Jump to content

Er forbruksbatteriene fortsatt OK?

Nysgjerrigper

Recommended Posts

Kallethekid skrev 27 minutter siden:

Jeg har hatt Sønnak i flere båter og biler og har ikke hatt noen problemer med disse selv etter opp til ti års bruk. Er det Dual-serien som har hatt problemer eller mener dere at Sønnak generelt holder dårlig kvalitet? Det er i så fall første gang jeg hører om dette.

Da må du bare høre mer og ikke minst være sensibilisert på problemstillingen.
Du har hatt Sønnak som er eldre enn 7 år, da var de fortsatt ok.
Etter denne linjen kunne jeg underskrive "blindt" at ett av fire Dual
begynner å svikte før 2 år har gått.
Problem er bare at de færreste skjønner det så tidelig når batteriene er koblet parallell fordi "ingen" sjekker sine batterier ordentlig (bare som blokk, men ikke hver stykke).

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

JRK skrev 53 minutter siden:

Når sønnak sier 12Volt så er det vilespenning

Jørg snakker vel om målt spenning under belastningstest.

En annen sak er denne totale utladningstesten egentlig så bra for batteriet?

Begge spørs: ja.

Ang utladingstest: Ja, det er bra.
a) for eieren: som ser tidlig når batterier svikter og da
også dreper andre i gruppen til ingen nytte

b) for batteriet: som da sykles, ballanseres, og kjøres igang.
Ulempen med tap av noen ladesykler kompenseres med et sprekere batteri.
Et batteri er et kjemisk energi-lager, ikke noe tank.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 16 timer siden:

Da må du bare høre mer og ikke minst være sensibilisert på problemstillingen.
Du har hatt Sønnak som er eldre enn 7 år, da var de fortsatt ok.
Etter denne linjen kunne jeg underskrive "blindt" at ett av fire Dual
begynner å svikte før 2 år har gått.
Problem er bare at de færreste skjønner det så tidelig når batteriene er koblet parallell fordi "ingen" sjekker sine batterier ordentlig (bare som blokk, men ikke hver stykke).

Jørg

Det er mottatt. Er ingen batteriekspert, men synes det er overraskende hvis et av de største merkene i Norge har så høy feilprosent. Er det kun Dual serien du mener er dårlig eller alle Sønnakbatterier?

Jeg hadde også Sønnak Exide Maritim batterier i 10 år. Kjøpte 115 Ah Sønnak Dual for et par år siden så får jeg se hvor lenge de varer.

Jeg tror mange tror at disse dual med "magic eye" er lukkede vedlikeholdsfrie batterier, men det er bare å vippe opp den blå remsa på toppen av batteriet og sjekke syrenivået, får disse må etterfylles med vann som andre vanlige blybatterier!

Det er veldig nyttig å lese hva dere skriver, og i mitt tilfelle er det altså en Wallas 90 kokeplate som skaper problemer. Dersom batteriene begynner å eldes (forrige Biltema b. etter 5 år, Sønnak nå etter 3 år), kan det være vanskelig å starte kokeplata. Det  er ikke hyggelig å måtte starte båtmotoren en vakker sommerdager med båter tett rundt en. 

Jeg lurer nå på hvorfor Marex har koblet kokeplata til forbruksbatteriene. De har jo nok oppgaver:  Kjøleskap, ankervinsj, baugpropell, TV etc. Det er alltid startbatteriene som holder lengst, og de blir jo ikke særlig belastet dersom ved 4-5 ganger oppstart pr. dag av kokeplata med 6-8 A i 3 minutter. Jeg trenger heller ikke noe dyrt og flott batteri til å starte motoren, det holder med det rimeligste 75Ah fra Biltema.  jeg har solcellepanel som mater forbruksbatteriene, så dersom jeg allikevel en gang ikke skulle få start på motoren, er det jo bare til å flytte om på batteriene. Dessuten kan jeg jo være såpass råflott at jeg kjøper nytt startbatteri når "magic eye" blir gult.  Hva synes dere?

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Det er mottatt. Er ingen batteriekspert, men synes det er overraskende hvis et av de største merkene i Norge har så høy feilprosent. Er det kun Dual serien du mener er dårlig eller alle Sønnakbatterier?

Sønnak er et merke med flere produkter, som er en del av et konsern med navn Exide, som eier mange merker og produktgrupper. Så, om den heter Sønnak eller i morgen f.eks. Gustav spiller ingen rolle. Exide har den gangen trolig begynt å røre i oppskriftene av tidligere gode produkter, som det synes linear gjennom de fleste, unntatt to tyske som de også kjøpte. Disse to tør de kanskje ikke å ta på fordi er "Mercedes" bla. batteriene. Men de to er også så dyre at de tjener penger slik de er, dvs også uten å forandre noe på kvaliteten som ville ta knekken på sånt i Tyskland.
Når problemene ble "oppdaget" (da bare pga. økende feilmeldinger fra og funnet feil hos kundene) ble vi bare sensibilisert, og undersøkte alle nye batterier før de ble tatt i bruk. Ingen av dem var som de skulle, hverken ny eller etter en stund på båt og bil. "Intern-forklaringen" her for det er at produsenten fratok dem det meste av reservene (overkapasitet og levetid, som tidligere ble bygget inn ved produksjonen) for så å øke omsetningen tidligere og å spare material. ...kanskje akkurat som å kjøpe dagens vaskemaskiner. :smiley:

Det er derfor jeg tillater meg slike uttalelser som jeg skrev ovenfor, og sier bare at "du" bør være sensibilisert, uansett hva du mener og tror.
Hvem vet, kanskje produsentene hører bønnene en gang og skjønner at 50 Øre som spares ødelegger for 5 kroner som kan fortjenes. Men da må det bli mange som står opp.

Men jeg bruker produkter fra Exide til start, da er de like gode. som de fleste andre  startbatterier i markedet.

:fishing:
Jørg

Nysgjerrigper skrev 1 time siden:

Det er veldig nyttig å lese hva dere skriver, og i mitt tilfelle er det altså en Wallas 90 kokeplate som skaper problemer. Dersom batteriene begynner å eldes (forrige Biltema b. etter 5 år, Sønnak nå etter 3 år), kan det være vanskelig å starte kokeplata. Det  er ikke hyggelig å måtte starte båtmotoren en vakker sommerdager med båter tett rundt en. 

Jeg lurer nå på hvorfor Marex har koblet kokeplata til forbruksbatteriene. De har jo nok oppgaver:  Kjøleskap, ankervinsj, baugpropell, TV etc. Det er alltid startbatteriene som holder lengst, og de blir jo ikke særlig belastet dersom ved 4-5 ganger oppstart pr. dag av kokeplata med 6-8 A i 3 minutter. Jeg trenger heller ikke noe dyrt og flott batteri til å starte motoren, det holder med det rimeligste 75Ah fra Biltema.  jeg har solcellepanel som mater forbruksbatteriene, så dersom jeg allikevel en gang ikke skulle få start på motoren, er det jo bare til å flytte om på batteriene. Dessuten kan jeg jo være såpass råflott at jeg kjøper nytt startbatteri når "magic eye" blir gult.  Hva synes dere?

Jeg ville vært mer bekymret for Marex’s elektriker om han hadde koplet Wallasen til startbatteriene. Det er rett og slett en elendig ide. En Wallas er kresen på spenning under oppstart. Mål spenning på batterier og Wallas under oppstart når batteriene er fulladet. Er det stor forskjell kan det være kablingen som er problemet og kan muligens problemet løses ved å gå over dårlige kontakter eller legge feitere ledning. Om spenningen på batteriene dropper svært mye er de sannsynligvis toast og bør skiftes. 

Nysgjerrigper skrev 45 minutter siden:

... og i mitt tilfelle er det altså en Wallas 90 kokeplate som skaper problemer. Dersom batteriene begynner å eldes (forrige Biltema b. etter 5 år, Sønnak nå etter 3 år), kan det være vanskelig å starte kokeplata. Det  er ikke hyggelig å måtte starte båtmotoren en vakker sommerdager med båter tett rundt en. 

Nei, en trenger ikke et dyrt batteri for å starte motoren.
Og da ligger forskjellen.

De fleste motorer med 12v systemspenning kan startes med alle spenninger ovenfor 9V, så sant det finnes tilstrekkelig kapasitet for å drar motoren rund.

Kokeplaten din derimot tåler ikke lave spenninger i det hele tatt.
Og vanligvis finnes det også mye spenningsfall over koblingen til slik utstyr.
Måler du bare 0,4V på hver side (helt 2vanlig" da er det batterispenning minus 0,8V allerede. Har batteriet så 12,4V uten belastning da er det 12V inn på "vår" kokeplate.
Med bare litt mer fall holder det straks ikke lengre allerede der.
Når så batteriet er svekket i tillegg (alle vil en gang) da raser spenningen kanskje enda mer, og da er det slutt selv om kapasiteten kunne holde litt lengre.

Sjekk av spenningsfall over kabel og kontakter (dvs ikke bare på tilkoblingene) er ganske viktig.
Gjør det regelmessig, så finner man snikende feil som gror ofte lenge før "det skjer".

Jørg (out for today)

Jeg forstår ikke helt hva dere mener: Antatt at jeg nettopp har kjøpt 3 nye Sønnak dual, et for start og to for forbruk. Ikke solcellepanel. Jeg kobler Wallas til startbatteriet. Da mener jeg at selv om kokeplata trekker nesten 10A i 3 minutter under oppstart, og ellers ved koking 0.15 A, vil dette ikke slite mye på batteriet. Det vil, med eller uten kokeplata, holde i lang tid, og spenningen burde også holde seg bra. De to stakkars forbruksbatteriene vil, imidlertid, måtte slite fra dag 1. 

Nysgjerrigper skrev 15 minutter siden:

Det vil, med eller uten kokeplata, holde i lang tid, og spenningen burde også holde seg bra.

Det er nettopp der problemet ligger.
Realitet og forventninger (om berettiget eller ikke)
bor ofte ikke akkurat på samme etasje.

...men nå... er jeg ut.

Nysgjerrigper skrev 29 minutter siden:

Jeg forstår ikke helt hva dere mener: Antatt at jeg nettopp har kjøpt 3 nye Sønnak dual, et for start og to for forbruk. Ikke solcellepanel. Jeg kobler Wallas til startbatteriet. Da mener jeg at selv om kokeplata trekker nesten 10A i 3 minutter under oppstart, og ellers ved koking 0.15 A, vil dette ikke slite mye på batteriet. Det vil, med eller uten kokeplata, holde i lang tid, og spenningen burde også holde seg bra. De to stakkars forbruksbatteriene vil, imidlertid, måtte slite fra dag 1. 

Det er ingen lov mot å kople Wallas til start da, det er bare en dårlig ide. Du vil jo helst ha start.. Å bruke en nedtappet forbruksbank for start er heller ingen god løsning. I verste fall tapper du ned startbatteri ytterligere når du paralellkopler.

Du har ikke angitt noe om størrelse på solcelleanlegg og om du evt kan lese noen data på lading ut av det, men om det er noenlunde tilpasset batterikapasiteten og forbruk i båten (hovedaklig kjøl/varme og kok vil jeg tro) burde løsningen din fønke, med sine begrensninger, og forutsatt at batteriene er ok. 2 x 80 Ah er etter mitt vett ikke nok til en helg på sjøen uten strømbekymringer. Solcellene _kan_ kompensere for dette. Om de ikke klarer det er en litt større forbruksbank en god investering, min tommelfingerregel har vært rundt 250-300 Ah i tidligere båter og det har fønket fint. Og: Jeg har aldri sett en båtfabrikant som innstallerer _tilstrekkelig_ kapasitet som standard. Ang Sønnak så vokste jeg opp i troen på at det var det beste. Etter erfaring med en del Sønnak Nautilus ‘fritidsbatterier’ eller hva de nå ble kalt så er jeg ferdig med det merket (de tok fri veldig raskt for å si det sånn). Kjøper heller Biltema eller annet billig. Sjansespill det også men da til Biltemapris.

Jeg kjøpte i sin tid Marex 280 Holiday helt ny, og da var det bare 3 x 75 Ah installert i båten. Jeg var selvsagt skuffet over at jeg fikk trøbbel med kokeplata allerede på den første ferieturen.  Solcelleanlegget installerte jeg allerede i 2013, og har hatt gode dager med det (100W). Trengte jo ikke landstrøm i havna. Det er fleksibelt og ble festet til et 10mm våtromspanel og så med tau festet til kalesjen. Vi har hatt gode dager med det. Men jeg har noen ganger tvilt på om regulatoren Steca merker godt nok at batteriene er fulle. Under lading måles vel ca. 14.3V og når toppladet skal vise ca. 13.6V. For tre år siden installerte jeg også Nasa Bm1 siden jeg ville holde øye med om jeg ikke tappet forbruksbatteriene for mye. 

Batteriene står stødig plassert mellom to 2" trelister. Dersom jeg fjerner den ene, kan jeg øke lengden på batteriene fra 27 til 33 cm. Det betyr så økning fra 80 til over 100Ah. Jeg har lest mye her om andre typer batterier enn bly-syre, men er skeptisk til å kjøpe batterier til 5000kr. stk.

Jeg kan nok ikke forstå hvorfor Marex ikke har fylt opp hele bredden av batteriboksen med batterier, hvorfor bare 2 x 75Ah til forbruk.

Jeg kan jo kjøpe 2 nye forbruksbatterier 33 cm av standard type (2 x 1500 kr), feste kokeplata til dem. Deretter glade dager :yesnod: til kokeplata igjen fusker, så kjøpe nytt stort batteri til start, feste kokeplata til det. Da kan jeg ha glede av de gamle forbruksbatteriene i et par år til. 

Nå som jeg er så godt i gang med batterier:

I gamle dager slet jeg med å ta ut batteriene slik at de skulle få bra stell gjennom vinteren. men det var lite behov for å lade batteriene. Dermed konkluderte jeg med at jeg bare lar de stå i båten over vinteren. Jeg hadde jo hørt om krypstrømmer, så jeg koblet dem fra det elektriske anlegget. Moderne batterier lades ikke særlig ut ved lagring, så 1-2 ganger lading om vinteren bør holde. Jeg har også glemt å lade. 

Jeg har nettopp kjøpt nye (og større) forbruksbatterier. Jeg har erfart at nye batterier må lades svært lenge før de er fullt ladet. Burde ikke datomerking for produksjonsår og måned være pliktig? Lagres batteriene for lenge fra produksjon til de kjøpes i butikken? Jeg lader de nye nå, og har samme erfaring. Det er 100 Ah batterier og måtte lades over natten (>10 timer) med 4A intelligent lader. Dette er standard solar/marine batterier fra Biltema. Jeg leser jo her at "vanlige" batterier kan holde maks. 10 år. Så hvorfor da kjøpe dyre litiumbatterier e.l.?

Lenge er relativ.
Nye batterier kjøpt hos forhandlere som ikke er spesialisert er nesten alltid "halv tomme".

Batterier har selvutlading fra ca. 2% (bra) til opp til (elendige) 12 - 15%.
Vanlig er 3 - 6% per måned.
Kommer den altså fra fabrikken, står først på lager der, så per sjøvei, så hos grossisten, så på spedisjon, deretter hos importøren og deretter hos forhandleren, da kan det fint ha gått 2 - 3 måneder. Så litt dårlig salg, da kan et batteri fort ha stått i 2 til 6  måneder (og tydelig mer) før en kunde overtar og omsider lader batteriet.
Ser du da gjennomsnittet = ca. 4% x 6 måneder
da blir det 24Ah på et 100Ah batteri = SoC 76%
Men, batteriene er jo ikke på 100% heller når den forlater fabrikken.

Anbefalingen min er alltid at en ikke bør kjøpe et nytt batteri som kommer med mindre enn 12,6V ved romtemperatur. 
Det er et klar tegn for at den har stått lenge allerede.

Bortforklaringer (t.o.m. på katalog) som "alle nye batterier må lades før bruk"
er bare et avledningsmanøver som skjuler dårlig stell.

I et ordentlig batteributikk vill eieren ta vare på at batteriene lades jevnlig,
fordi det er hans kapital.
Resten tenker du deg selv, og vet hva du skal spørre om når du handler.

Når nå et f.eks. 100Ah batteri er utladet med f.eks. 35 - 40%
da kreves at din 4A lader arbeider i minst 10 timer (trolig heller mot
12 - 14 fordi strømkurven peker nedover med økende lading/motstand)
pluss noen timer til utjevning siden batteriet må etterlades med minst 107%.

Når du husker på det kan du også svare på ditt og andres spørsmål,
er nemlig ikke mere komplisert enn det.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Er UPS ansvarlig, og vi leverer flere hundre UPS'er med AGM batterier i året.

Vi etterlader alltid batteriene før det er gått et halvt år og da forutsetter vi at de er oppbevart mellom 20 og 25 grader.

For batterier som er lagret ved 30 halveres levetiden om de ikke lades hver 3 måned. ved 40 grader bær de lades hver 6 uke. Temperatur er en batteridreper. Det er så ille at vi antyder en halvering av levetiden for batteriene for hver 10 grad temperaturen økes. Dette er selvfølgelig ikke kotrekte tall, da det er flere parameter som påvirker, men den største batteridreperen er kombinasjonen. Høy temperatur på tomme batterier.

Tidligere leverte man mange UPS'er med pre-installerte batterier. Dette gjør vi sjeldnerere pga aat UPS'ene gjerne står en tid før de blir innstalert.

Så fikk jeg presset inn to nye 100Ah SMF-batterier fra Biltema (33 cm), begge til forbruk. Fordelen med SMF er at de skal være sikre. Jeg måtte lade batteriene over natta. Jeg målte da ferdig oppladet  13.1V med multimeter og riktig koblet NASA BM1. Så merkelig da, man tror jo at 12.8-12.9V er maksimum. Så får jeg håpe på mange glade dager med fungerende Wallas 90 kokeplate.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...