Snusmumrikken Startet 16.Mars.2021 Del på Facebook Startet 16.Mars.2021 (redigert) Hei! Har en Evinrude E-TEC 130HK som jeg fikk vann i bensinen på, fikk heldigvis ordnet opp i dette før det gikk skade av det, men i den forbindelsen så tok jeg også en vanlig kompresjonsmåling. Venstre bank ligger på 90/110 på øverste og nederste sylinder, og 120/120 på høyre bank. Når vi hadde denne inne hos en dyktig privatmann tidligere i 2019, så påsto han at han hadde tatt komp. test, og at den var bra. Men begynner å bli litt usikker på om han gjorde det. :P Motor har blitt litt "mishandlet" ved å ha blitt kjørt med veldig feil propell (Manglet ca 1000 RPM fra anbefalt WOT turtall), samt. omtrent kun på tomgang. Så lurer på hva sjansen er for at motor kan ha fått slitte ringer/stuck ring på stempel, eller om det er noe mer alvorlig? Har for øvrig to rådelager liggende til samme motor, og verktøy for å evt. få tatt en kamera nedi sylinderen for sjekk om det er anbefalt. Vurderer å demontere innsugsdelen og ta ut veiva med stempel for å inspisere. Mangler 500 RPM og 4-5 knop fra 2019 til jeg overtok den sent ifjor sommer. Båten lå mye på vann i ro, og det ser man jo på bunnen etter opptak i høst.. Sjekket eksosventilen og den var fin og grei. Gjorde også test av den elektroniske ventilen og det fungerte fint, byttet også til en annen testventil fra en delemotor jeg har liggende (2012 mod), samme greie. Evdiag rapporterer heller ingen feil. Motor starter fortsatt fint om du bare vrir om nøkkelen etter pluggbytte, og høres fin og frisk ut sånn ellers. Brukte den nok minst 150 timer i fjor uten tull (annet enn at den startet gjerne på andre forsøk, typisk tegn på slitte plugger, var også 1 av 4 plugger som var av den eldre typen). Så det jeg lurer på er om hvilken tiltak burde jeg ta? Risikerer jeg å blåse en veiv ut fra blokka om jeg bruker den ut årets sommer? Eller blir det for mye å synse på? EDIT: Hadde forøvrig fullt overslag i en coil, fikk byttet denne i høst da jeg måtte i gang med å rense hele bensinsystemet. Redigert 16.Mars.2021 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 16.Mars.2021 Del på Facebook Svart 16.Mars.2021 (redigert) Jeg skrev om diagnoseprogram før jeg så at du allerede hadde Men kan også anbefale gruppa Evinrude E-tec Outboard Owners Group på Facebook. Mye ekspertise der. Redigert 16.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 16.Mars.2021 Del på Facebook Svart 16.Mars.2021 Snusmumrikken skrev for 2 timer siden: men i den forbindelsen så tok jeg også en vanlig kompresjonsmåling. Venstre bank ligger på 90/110 på øverste og nederste sylinder, og 120/120 på høyre bank. Når vi hadde denne inne hos en dyktig privatmann tidligere i 2019, så påsto han at han hadde tatt komp. test, og at den var bra. Men begynner å bli litt usikker på om han gjorde det. :P Privatmann og privatmann, doktor etec er vel ikke helt privat Men jeg husker godt den motoren deres og feilsøkinga som var på den, komptest blei tatt, det kan jeg garrantere Jeg har hatt ett par av de v4'ne selv om ofte så er det varierende komp på de, kan ta en kompmåling som er bra og 2 timer seinere så viser den dårlig komp, hvorfor de er sånn vet jeg ikke. Har også vært borti ett par meget tungstarta v4'r der vi har bytta alt utenom blokka og fortsatt er de tungstarta selv om kompen er bra. Noen etec'r er ett lite mareritt å holde på med, med v4'ne er noe herk iforhold til resten av etec'ne Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 (redigert) @Eika Ja sant nok, privatmann og privatmann😅 Ja, blir nok litt for paranoid/stressa under dette, ikke noe vondt ment med kommentaren min:) Ser i manualen at motoren skal testes varm, jeg testet på kald motor. Motoren ellers er jo som nevnt helt super. Vil heller gjøre noe med den nå, enn å lete drite på draget og plutselig må jeg skaffe ny blokk.. Her er den siste videoen tatt. «Feiringsvideo» etter jeg endelig fikk tømt motoren for bensin og fikk liv i den. https://youtube.com/shorts/uTUP02nCBkE @Teerex Fikk også etterspurt i gruppa, selv om det muligens ble litt dårlig formulert da jeg måtte snike meg unna mens jeg er på jobb😅 EDIT: Fikk byttet bensinfilter, vst filter og plugger ved høsten ifjor. Ikke testet motor etter dette. Var jo fire flekk nye injectorer i 2019 på denne. EMM er vel en 2012 modell, med gamle rom fila flasha over. Redigert 17.Mars.2021 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.