelt rør til butikken slik at de kan måle på det. Her i Fredrikstad har vi Industrihydraulikk, ellers har du jo Tess og Hydroscan. Økonomideler i Sarp kan jo også være en mulighet. 

Eller kanskje et dieselverksted, slike som overhaler dyser, høytrykkspumper osv. Mener å huske en tidligere tråd der en fikk laget kopi av høytrykksrør på et slikt sted. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

HomerSimpson skrev 1 time siden:

Må alle være like lange?

Ja, alle må være like lange, ellers vil det bli noe forskjellige innsprøytningsmengde til hver sylinder.

En del verksteder som reparere dieselpumper kan lage slike til deg. Hvis du ikke skal levere inn de gamle må du måle de med målebånd eller en taustump. Mål også utvendig og innvendig diameter.

Redigert av Mort1 (see edit history)

Takk for gode forslag:smiley:

Da skal jeg finne et dieselverksted i området og høre med de ja. Motorene er nok lastebilmotorer som har blitt marinisert i senere tid. Det sitter rustfrie manifoiler som ikke er originale og turboen er ikke vannavkjølt. Kan også prøve å ta en telefon til et Volvo lastebilverksted for å høre om de har noe som passer kanskje. Problemet er bare at det begynner å bli langt mellom "gamlekarene" som var litt løsningsorientert. Som regel treffer man en ung person som trenger registreringsnummeret på bilen sånn at han kan slå opp på dataen med et par tastetrykk:wink::wink:

Disse motoren satt i stort sett alt av Volvo busser(B57) og lastebiler (F86)på 70-80 tallet så trodde det kunne være å få tak i brukt, men har ikke funnet noe enda. er det noen som har tips til noen som kan ha er jeg glad for tips også. 

Ny Flem.jpg

Ser den ja. det er nødt til å være i orden. Nå blir vel aldri turboen rødglødende her. Manifoil er vannavkjølt og kjølevann kommer inn 10 cm etter turbo igjen så den oppleves ikke veldig varm, men må selvfølgelig ikke ta noen sjanser:wink:

Ny Flem.jpg

Etter mye undersøkelser og mange telefoner har jeg endelig funnet noen som kan lage nye dieselrør. As Sørensen & Balchen i Oslo har utsyr og emner til å lage nye dieselrør dersom jeg tar med de gamle:thumbsup: Koster jo litt men ikke uoverkommelig:smiley:

Ny Flem.jpg

Biltemas bremserør 66-499 i kobbernikkel er vel relativt solide.

Men om det er vanlige 3/16" rør til diesel husker jeg ikke i farten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 27 minutter siden:

Fikk beskjed at jeg ikke kunne bruke vanlige bremserør av kobber Det er så sterkt trykk at de vil vibrere kraftig og at de til slutt vil sprekke. Kobberrør er vist ikke godkjent å bruke på biler med ABS da det også er pulsering, der er kravet jernrør eller slanger.

Redigert av HomerSimpson (see edit history)

Ny Flem.jpg

HomerSimpson skrev 5 minutter siden:

Fikk beskjed at jeg ikke kunne bruke vanlige bremserør av kobber Det er så sterkt trykk at de vil vibrere kraftig og at de til slutt vil sprekke. Kobberrør er vist ikke godkjent å bruke på biler med ABS da det også er pulsering, der er kravet jernrør eller slanger.

Men dette er ikke kobber men kobbernikkel. Funker iallefall på min bil med ABS-bremser, har brukt litt av det til en reparasjon for mange år siden. Men originalt var det jo stålrør, og de ruster jo som kjent etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mort1 skrev On 16.3.2021 at 18.15:

Ja, alle må være like lange, ellers vil det bli noe forskjellige innsprøytningsmengde til hver sylinder.

En del verksteder som reparere dieselpumper kan lage slike til deg. Hvis du ikke skal levere inn de gamle må du måle de med målebånd eller en taustump. Mål også utvendig og innvendig diameter.

Jeg har også hørt dette, at alle rørene må være tilnærmet like lange. Men hvorfor det?
Væske, i dette tilfellet diesel, lar seg jo ikke komprimere. Hvorfor skal det da spille noen rolle om dieselpumpa må skyve på en 10 eller 30 cm dieselsøyle frem mot dysa?

Lazyjack skrev Just now:

Jeg har også hørt dette, at alle rørene må være tilnærmet like lange. Men hvorfor det?
Væske, i dette tilfellet diesel, lar seg jo ikke komprimere. Hvorfor skal det da spille noen rolle om dieselpumpa må skyve på en 10 eller 30 cm dieselsøyle frem mot dysa?

Mere friksjon i lange rør :smiley:

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Det har bla. med ståtrykket i dieselrøret mellom hver innsprøytning å gjøre. Røret vil flekse en anelse, slik at en del av plungerens slag blir brukt til å utvide dieselrøret før innsprøytningen starter. Ved forskjellig lengde på dieselrørene, blir forskjellig  del av plungerens slag brukt for å utvide dieselrøret. Dette påvirker leveringsmengde, men også dieselinnsprøytningens start på hver enkelt sylinder. 

Så både lengde og innvendig diameter må være lik. Ikke nødvendigvis på millimeteren, men gjerne mindre enn 5mm lengdeforskjell.

Teerex skrev for 13 timer siden:

Dieselrør er mye tykkere enn bremserør. Da hjelpe det lite at de er "relativt solide"...

Jeg har fått laget nye på dieselverksted, det var noe helt annet enn bremserør som jeg gjerne lager selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Mort1 skrev for 16 timer siden:

Det har bla. med ståtrykket i dieselrøret mellom hver innsprøytning å gjøre. Røret vil flekse en anelse, slik at en del av plungerens slag blir brukt til å utvide dieselrøret før innsprøytningen starter. Ved forskjellig lengde på dieselrørene, blir forskjellig  del av plungerens slag brukt for å utvide dieselrøret. Dette påvirker leveringsmengde, men også dieselinnsprøytningens start på hver enkelt sylinder. 

Så både lengde og innvendig diameter må være lik. Ikke nødvendigvis på millimeteren, men gjerne mindre enn 5mm lengdeforskjell.

?

index skrev for 12 timer siden:

Dieselrør er mye tykkere enn bremserør. Da hjelpe det lite at de er "relativt solide"...

Jeg har fått laget nye på dieselverksted, det var noe helt annet enn bremserør som jeg gjerne lager selv. 

Ja, du har nok rett i det. Selv på en gammal direkteinnsprøyt diesel fra 90-tallet snakker vi om 30 ganger høyere trykk enn i en vanlig luftkompressor. Rundt 270 bar/3900 psi.

Men en rask googling tilsier at trykket i et bremserør ikke er så altfor langt unna, med inntil rundt 150 bar hvis det stemmer da. Men fortsatt bare halve trykket da. Og i dieselmotoren er jo trykket relativt konstant hele tiden.

Men hva et slikt kobbernikkel bremserør faktisk tåler før det ryker har jeg ikke sjekket....

Redigert av Teerex (see edit history)

Teerex skrev for 2 timer siden:

Selv på en gammal direkteinnsprøyt diesel fra 90-tallet snakker vi om 30 ganger høyere trykk enn i en vanlig luftkompressor. Rundt 270 bar/3900 psi.

Men en rask googling tilsier at trykket i et bremserør ikke er så altfor langt unna, med inntil rundt 150 bar hvis det stemmer da. Men fortsatt bare halve trykket da.

Max trykket i dieselrøret kan gjerne være 3-4 ganger høyere en åpningstrykket til innsprøytningsdysen.

Godstykkelse i dieselrør til de motorene med laveste åpningstrykkene er 1,5 mm, av de jeg har vært borti. 2 km godstykkelse var også mye brukt, men jeg husker ikke hvilke trykklasser det var snakk om....

index skrev 9 minutter siden:

Hvilken dieselmotor har du som har konstant trykk? Commonrail? Min gammeldagse diesel har alt annet enn konstant trykk...

Litt uklart formulert av meg :giggle: 

Tenkte på at man sitter jo ikke og bremser hele tiden i en bil. Men naturligvis er det relativt hyppige trykkvariasjoner i et dieselrør for å si det mildt.

Dieselrørene mine er 6,1 mm og laget av noe som er magnetisk iallefall. Så betydelig mere solid enn 4,75 mm bremserør av kobbernikkel antagelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...