Jump to content

Musikk anlegg i en 20fot daycruiser?

Dragev_84

Recommended Posts

Hvis du har mulighet til å montere spiller inne i kabin, så kan vanlige bilspillere brukes. Større utvalg på denne typen.

Skal det monteres ute i cockpiten ville jeg valgt en marinespiller.  Fusion er det som ser ut til å være hot i dag, men det er noe kostbart, ihvertfall spillerene.

Har noe erfaring med fusion høytalere til ca kr2000,- for et sett ca 6", de spiller ganske godt, synest jeg.

Det er alltid gøy med ekstern forsterker, men ha kontroll på strømforbruket.

Boss sine høytaler synest jeg ikke har noe bra lyd, men dette er veldig avhengig av den enkeltes preferanser....

Så og si alt av høyttalere kan kjøres direkte på spiller, men om målet er å spille høyt og følsomheten på høyttalerene er lav, bør du nok ha en forsterker mellom.   Ellers finnes det jo fine bluetooth stereoanlegg med litt mer futt og uten en stor headunit, som kan være en grei løsning. (f.eks https://webshop.nettbaat.no/products/velex-marine-bluetooth-kit-mhoyttalere

Selv valgte jeg bare en helt vanlig marinespiller med DAB+ og bluetooth og noen gode høyttalere med høy følsomhet, som gjør at de ikke trenger mye effekt for å spille godt. Gikk for denne løsningen fordi jeg liker å kunne spille uten å måtte koble til telefon, og ville ha noe som jeg kan bruke en stund også uten motor i gang. Har da ca 200ah forbruksbank og solcellepanel for lading i tillegg, for å kunne drive hovedsakelig kjøleskapet og stereoanlegget. Det spiller ikke kjempehøyt og kvaliteten på lyden på høyt volum kunne vært bedre, men fungerer fint for å få litt lyd uten å koste for mye eller dra for mye strøm. Men verken volum eller lydkvalitet kan sammenlignes med et større stereoanlegg med en skikkelig forsterker og et godt sett med høyttalere.

Men, et stereoanlegg med forsterker drar mye strøm. Skal ikke ligge stille lenge med litt høy musikk før batteriet er flatt, så isåfall er det viktig å ha eget startbatteri. Opplevde også en gang for en del år siden at musikkanlegget med forsterker dro mer strøm enn motoren leverte, som gjorde at jeg fikk motorstopp så det kan være greit å tenke på.

Utover dette er det vel bare budsjett som setter grenser

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...