Jump to content

Hvor mye lader dynamo på Suzuki DF70A?

Corvin17

Recommended Posts

Ja okei. Skal ikke bruke noe særlig strøm annet enn til start og lanterner, men lirer litt på  forholdet mellom hvor mye strøm som går til start og hvor lenge jeg må kjøre for å lade opp det som brukes til å starte, da jeg har skjønt at starteren trekker en del strøm.  Kjører en del korte turer til holmer knapt 10min unna båtplassen og lurer på om dynamoen får generert nok strøm til å lade opp det brukte, eller om batteriet stadig vil tappes og må tas inn for å lades.

En litt treg motorstart kan kanskje bruke mellom 0.1 og 0.2Ah av ditt startbatteri. Et relativt fullt batteri tar kanskje til seg rundt 2A, noe dynamoen fint klarer å levere på turtall over tomgang. Med denne ladestrømmen er batteriet tilbake på opprinnelig nivå etter rundt +/- fem minutter. Sånn ca... Er batteriet allerede delvis utladet før start tar det kanskje til seg 10A, og den effekten du brukte for å starte er tilbake på plass i løpet av de første 60 sekundene.

Hva dynamoen faktisk klarer å levere av strøm og effekt er av mindre betydning i dette regnestykket. Ladespenningen er derimot en viktig faktor.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev 36 minutter siden:

En litt treg motorstart kan kanskje bruke mellom 0.1 og 0.2Ah av ditt startbatteri. Et relativt fullt batteri tar kanskje til seg rundt 2A, noe dynamoen fint klarer å levere på turtall over tomgang. Med denne ladestrømmen er batteriet tilbake på opprinnelig nivå etter rundt +/- fem minutter. Sånn ca... Er batteriet allerede delvis utladet før start tar det kanskje til seg 10A, og den effekten du brukte for å starte er tilbake på plass i løpet av de første 60 sekundene.

Hva dynamoen faktisk klarer å levere av strøm og effekt er av mindre betydning i dette regnestykket. Ladespenningen er derimot en viktig faktor.

Oi såpass! Det hørtes lovende ut! Da satser jeg på at det stemmer:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...