Corvin17 Startet 17.Mars.2021 Del på Facebook Startet 17.Mars.2021 Det jeg egentlig lurer på er om noen har målt hvor mye dynamoen på en påhengs lader når man cruiser i 20-30knop? Trenger ikke nødvendigvis være Suzuki DF70A, men gjerne en påhengs på rundt 70hk da jeg ser for meg at de vil ha noenlunde like stor dynamo, correct me If I’m wrong Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Generelt lader påhengsmotorer svært dårlig. Generatoren på disse er ikke ment til noe annet en å vedlikeholde startbatterier og lys i lanterner. Nå er vel dette blitt noe bedre på nye store motorer men generelt er det vel slik at skal du ha mye strøm bær du få for innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Ja okei. Skal ikke bruke noe særlig strøm annet enn til start og lanterner, men lirer litt på forholdet mellom hvor mye strøm som går til start og hvor lenge jeg må kjøre for å lade opp det som brukes til å starte, da jeg har skjønt at starteren trekker en del strøm. Kjører en del korte turer til holmer knapt 10min unna båtplassen og lurer på om dynamoen får generert nok strøm til å lade opp det brukte, eller om batteriet stadig vil tappes og må tas inn for å lades. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Har jeg noen gang opplevde dette som et problem med de mange båter/motorer jeg har, eller har hatt, med den type bruk? Nei, aldri. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Godt å høre! For jeg har nemlig hatt det men det var nok en kombo at et litt slitent batteri, en veteran av en evinrude fra 85 som nok var litt seif å dra i gang, og litt mye start stopp ifb med fiske og div. Så da sto jeg der da, men flatt batteri Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 (redigert) En litt treg motorstart kan kanskje bruke mellom 0.1 og 0.2Ah av ditt startbatteri. Et relativt fullt batteri tar kanskje til seg rundt 2A, noe dynamoen fint klarer å levere på turtall over tomgang. Med denne ladestrømmen er batteriet tilbake på opprinnelig nivå etter rundt +/- fem minutter. Sånn ca... Er batteriet allerede delvis utladet før start tar det kanskje til seg 10A, og den effekten du brukte for å starte er tilbake på plass i løpet av de første 60 sekundene. Hva dynamoen faktisk klarer å levere av strøm og effekt er av mindre betydning i dette regnestykket. Ladespenningen er derimot en viktig faktor. Redigert 17.Mars.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 X10an skrev 36 minutter siden: En litt treg motorstart kan kanskje bruke mellom 0.1 og 0.2Ah av ditt startbatteri. Et relativt fullt batteri tar kanskje til seg rundt 2A, noe dynamoen fint klarer å levere på turtall over tomgang. Med denne ladestrømmen er batteriet tilbake på opprinnelig nivå etter rundt +/- fem minutter. Sånn ca... Er batteriet allerede delvis utladet før start tar det kanskje til seg 10A, og den effekten du brukte for å starte er tilbake på plass i løpet av de første 60 sekundene. Hva dynamoen faktisk klarer å levere av strøm og effekt er av mindre betydning i dette regnestykket. Ladespenningen er derimot en viktig faktor. Oi såpass! Det hørtes lovende ut! Da satser jeg på at det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Her er link til en reklame for DF70-90A. På side 6 står det 22A v/1000rpm og 27A max....hvis det er denne motoren du har... http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Brochures/2016 Suzuki DF70A-90A Brochure.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Mort1 skrev 11 minutter siden: Her er link til en reklame for DF70-90A. På side 6 står det 22A v/1000rpm og 27A max....hvis det er denne motoren du har... http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Brochures/2016 Suzuki DF70A-90A Brochure.pdf Helt konge! Det er den jeg har ja! Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.