Jump to content

Har noen erfaring med bruk av NMEA0183 til NMEA2000 (eller SeaTalk) adaptere?


Comforthe

Recommended Posts

Hei.

 

Problemstillingen er eldre kartplotter mot ny autopilot.

 

Jeg har en eldre Garmin GPSMAP 3010C som kun støtter NMEA0183. Jeg er alt for glad i den til å bytte før den takker for seg. Denne plotteren har de nødvendige meldinger for bruk av autopilot(APB, BWR, XTE osv).

 

Jeg vurderer å kjøpe en autopilot. Dagens støtter gjerne NMEA2000 og SeaTalk. Det finnes adaptere som skal kunne oversette dette. Her er et par eksempler:

  • Yacht Devices YDNM-02 NMEA0183 multiplexer som blandt annet har beskrivelsen «Toveis datautveksling mellom SeaTalk og NMEA0183, støtter autopilot
  • Yacht Devices YDNG-03N NMEA-gateway for NMEA0183 og NMEA2000(micro-C) med beskrivelsen «YDNG-03N er en NMEA 0183/NMEA 2000-veksler som gjør det mulig å koble til NMEA 0183-enheter til et NMEA 2000-nettverk (og vice versa). Den har en toveis veksler med støtte for mange typer data, inklusiv AIS og autopilot.

 

På spørsmål til en forhandler om disse adapterene vil kunne få enhetene mine til å snakke sammen, får jeg til svar at autopiloten kun vil kunne styre mot et punkt og at en slik adapter har begrenset nytte. Den vil ikke kunne klare å følge ruter.

 

Har noen av dere hatt tilsvarende problemstilling eller erfaringer rundt dette? Jeg skjønner at mange bruker course hold i 99% av tiden de bruker autopilot, men for meg er det også interessant å kunne følge ruter.

 

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

@ComfortheDet du beskriver skal i prinsippet være kurant å få til.

 

Slike adaptere skal kun oversette meldinger inn og ut mellom NMEA0183 i plotteren og NMEA2000 (evt SeaTalk2) i selve autopilotcomputeren og som kontinuerlig meldes ut på backbone. Som du kanskje vet er NMEA2000 og SeaTalk2 identiske mht meldinger og oppsett, men de bruker ulike kabler. Yachtdevice har slike adaptere som du beskriver som løser dette. Merk at de som slutter på bokstaven -N er for NMEA og -R for Raymarine/SeaTalk2.

 

Autopiloten vil måtte være del av et NMEA2000/SeaTalk2 backbone. Det er dette backbonet du kobler deg inn på via adapteret. Alle meldinger der blir oversatt begge veier. Et ruteoppsett i plotteren skal derved kunne håndteres mot en nyere autopilot som får signalene inn som NMEA2000-setninger.

 

Så velger du til slutt backbone basert på hvilken autopilot du kjøper. Personlig synes jeg NMEA2000 er å foretrekke framfor SeaTalk2 fordi du mye mer å velge i av leverandører, samt at kabler etc er billigere. Men fordi jeg har litt gammelt og nytt i båten har jeg for sikkerhets skyld begge deler i ett og samme backbone bare spleiset sammen, inkl NMEA0183 (via et par YachtDevice-adaptere) og gamle SeaTalk (1.generasjon Raymarine) via et standard konverter-sett. Alt spiller på lag, men jeg har ikke akkurat den varianten du er ute etter fordi min kurskomputer går på SeaTalk1, men alt snakker sammen og jeg kan styre autopilot fra en Simrad-plotter, to Garmin og en Raymarine. (har to oppe og 2 nede).

 

Edit: Jeg har faktisk samme YDNR-02 som er linket over. Har i tillegg en YD-etellerannet for å hente motordata inn på NMEA2000/SeaTalk2 backbone.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@SamH og @HansH, tusen takk for svar begge to. Da var det litt som jeg trodde og håpet på. Jeg antar leverandøren jeg snakket med var litt tilbakeholden da det alltid er skummelt å love noe for et (gammelt) system man bare har levert deler av.

 

Da blir det bare å bestemme seg for en autopilot. Garmin eller Raymarine... valgets kval...

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...