Jump to content

Skjære ut dør i hekken

Trophy

Recommended Posts

Her ser du hvordan de løste det i 96:

Bilde

Det blir omtrent som på dette bildet, men døren skal svinge ut på badeplattformen. P.g.a fenderlista må hengslene "forskyve" døra lenger ut for å åpne 180 grader.

Det kan bli litt fargeforskjell, men det vil ikke vises så godt når døra er igjen. Får vaske og polere mye på hekken så blir det vel bra til slutt :cheers:

Når jeg har fått på hengslene og skjært ut resten så skal jeg ta noen bilder :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Problemet er at jeg må ha noen spesielle hengsler. Skal prøve å beskrive hvordan de skal se ut. Som vanlige hengsler bare at akslingen må være 5-6 cm ut fra der de er skrudd fast i hekken og døra.

Hei!

Hvor mye på skrå skar du? Når hengselpunktet kommer langt utenfor, trenger du ekstra vinkel på skråkanten. Håper du har sjekket ved å tegne opp som jeg anbefalte. I verste fall kan du trenge litt ekstra klaring mellom dørblad og "karm".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om du stikker innom et kjøkkensenter, ber om navn på hengsleprodusent, ring dem og hør om de kan skaffe hengsler tilpasset ditt bruk.

Jeg tenker da selvsagt på de hengslene som "løfter" seg litt opp og mest ut, når døren åpnes. HTH bruker denne typen som jeg vet om (har det selv).

Hengsleproduksjon er såpass nisjemarked, at om du kontakter produsent, så har sikkert de produksjonsserier for vidt spekter av markedet.....

Lykke til.

Har i dag vært innom en lokal metallarbeider som hjalp meg med å sveise rustfrie fester til varmeveksleren på "ny"motor'n i vår. Har kjøpt rustfrie hengsler som han skal bygge om. Blir litt vanskelig for hekken skråner innover fra fenderlisten ( ca 7 grader), men han har alt som trengs for å få det beint :rolleyes:

Var i hvertfall godt arbeid han utførte i vår.

Nå vet jeg også hvorfor nyere Baylinere har hengslet døren innover :lol::lol::cryin:

På den andre side blir din måte et "one-of-a-kind"-produkt og betydelig mer eksklusivt enn det serieproduserte som det går 14 av på dusinet. :yesnod: Kommer bildene snart?

Jeg håper den blir det til slutt, så jeg får startkapital til et hangarskib :lol: og kurert 10 ft syken :crazy:

Bilder kommer så snart jeg har fått orden på hengslene.

Tok bilde av hengslene som skal modifiseres

Bilde

Redigert av Trophy (see edit history)

• 4 uker senere...

Fikk hengslene i dag, så bra ut, men den minste må kanskje forandres litt på. Har bare tatt en rask titt med hengslene på båten siden jeg snart må hive på meg dressen og gå på båtforreningens julebord :cheers:

Skal kontrollmåle i helga. Limer på hengslene med dobbelsidig tape og med hjelp av vater og metermål finner jeg vel ut av det :crazy:

her er noen bilder

Bilde

Bilde

Redigert av Trophy (see edit history)

• 3 uker senere...

Ja da har jeg endelig fått skjært ut døra i hekken

bildet viser hengslene som desverre bygger for lite ut og må modifiseres en gang til :headbang:

Bilde

her er hullet. Skal bli fint å entre båten fra badeplattform

Bilde

I tillegg skal jeg skjære ut et hull på innsiden av uteplassen for å komme til med muttere osv når hengslene skal monteres. I hullet skal jeg felle inn en manuell lensepumpe så jeg lurer da på om noen kunne anbefale en sånn presang fra :santa:

Ser spennende ut iallefall, jeg kjøpte akkurat en manuell lensepumpe fra plastimo som kan monteres i alle mulige vinkler men denne monterer jeg inne under salongen. Skal du derimot ha den ute i cockpiten kan du jo ha en slik som felles inn (håndtaket dras ut) eller iallefall løst håndtak som denne:

Bilde

Aasanemarine.no for 489,-

Husk å feste håndtaket i en snor slik at den blir værende hvor den skal :wink:

• 4 uker senere...

Har fått igjen de modifiserte (forlengte) dørhengslene og testet i dag :headbang: Døren blir alt for tung for disse hengslene. Nå må jeg prøve å få laget noen nye og kraftigere og bruke de gamle som mal eller forsterke de, men det tviler jeg på kan bli pent :cryin: Går i tenkeboksen. Noen forslag :discuss:

Jeg bruker veldig mye sånne meterlange syrefaste hengsler. Fordelen er å kunne tilpasse på den lengde man ønsker.

Har du plass til slike mellom dør og "skrog", eller er ikke dette godt nok ? (når jeg sier meterlange hengsler, så er det som pianohengsler, bare i forstørra utgave........)

Du trenger noe skikkelig kraftige hengsler. Tror platedimensjonen på hengsla til mi luke sikkert må være innpå 8mm. Er du interessert kan jeg måle og ta bilder til deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg bruker veldig mye sånne meterlange syrefaste hengsler. Fordelen er å kunne tilpasse på den lengde man ønsker.

Har du plass til slike mellom dør og "skrog", eller er ikke dette godt nok ? (når jeg sier meterlange hengsler, så er det som pianohengsler, bare i forstørra utgave........)

Hvis du ser på bildet så ser du at hengslepunktet er bygget ut fra skroget og på modifiseringen er de bygget ut 2 cm til og da ble de for svake. Problemet er jo at bakveggen ikke er loddrett og hengslene må bygges ut for at døren skal kunne åpnes 180 grader. Skulle ha hengslet den innover :cryin::cryin: men jeg gir ikke opp ennå :crazy:

Til rem Jeg tar gjerne i mot bilder, forslag til endringer eller hvor jeg får kjøpt kraftigere hengsler

Hvis du lager deg en ny dør i glassfiber som er litt bredere enn teakrekka di, så kan denne monteres flush med skottet inn i cocpiten. Tror det kunne bli en fin løsning.

Her ser du tilsvarende løsning fra en 1979 Viking Crusader. Denne mangler teakrekka di, men du ser jo hvordan jeg tenker..

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)

Som du ser under er dette skreddersøm og må tilpasses hver enkelt båt. Jeg tror ikke du vil finne noe som du kan modifisere. Det som finnes i handelen vil være allt for spinkelt. Snakk med noen som driver med rustfritt. Mange kan lage etter mål, men det vil jo koste en del. Jeg synes du har gjort en bra start. Fortsett der du har begynt, altså med den luka du har og la den svinge utover. Det er det eneste riktige.

Bilde

Som du ser er øvre hengsel lagt på høyeste pungt, der flaten går innover igjen. Nedre hengsel legges da på samme nivå slik at døra svinger ut paralellt med dørken innenfor.

Bilde

Kraftig dimensjonert med 8mm bladtykkelse, løs bolt med sikringsring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 3 uker senere...

Dette blir trolig løsningen jeg velger hvis jeg ikke får ordnet hengsler. Fin løsning rem

Bilde

Her er noen bilder av lensepumpen som jeg har montert mens jeg var i tenkeboksen

Bilde

Bilde

Bilde

Noen bemerkninger :confused: Vurderer å snu lokket, men min første tanke var at det ville være

enklere å pumpe når lokket vendte nedover :blush:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...