Jump to content

Er forbruksbatteriene fortsatt OK?


Nysgjerrigper

Recommended Posts

Er det noe her inne som kan hjelpe en som stadig forvirres av strøm i båt :nonod: ?


Jeg kjøpte 3 stk Sønnak Dual 80Ah for 3 år siden. Jeg har brukt to av dem til forbruk i båten, har solcelleanlegg og reiser ikke på lengre turer med uthavner og ikke mulighet for å lade dem.  I fjor høst viste "magic eye" gul farge på begge forbruksbatterier, og jeg var da forberedt på å kjøpe to nye forbruksbatterier denne våren. Vi har en Wallas kokeplate i båten som trekker 5-9 A i et par minutter før den har startet. Siden jeg skulle kjøpe nye, ladet jeg ikke batteriene  i vinter. I fjor skiftet jeg til tykkere kabler fra kokeplate til batterier.

Startbatteriet viser fortsatt grønt "magic eye".

Var nettopp nede i båten nå og målte 12.8 V på begge batterier!! Jeg har lest at man ikke uten videre kan stole på spenningen, men at spenningsfallet ved belastning er viktig.

Jeg er nå usikker, er batteriene fortsatt OK? Skal jeg bruke "magic eye" som viktigste indikator på batterienes tilstand og kjøpe to nye forbruksbatterier, og dermed ha sjansen til et uproblematisk sjøliv?

Link to post

"Magic eye" er kun en indikasjon på en celle.

Men måler du 12,8volt på et batteri som har stått lenge ville jeg ikke vært så fryktelig bekymret, det er ca hvilespenning på et fulladet batteri. Sønnak Dual er robuste batterier, ville fulgt på på ladespenning og hvilespenning bare for sikkerhets skyld.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Takk for svar så langt! jeg ser at Biltema har en batteritester til 369 kr. Det er kanskje en bra investering.....?  Batteribanken koster jo gjerne flere båtkroner. Jeg vet bare ikke helt om jeg kan være tilstrekkelig fornøyd dersom resultatet av testen blir at batteriet er "40% healthy". Er det bra nok for å ha et behagelig liv med kokeplaten Wallas 90? Det er jo faktisk slik at man kanskje kan ha et bedre båtliv ved å investere i et forbruksbatteri til 1500 kr årlig enn å risikere ikke å få stekt biffen på en av våre i Norge så få fantastiske sommerdager....

Link to post
Nysgjerrigper skrev 1 time siden:

Takk for svar så langt! jeg ser at Biltema har en batteritester til 369 kr. Det er kanskje en bra investering.....?

 

Den testeren vet jeg ingenting om, men den andre de har til kr. 699,- har jeg selv, og den gir en grei indikasjon på batteriets tilstand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Traale skrev for 1 time siden:

Batterier i båt lever et tøft liv; dårlig ladespenning og gjentatte dyputladninger.

Hvis du passer på de slik at de ikke blir tømt for mye og sørger for at de blir toppladet når du du ikke bruker båten, så bør de vare i 5-6 sesonger. 

Bytter ut mine i år etter 6 og en halv sesong.

 

Jeg er litt overrasket over at så mange må bytte batterier så tidlig som dette. På båten jeg solgte ifjor var batteriet (både til start og til forbruk) fra 2007, det samme var batteriet til elvinsjen på båten, Måtte også bytte batteri på en bil som da var blitt 11 år. Er svært nøye med vedlikehold, topplading. frakobling om vintere, rene og smurte polern osv hvilket jeg tror har betalt seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå leste jeg gjennom bruksanvisningen til den varianten til kr.369,- Den ser ut til å ha de samme funksjonene som den dyrere typen. Men som sagt, den har jeg ingen erfaring med.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
index skrev 13 minutter siden:

 

OK? Jeg får opp utgått. Men det er kanskje bare på mitt varehus...

 

Uansett, den er nok på vei ut. 

 

Ja, produktet utgår av sortimentet, men de selger nok ut de  testerne som fortsatt befinner seg i de 15 varehus med produktet i hyllene som fremkommer av listen på hjemmesiden til BT.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tolker det som at solcellene er tilkoblet når det måles 12.8 volt. Da er ikke dette det samme som hvilespenning. Hadde det vært hvilespenning så er jeg enig i dem som mener det tyder på OK batterier.

Får å få hvilespenning så må både lading og forbruk være koblet fra i noen timer. Gjøres enklest ved å koble av en av polene på batteriet. I og med at noen solcelleregulatorer liker dårlig å ha spenning inn fra solcelle uten tilkoblet batteri så kan det være lurt å dekke til solcellene.

Link to post

Nå er jeg sikker en slags gledesdreper, fordi menn trenger jo leketøy.
Men det er slik at en aldri kan stole på bare ett elektronisk måleinstrument.
Det kreves alltid også litt kunnskap og forståelse, og så flere test for
å kunne bedømme et batteri ordentlig.

Jeg mener det er det nok alltid best med et enkelt belastningstest.
En må jo bare sette på noe forbruk, f.eks. et 60W lyspære fra bil som trekker rund 5A ved 12V. Så å tømme batteriet ned til omtrent 10,5V og å måle tiden som går mellom start og så stopp, og behøves ikke en gang å måles veldig nøye.

Med et 115Ah batteri blir det rund 20 - 23 timer før 10,5V er nådd.
I så fall er batteriet frisk.
Er det bare 16 - 18 timer da er batteriet under 80% og på veien ut.
Og er det enda mindre tid til 10,5V da ville jeg ikke bruke den på båt lengre.

Dette blir en real test som er ganske enkelt og som kan fortelle mest.
Samtidig er dette bra for batterier fordi cellene blir kjørt ordentlig,
ballanseres, og topplades.
De fleste kjenner dette som positiv, fordi batteriene blir sprekere.

Bare husk å lade opp igjen rett etter hvert,
da blir det heller ikke sulfatering.

NB: Et lite tipps for de med f.eks. Victron BMV elelr andre batterimonitorer
som eier reléstyring.
Lyspæren kunne da styres med noe -ekstern- relé (intern tåler bare 1A).
Når en da først topplader batteriet, nullstiller monitoren, og setter stopp for utlading ved eksakt 10,5V ville man få et nokså presis måling og visning på monitoren. 
Og en trenger ikke en gang å følge med i hele tida.
Sett på og kom tilbake dagen etter.
Så kan du måle på neste batteriet allerede og lade den forrige.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk for oppskriften din, Jørg. Men hvordan vet man hvor lang tid det tar før man når 10.5V? Jeg spurte forresten Sønnak også, og de mener som noen her at man ikke kan bruke "magic eye" fordi det måles kun på en celle. Vel, hvorfor forvirrer de kundene sine, da? "Magic eye" er i dag vanlig på batterier. Det er vel også meningen at det skal gi en status på batteriet, at den ene cellen er representativ for alle...?

Jeg fikk testet mine batterier hos selger, og de skal være "bra". 12.8V var hvilespenningen uten solceller, båten er nettopp hentet ut fra vinterdvalen.

Når jeg skal sette i gang Wallas 90 kokeplaten kan jeg jo måle spenningsfallet på batteriene og håpe at det ikke går under 12V ila. 3 minutter (inntil 10A).

Link to post
Joerg Becker skrev for 5 timer siden:

Nå er jeg sikker en slags gledesdreper, fordi menn trenger jo leketøy.
Men det er slik at en aldri kan stole på bare ett elektronisk måleinstrument.
Det kreves alltid også litt kunnskap og forståelse, og så flere test for
å kunne bedømme et batteri ordentlig.

Jeg mener det er det nok alltid best med et enkelt belastningstest.
En må jo bare sette på noe forbruk, f.eks. et 60W lyspære fra bil som trekker rund 5A ved 12V. Så å tømme batteriet ned til omtrent 10,5V og å måle tiden som går mellom start og så stopp, og behøves ikke en gang å måles veldig nøye.

Med et 115Ah batteri blir det rund 20 - 23 timer før 10,5V er nådd.
I så fall er batteriet frisk.
Er det bare 16 - 18 timer da er batteriet under 80% og på veien ut.
Og er det enda mindre tid til 10,5V da ville jeg ikke bruke den på båt lengre.

Dette blir en real test som er ganske enkelt og som kan fortelle mest.
Samtidig er dette bra for batterier fordi cellene blir kjørt ordentlig,
ballanseres, og topplades.
De fleste kjenner dette som positiv, fordi batteriene blir sprekere.

Bare husk å lade opp igjen rett etter hvert,
da blir det heller ikke sulfatering.

NB: Et lite tipps for de med f.eks. Victron BMV elelr andre batterimonitorer
som eier reléstyring.
Lyspæren kunne da styres med noe -ekstern- relé (intern tåler bare 1A).
Når en da først topplader batteriet, nullstiller monitoren, og setter stopp for utlading ved eksakt 10,5V ville man få et nokså presis måling og visning på monitoren. 
Og en trenger ikke en gang å følge med i hele tida.
Sett på og kom tilbake dagen etter.
Så kan du måle på neste batteriet allerede og lade den forrige.

:fishing:
Jørg

Sønnak fortalte meg at batteriet er tomt ved 12v. Er det smart å dra det ned til 10,5v?

Link to post

Magic Eye kan du bare glemmme, ja.
Vi har sett dette ofte, viser ok men var ubrukelig allerede.


Det er jo mulig at de er fortsatt bra, er jo bare 3 år gammel (selv om det etter egen erfaring er mye for Sønnac DUAL, som ofte pleier å gi seg veldig rask. Men du kan ha flaks.)

Men for å finne ut det er det som sagt best med en komplett kapasitetstest,
ikke bare å se på hvilespenning og konduktans test.

Dessuten glemte jeg at det er Sønnac SR, da må du utlade lavest til 11,5V
dvs -ikke-  10,5V som jeg skrev ovenfor.

Sjekk datablad til det batteriet, se hvor my C du skal bruke ved utlading for å teste batterikapasiteten.
Er det f.eks C20 da er det 80Ah fordelt på 20 timer = 80/20 = 4A som utladestrøm.
Siden de ikke finnes noe 48W lyspære kan du også bruke 55W = ca. 4,5A.
80 / 4,5 = minus litegranne Peukert = ca. 16 timer fra full til 11,5V = bra.

Etter 3 år kan den godt ha mistet noe kapasitet allerede, så si 65Ah igjen?
Hvis den klarer seg over 14,5h med 4,5A belastning er det vel ok for alderen og ikke minst type batteri.

Ser du godt under 14 timer da er det ikke lengre trygd å bruke den for oppgaver der man må kunne stole på konstant spenning. Varmeapparater, navigasjon, posisjons lys og VHF mm er da utelukket.

Men: Dette er et eksempel for alle.
En kan ikke forutsette dette, men må få relevante data til batteriet en har,
gjerne med utladekurve, så har man noe ordentlig for å sammenlikne med.

Lyspære er også greit for en første test. Har du f.eks. 12,8V og du belaster nå med omtrent 5A da synker spenningen først relativt rask til ca. 12,5V for så å droppe sakte i 1/10 Volt. Synker den da bare rask videre under 12,5V da kan batteriet trygd kasseres.

Så omtrent, holder vel for en litt bedre sjekk enn bare elektronisk. :)

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Swingswong skrev 4 minutter siden:

Sønnak fortalte meg at batteriet er tomt ved 12v. Er det smart å dra det ned til 10,5v?

Riktig. :thumbsup:
Du kom meg ett sekund i forkjøp, jeg skrev dette akkurat her ovenfor.
Bare ikke 12V,  men 11,5V.
12,0V som utladingsgrense er ukjent for meg uansett hvilken 12V batteri det er.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har også fått med meg at Sønnak/Exide batterier ikke er særlig tess. De kostet bare 850kr pr. stk.  Her på Nøtterøy/Tønsberg er det ikke mye utvalg i batterier, de er heldigere som bor i Skien eller Oslo! Redningen for oss som er avhengig av alt av dubbeditter er jo Biltema, men de har ikke veldig gode beskrivelser for sine batterier. "Sølv-kalsium" ja, og for dem er garantitiden 4 år.  Man kan hos Biltema ikke gjøre søk som "fritidsbatteri", kun bilbatterier. Men i teksten skriver de at også egner seg for båt. På de fleste av batteriene deres står det "Startbetteri" utenpå.

 

Jeg ender nok opp med å spandere nye forbruksbatterier, så for gamle Sønnak hjelpe med start.

Link to post
Joerg Becker skrev On 17.3.2021 at 22.57:

Riktig. :thumbsup:
Du kom meg ett sekund i forkjøp, jeg skrev dette akkurat her ovenfor.
Bare ikke 12V,  men 11,5V.
12,0V som utladingsgrense er ukjent for meg uansett hvilken 12V batteri det er.

:seeya:
Jørg

Her tror jeg man bare prater lit forbi hverandre?

Når sønnak sier 12Volt så er det vilespenning

Jørg snakker vel om målt spenning under belastningstest.

 

En annen sak er denne totale utladningstesten egentlig så bra for batteriet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...