Frøken Fryd Svart 7.November.2005 Link til dette innlegget Svart 7.November.2005 Her ser du hvordan de løste det i 96: Sitér dette innlegget Link to post
jdahl Svart 7.November.2005 Link til dette innlegget Svart 7.November.2005 Du må legge ut litt bilder av dette da, kunne tengt meg og gjort det samme selv. hva gjør du med sårene i gelcoaten, får du tak i riktig farge? jdahl Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2005 Bayliner 3258 1996 skrev: Her ser du hvordan de løste det i 96: Det blir omtrent som på dette bildet, men døren skal svinge ut på badeplattformen. P.g.a fenderlista må hengslene "forskyve" døra lenger ut for å åpne 180 grader. Det kan bli litt fargeforskjell, men det vil ikke vises så godt når døra er igjen. Får vaske og polere mye på hekken så blir det vel bra til slutt Når jeg har fått på hengslene og skjært ut resten så skal jeg ta noen bilder Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Trophy skrev: Problemet er at jeg må ha noen spesielle hengsler. Skal prøve å beskrive hvordan de skal se ut. Som vanlige hengsler bare at akslingen må være 5-6 cm ut fra der de er skrudd fast i hekken og døra.Hei!Hvor mye på skrå skar du? Når hengselpunktet kommer langt utenfor, trenger du ekstra vinkel på skråkanten. Håper du har sjekket ved å tegne opp som jeg anbefalte. I verste fall kan du trenge litt ekstra klaring mellom dørblad og "karm". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Verrie Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Om du stikker innom et kjøkkensenter, ber om navn på hengsleprodusent, ring dem og hør om de kan skaffe hengsler tilpasset ditt bruk. Jeg tenker da selvsagt på de hengslene som "løfter" seg litt opp og mest ut, når døren åpnes. HTH bruker denne typen som jeg vet om (har det selv). Hengsleproduksjon er såpass nisjemarked, at om du kontakter produsent, så har sikkert de produksjonsserier for vidt spekter av markedet..... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Har i dag vært innom en lokal metallarbeider som hjalp meg med å sveise rustfrie fester til varmeveksleren på "ny"motor'n i vår. Har kjøpt rustfrie hengsler som han skal bygge om. Blir litt vanskelig for hekken skråner innover fra fenderlisten ( ca 7 grader), men han har alt som trengs for å få det beint Var i hvertfall godt arbeid han utførte i vår. Nå vet jeg også hvorfor nyere Baylinere har hengslet døren innover Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2005 Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Sitat Nå vet jeg også hvorfor nyere Baylinere har hengslet døren innover På den andre side blir din måte et "one-of-a-kind"-produkt og betydelig mer eksklusivt enn det serieproduserte som det går 14 av på dusinet. Kommer bildene snart? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Trophy Svart 9.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 (redigert) Skipper_Worse skrev: På den andre side blir din måte et "one-of-a-kind"-produkt og betydelig mer eksklusivt enn det serieproduserte som det går 14 av på dusinet. Kommer bildene snart?Jeg håper den blir det til slutt, så jeg får startkapital til et hangarskib og kurert 10 ft syken Bilder kommer så snart jeg har fått orden på hengslene. Tok bilde av hengslene som skal modifiseres Redigert 10.November.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2005 (redigert) Fikk hengslene i dag, så bra ut, men den minste må kanskje forandres litt på. Har bare tatt en rask titt med hengslene på båten siden jeg snart må hive på meg dressen og gå på båtforreningens julebord Skal kontrollmåle i helga. Limer på hengslene med dobbelsidig tape og med hjelp av vater og metermål finner jeg vel ut av det her er noen bilder Redigert 2.Desember.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2005 Trophy skrev: Ser jo bra ut dette da, dekker jo halve amerika også Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Ja da har jeg endelig fått skjært ut døra i hekken bildet viser hengslene som desverre bygger for lite ut og må modifiseres en gang til her er hullet. Skal bli fint å entre båten fra badeplattform I tillegg skal jeg skjære ut et hull på innsiden av uteplassen for å komme til med muttere osv når hengslene skal monteres. I hullet skal jeg felle inn en manuell lensepumpe så jeg lurer da på om noen kunne anbefale en sånn presang fra Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Ser spennende ut iallefall, jeg kjøpte akkurat en manuell lensepumpe fra plastimo som kan monteres i alle mulige vinkler men denne monterer jeg inne under salongen. Skal du derimot ha den ute i cockpiten kan du jo ha en slik som felles inn (håndtaket dras ut) eller iallefall løst håndtak som denne: Aasanemarine.no for 489,- Husk å feste håndtaket i en snor slik at den blir værende hvor den skal Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 Har fått igjen de modifiserte (forlengte) dørhengslene og testet i dag Døren blir alt for tung for disse hengslene. Nå må jeg prøve å få laget noen nye og kraftigere og bruke de gamle som mal eller forsterke de, men det tviler jeg på kan bli pent Går i tenkeboksen. Noen forslag Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
avsluttet Svart 16.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 Jeg ser du skal ha hengslene litt på utsiden, kan du kamuflere en skikkelig solid hengsel i en eventuell håndrekke som går loddrett ned på siden? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 16.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 Jeg bruker veldig mye sånne meterlange syrefaste hengsler. Fordelen er å kunne tilpasse på den lengde man ønsker. Har du plass til slike mellom dør og "skrog", eller er ikke dette godt nok ? (når jeg sier meterlange hengsler, så er det som pianohengsler, bare i forstørra utgave........) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 Du trenger noe skikkelig kraftige hengsler. Tror platedimensjonen på hengsla til mi luke sikkert må være innpå 8mm. Er du interessert kan jeg måle og ta bilder til deg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Trophy Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 Perlen skrev: Jeg bruker veldig mye sånne meterlange syrefaste hengsler. Fordelen er å kunne tilpasse på den lengde man ønsker. Har du plass til slike mellom dør og "skrog", eller er ikke dette godt nok ? (når jeg sier meterlange hengsler, så er det som pianohengsler, bare i forstørra utgave........) Hvis du ser på bildet så ser du at hengslepunktet er bygget ut fra skroget og på modifiseringen er de bygget ut 2 cm til og da ble de for svake. Problemet er jo at bakveggen ikke er loddrett og hengslene må bygges ut for at døren skal kunne åpnes 180 grader. Skulle ha hengslet den innover men jeg gir ikke opp ennå Til rem Jeg tar gjerne i mot bilder, forslag til endringer eller hvor jeg får kjøpt kraftigere hengsler Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Framtia Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Blir det ikke like pent om du heller lager en helt ny dør som bare er noen cm tykk (f.eks syrefast stål ramme, evt. med pleksiglass). Bavaria er en av dem som bruker en slik løsning dør til badeplattform Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Trophy Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Det er et av alternativene hvis dette går galt Grunnen til at jeg vil ha det sånn som jeg prøver nå er at teakrekken rundt uteplassen blir sammenhengende (penere) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ole-Jacob Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 (redigert) Hvis du lager deg en ny dør i glassfiber som er litt bredere enn teakrekka di, så kan denne monteres flush med skottet inn i cocpiten. Tror det kunne bli en fin løsning. Her ser du tilsvarende løsning fra en 1979 Viking Crusader. Denne mangler teakrekka di, men du ser jo hvordan jeg tenker.. Redigert 17.Januar.2006 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Et av alternativene er å hengsle døren innover og bruke fremveggen og teakrekka på stykket jeg skjærte ut sånn at det ligner på ole-jacob's dør. men hvordan tetter jeg skruhullene etter hengslene på utsiden Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ole-Jacob Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 (redigert) Det er ikke min båt på bildet, så er det sagt.. Men skruehullene må vel kunne tettes greit med gelcoatsparkel i riktig farge og eventuelt litt blå lakk -- om det er hull i denne stripa? Redigert 17.Januar.2006 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Som du ser under er dette skreddersøm og må tilpasses hver enkelt båt. Jeg tror ikke du vil finne noe som du kan modifisere. Det som finnes i handelen vil være allt for spinkelt. Snakk med noen som driver med rustfritt. Mange kan lage etter mål, men det vil jo koste en del. Jeg synes du har gjort en bra start. Fortsett der du har begynt, altså med den luka du har og la den svinge utover. Det er det eneste riktige. Som du ser er øvre hengsel lagt på høyeste pungt, der flaten går innover igjen. Nedre hengsel legges da på samme nivå slik at døra svinger ut paralellt med dørken innenfor. Kraftig dimensjonert med 8mm bladtykkelse, løs bolt med sikringsring. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Trophy Svart 3.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2006 Dette blir trolig løsningen jeg velger hvis jeg ikke får ordnet hengsler. Fin løsning rem Her er noen bilder av lensepumpen som jeg har montert mens jeg var i tenkeboksen Noen bemerkninger Vurderer å snu lokket, men min første tanke var at det ville være enklere å pumpe når lokket vendte nedover Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
olpi Svart 3.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2006 Jeg skal montere en slik pumpe og tenkte å ha lokket med hengsel opp. LÅser ikke lokket seg i øvre posisjon da? Hvis ikke så er jo din løsning bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.