Trophy Startet 29.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2005 Et av mine vinterprosjekter er å skjære ut en dør i fra uteplassen til badeplattformen. Har tenkt å bruke delen som jeg skjærer vekk til dør. Siden bakveggen på uteplassen er en 10 / 12 cm tykk lurer jeg på om jeg må skjære litt på skrå på motsatt side for der hengslene blir. Sånn at døra blir litt smalere på innsiden for i det hele tatt er mulig å få åpnet den Støper inn forsterkninger både i hullet og døren. Har også vurdert å få laget en dør i rustfritt og glass, men siden der er teak rundt hele uteplassen så tenkte jeg at det ikke ville bli så pent. Er interessert i innspill fra dere om dette siden jeg ikke har bestemt meg riktig enda Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
eysteind Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 dette har eg også tenkt å gjøre. Skal lage dør ned til fenderlisten. rekner ikke med at dette svekker styrken? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Tror jeg ville vurdert å få en båtbygger til å beregne hvor mye dette vil svekke skroget, og hvilke forsterkninger som er nødvendige for å kompensere for dette. For at skroget blir svekket er vel neppe noe å tvile på... Men på et område som dette så ville i alle fall jeg foretrukket å vite framfor å tro at det er sterkt nok! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Ifm med å få motoren inn i båten etter overhaling, fant jeg ut at det letteste var å skjære ut deler av sittegruppen min bak. Tenkte også på dette med svekkelse av skroget, men dette var jo bare sittegruppen, og ikke deler av selve skroget... Hadde nok tenkt meg om 2 ganger der ja. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Siden bakveggen på uteplassen er en 10 / 12 cm tykk lurer jeg på om jeg må skjære litt på skrå på motsatt side for der hengslene blir. Sånn at døra blir litt smalere på innsiden for i det hele tatt er mulig å få åpnet denDu må skjære på skrå. Ellers får du ikke døra opp. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 For min del så dreier dette seg kun om overbygget, ikke skrogen. Her re et bilde: Planen er å lage en opning midt i bak ned til dollborden. Kan ikke skjønne at dette går utover styrke? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Tror det blir veldig vanskelig å få det pent med å skråskjære slik du tenker på. På min båt er det benyttet "King starboard". Det får du kjøpt hos Maritim. Da får du også plass til en dusj i døråpningen slik det er på bildet. Sitér dette innlegget /per Link to post
index Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Planen er å lage en opning midt i bak ned til dollborden. Kan ikke skjønne at dette går utover styrke? Det gjør det nok helt klart! Før skrog og overbygg settes sammen så er begge deler rimelig vridbare og virker svake. Men når det hele er montert sammen så har det blitt en sterk enhet som er dimensjonert for å tåle de belastninger som skroget blir utsatt for i hardt vær. Når du så fjerner en del av det som gir skroget denne stivheten, så er egenskapene endret. Nå er ikke jeg den rette til å bedømme om ditt skrog blir alvorlig svekket av en slik operasjon, men at du endrer skogets styrkeegenskaper ved en slik ombygging er nok ikke til å komme fra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 29.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 (redigert) For min del så dreier dette seg kun om overbygget, ikke skrogen. Her re et bilde: Planen er å lage en opning midt i bak ned til dollborden. Kan ikke skjønne at dette går utover styrke? Grunnen til at døren skal være på siden er at teakbordet vi benytter på uteplassen står på midten og at det passer med kalesjeåpningen bak. 2 år nyere modeller har 2 innganger bak, men bare ned til fenderlisten. Redigert 29.Oktober.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
mons Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Hei Vil gjøre dette på Mørejeten til Søgne dykkerklubb i høst hvis tiden strekker til (jada det er snart vinter). Snakket med produsenten som fortalte at det ikke hadde betyning styrkemessig for den båten (Mørejet 30 med ett hekkaggregat). Største endringen vil være at en evt styrtsjø over dekk ikke bruker så lang tid på å komme ut hvis vi ikke har tett dør. Ettersom vår åpning skal brukes til å ferdes med fullt dykkerutstyr så blir det nok å skjære ut og støpe inn forsterkninger innvendig for deretter å sette en syrefast innfatning på hele hullet. Mye arbeid hvis en skal støpe igjen der en har kuttet uten at det blir stygt. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
NilsPils Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Her er et bilde som viser døren til badeplattformen på båten min som er under bygging. Som du ser er åpningen skåret skrått, slik at døren kan ha fullt profil. Dersom du setter inn en tynn platerdør, behøver du selvfølgelig ikke å skjære skrått. Detaljen med hånddusj i åpningen var elegant, men jeg skal ha "ordentlig" dusj på akterdekket (med varmt vann). Har diskutert det styrkemessige med konstruktøren. Han har ingen betenkligheter når det gjelder min båt, da høyden på akterspeilet er mer enn nok til å gi nødvendig stivhet og styrke (som på de fleste tilsvarende båter). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trophy Svart 30.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Her er et bilde som viser døren til badeplattformen på båten min som er under bygging. Som du ser er åpningen skåret skrått, slik at døren kan ha fullt profil. Dersom du setter inn en tynn platerdør, behøver du selvfølgelig ikke å skjære skrått. Detaljen med hånddusj i åpningen var elegant, men jeg skal ha "ordentlig" dusj på akterdekket (med varmt vann). Har diskutert det styrkemessige med konstruktøren. Han har ingen betenkligheter når det gjelder min båt, da høyden på akterspeilet er mer enn nok til å gi nødvendig stivhet og styrke (som på de fleste tilsvarende båter). Hvor mye på skrå må jeg sage. Hvordan beregner jeg det Jeg tenkte jeg skulle kappe meg en trebit som er like lang som åpningen fra bakkant ved hengslene til innsiden på motsatt side for så å svinge den utover. Vil det bli riktig Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Dersom minste dørbredde (der det er trangest) er B og dørtykkelsen er T blir skråvinkelen alfa: tg alfa = (T / B), alfa = arc tg (T / B) Det kan være lurt å tegne det opp (sett ovenifra) for å sjekke. Da kan du lage en pappmal som du svinger rundt hengselpunktet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mons Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Vurder nøye hvor du vil ha hengsellinjen ( linjen igjennom aksen på hengslene). Den kommer kanskje langt ut for å komme utenfor fenderlist ol som du må svinge døren rundt. Ta deretter en hyssing med samme lengde som dørbladets bredde hold enden der hengslingslinjen blir. Da vil den andre enden beskrive hvordan bu bør kappe rekka. Prøv å gjøre dette både oppe og nede om du får det til. Hvis du lager dør med skråkant som slår innover så vil den ikke kunne åpnes utover med et uhell. Lett å få seg en overraskelse når en begynner å vurdere hvor senter på hengslene skal stå hvis ikke luka skal åpnes skrått oppover. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Marø Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Min dør slår utover, noe jeg ser som en sikkehet hvis man skulle få inn noe sjø bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Døren skal åpne utover for sikkerhets skyld og for ikke å ta opp plass på uteplassen når den er åpen. Innvendig lengde 39 cm - utvendig lengde 45 cm(øyemål) . Tykkelsen på bakveggen er 11,5 cm Håper NilsPils eller noen kan regne det ut etter hans formel legger ved et bilde Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Jeg tolker innlegget dit slik at minste dørbredde (innvendig i båten) skal være 39 cm. Dersom tykkelsen av døra er 11.5 cm, blir døråpningen 43 cm utvendig. Du skjærer altså vinkelrett på akterspeilet på hengselsiden og skrått på motsatt side. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trophy Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Jeg tolker innlegget dit slik at minste dørbredde (innvendig i båten) skal være 39 cm. Dersom tykkelsen av døra er 11.5 cm, blir døråpningen 43 cm utvendig. Du skjærer altså vinkelrett på akterspeilet på hengselsiden og skrått på motsatt side. Mange takk for den Jeg hadde satt utvendig til 45 cm, men jeg tok i litt for å være på den sikre siden Satser på å bruke ditt mål på 43 cm. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Lykke til med jobben. Ser gjerne et bilde eller to når arbeidet skrider frem. Jeg skal sørge for flere bilder fra båten min etter hvert også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mons Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hei I et slikt regnestykke kan en ikke bruke tykkelsen på bakveggen hvis ikke den er målt på det aller tykkeste punktet - utpå fenderlisten- der hengsellinjen må være for at døra skal kunne svinge 180 grader. Regnestykket vil videre måtte forutsette at hekken er loddrett både inn og utvendig. Lykke til En glad Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Krapyl Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Tegn hele greia opp i CAD. Definer døra som gruppe, og simuler. Da kan du åpne og lukke og finjustere uten å ha skjært noe som helst i båten. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Trophy Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hva er CAD ??? Når det gjelder bakveggen så er den tykkere ved fenderlisten, men det er på utsiden Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 7.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2005 Har nå nesten fullført utskjæringen av døra, men må vente litt med resten fordi jeg skal montere hengslene mens døra står fast. Problemet er at jeg må ha noen spesielle hengsler. Skal prøve å beskrive hvordan de skal se ut. Som vanlige hengsler bare at akslingen må være 5-6 cm ut fra der de er skrudd fast i hekken og døra. Dette for at døra skal svinge helt rundt og ligge inntil hekken. Har ikke fått tak i sånne . Så de på en Skilsø 33 FB som står lagret i samme hallen som båten min. Noen som kan tipse meg om tlf til Skilsø eller andre firma som selger sånne Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Verrie Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Her har du ihvertfall kontaktinfo for Skilsø Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Saga bruker den typen hengsler som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.