Jump to content

Propellaksel stålkvaliteter


Kjetel

Recommended Posts

Hei. 

Jeg skal få produsert ny propell aksel og trenger litt kyndig bistand i denne forbindelse. 

Jeg får valg om å få produsert akselen i følgende stål fra forskjellige leverandører:

Aquamet 22 ( original) 

SS316

SS316L

Duplex

 

Akselen er 2,25 tommer og 2,5 meter lang. Står på vp tamd 74 i Dual installasjon. 

Kjenner noen til hvike styrke/egenskaper som gjør at man bruker det ene eller det andre stålet? 

 

Kjetel

Link to post

316 er en austenittisk kvalitet, og for bløtt til propellaksel. L eller ikke spiller ingen rolle på en aksel som skal maskineres, ikke sveises. Duplex er jo gode greier, det er en ferritt-austenitt med to faser, men kanskje ikke vanlig som propellaksel. Det som er mer vanlig er en martensittisk kvalitet som heter SS2387. Den har de mekaniske egenskapene som trengs til å overføre vridmomentet. 

Link to post

Jeg er enig med Komodo, 316 er mye svakere enn det som du skriver er originalt Aquamet 22. 

På Aquamet.com står dette: AQUAMET® 22 is a high-alloy austenitic stainless steel that provides superior corrosion resistance along with excellent toughness and high strength. It has higher strength than AQUAMET® 17 in diameters of ¾" through 1¼", and equivalent strength in diameters up to 2". Due to its high alloy content, AQUAMET® 22 resists pitting and crevice corrosion and is ideal for pleasure boats which are operated infrequently, spending much of their time tied up at docks. (AQUAMET® 22 H.S., a higher strength version, is available in 2½" to 6" diameters.)

Link to post

Innen all praktisk bruk kan infoen over brukes :-)

 

Grunnet svakhet mot gnidningskorrosjon/tildekkings/spaltkorr. bør AISI 316 (høyere på C) og 316L ikke brukes. Over tid vil stålet ødelegges i cutlesslagre og tetninger. 

 

Duplex og Superduplex er lang sterkere og mer korrosjonsresistente materialer med austenitt/ferritt oppbygging og høyere på krom og molybden.

 

Usikker akkurat nå på materialet i akslingene som Sleipner selger. Den gangen jeg kjøpte aksling der i 1999, lurer jeg på om det ikke var en ikke sveisbar martensittisk komposisjon. Denne tiraden bare for å forvirre leseren :-) Uansett, akselstålet levert meg den gangen fra Sleipner kan bekreftes som absolutt utmerket. Ingen tegn til korrosjon etter 20 år i saltvann.

 

Ifo. fra Aquamet er slik kvasi-info som jeg, uansett produkt, ikke gidder å vurdere. Infoen forteller ingenting.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Takker, da utgår tydeligvis 316.

Westmekan tilbyr Duplex kvalitet i denne dimensjonen. 

Sleipner kjører lager på mm og ikke tommer. Mulig de også lager på bestilling.

Ss2387 = S165M? 

 

Jeg kan lokalt få produsert akselen, men da må jeg kjøpe stålet selv via Sverdrup steel eller tilsvarende. Da er det greit å vite hva jeg evt. skal bestille. 

 

Link to post
Kjetel skrev for 9 timer siden:

Akselen er 2,25 tommer og 2,5 meter lang. Står på vp tamd 74 i Dual installasjon. 


Det med kvalitet ikke lett. 

Ser flere selger  Propelleraksel AIS 316

Ser https://progressing.no/annet-marine/akselutstyr-marine/propellakselutstyr/ leverer tomme mål

 Rustfrie aksler fra 25-90mm
Akslene produseres i SS316 (550N/mm2) rustfritt stål med en toleransen er på H8. Akslene kan også leveres i et hardere SS630 (950N/mm2) stål på bestilling.
Et hardere stål gjør at du kan ha en tynnere aksel uten at dette vil gå utover bruddstyrken. Problemet er at en hardere aksel vil være mer utsatt for korrosjon fordi du må tilføre en større andel av stål i akselen. Derfor velger de fleste, spesielt lystbåtbrukere hvor båten ligger stille store deler av tiden, å benytte det noe mykerer SS316 stålet.
Vi ligger med standard lengder på lager, men akslene kan produseres i de lengder du måtte ønske det. Akslene lagerføres opp til 50mm. Tommemål på bestilling.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mesteparten av det som er inni rustfritt stål er stål (grunnstoffet jern, Fe). Poenget er at resten er legeringselementer. Eks. 2 % Mo, nikkel, krom, osv. En annen kvalitet, SMO (handelsnavn, Avesta) har 6 % Mo. SuperDuplex har Cr 25 %, Ni 6 %, Mo 2- 3 %, for å holde fasemixen 60/40 austenitt/ferritt, sjokkjøles materialet fra 1050 grader til <500 grader innen spesifisert tidsramme. SuperDuplex er blant de 'sterkere', men blant de lavere på Fe. AISI 316 er blant de med mer jern, men svakere. Om man da ikke har AISI 316Ti, innlegert Titanium, noen få prosenter.

 

Derfor blir uttalelser som 'mer jern øker styrken' ikke dekkende. Det er en jungel der ute. Hvilket gir rom for frivole råd og tolkinger. 

 

Det som i hovedsak gjør rusfritt stål rustfritt, er oksid fra Cr (kromoksid). For mye C (karbon/grafitt/kull) senker sveisbarheten og korrosjonsegenskapene. Derfor AISI 316L (low carbon). For, oppvarming >500 grader vil starte dannelsen av kromkarbider. En Cr blir til 8Cr1C, altså en karbon rapper 8 krom. Det blir rundt en sveis, eksempelvis, et område som blir sprøtt, hardt og redusert resistans mot korrosjon.

 

Nå orker jeg ikke å knotte mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Kjetel skrev for 12 timer siden:

Sleipner kjører lager på mm og ikke tommer. Mulig de også lager på bestilling.

Egentlig merkelig hvis Sleipner ikke kan levere den akselen. Vet ikke hvordan det er nå, men de har jo vært hoffleverandører av utstyr til bla. Princess, og jeg vet de har levert mye i tomme. Men din aksel må nok uansett lages på bestilling, det gjelder nok de fleste. De har nok bare emner på lager vil jeg tro. 

 

Kjetel skrev for 12 timer siden:

Ss2387 = S165M? 

Det stemmer. 

 

Kjetel skrev for 12 timer siden:

Jeg kan lokalt få produsert akselen, men da må jeg kjøpe stålet selv via Sverdrup steel eller tilsvarende. Da er det greit å vite hva jeg evt. skal bestille. 

https://www.sverdrupsteel.com/products/alloy-1-4418-s165m

 

Hvis du skal få maskinert aksel på et verksted som ikke normalt produserer propellakslinger, så vær obs på at de må passe på å rette akselen etter maskinering. Emnene fra verk er normal ikke rette nok, dette må klokkes opp med måleur. 

 

Istemmer forøvrig med Hulda i at teksten fra Progress var en merkelig røre. De blander begrepene hardhet og strekkfasthet på en forvirrende måte, og bruker betegnelsen SS foran tallet. SS er forkortelse for Svensk Standard, men i dette tilfellet refererer de antagelig til stainless steal, og bruker ikke standarden som tallet er hentet fra. Ellers er det gjerne mengden karbon som skal til for å øke fastheten i en austenitt, ikke mengden jern. For andre mer eksotiske rustfrie legeringer er det andre måter å øke fastheten på. Når det gjelder SS2387 så er det et martensittisk seigherdingsstål, som har en flytegrense på over 700MPa, mens 316L ligger på rundt 250. 

 

Her er litt om EN 1.4542, som tilsvarer AISI/SAE 630. Dette er en legering som inneholder 3-4% kobber:

https://www.sverdrupsteel.com/products/alloy-1-4542-17-4-ph

 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

AISI 316 er blant de med mer jern, men svakere. Om man da ikke har AISI 316Ti, innlegert Titanium, noen få prosenter.

Nja. Titan i austenittisk rustfritt er vel mest for å redusere hangen til interkrystallinsk korrosjon, ikke for å øke fastheten. 

Link to post

Titan blir ikke tilsatt austenitter for å øke fasthetsegenskapene, det gjelder kun ved forhøyede temperaturer. Altså ikke ved normale temperaturer som for en propellaksel, som det tross alt er snakk om her. Titan blir tilsatt for å redusere austenittenes hang til å danne kromkaribider på korngrensene, som igjen kan føre til interkrystallinsk korrosjon ved sveising.

 

Her er et utdrag av en tabell som viser flytegrensen for enkelte rustfrie legeringer. Som i ser her har 321 (tilsv. 304) med titan faktisk lavere flytegrense enn vanlig 304, og 316Ti har samme flytegrense som 316 og 316L. Ingen økt styrke altså:

1266368222_Astrupaustenitterfasthetstabell.PNG.3a225fe2338860d7377480b68f18906a.PNG

 

I ferrittisk og martensittisk stål blir titan tilsatt av andre årsaker. 

Link to post

Nå gidder ikke jeg å kverulere om legeringselementer og ikke. Heller ikke sitter jeg og knotter med en finger for å skrive lærebok. For en som skal ha seg en propellaksling er det av null interesse, for de fleste andre også. For meg ville det vært viktig å få en martensittisk aksling produsert av et foretak som har rutine med den slags produksjon. Av dem vet jeg om én i Kungshamn og én i Fredrikstad. De i Kungshamn dreide akslinger for Nimbus, HR, Najad, m.fl. Nå er flesteparten konk.

Link to post

Det må jo være mulig å påpeke en feil uten at det kalles kverulering. AISI 316Ti er altså ikke sterkere enn AISI 316L til tross for at den har litt titan innlegert. Trådstarter kunne jo komme i skade for å kjøpe aksel av 316Ti i den tro at den er sterkere enn 316L på grunn av titanet. Det ser man lett av tabellen jeg limte inn lenger opp. 

 

Hulda skrev for 14 timer siden:

SuperDuplex er blant de 'sterkere', men blant de lavere på Fe. AISI 316 er blant de med mer jern, men svakere. Om man da ikke har AISI 316Ti, innlegert Titanium, noen få prosenter.

 

Link to post

Gubban. Måtte titte etter.

Yield strength @ 20 grader C:

316L = 485 Mpa

316Ti = 520 Mpa

 

Dette endrer seg med temperaturer. Det endrer seg med fabrikanter og presentasjons/testvariasjoner/standarder. Hva f@#%

Hovedsaken med 316Ti har bedre motstandsdyktighet mot karbiddannelse fra ca. >485 grader C.

Korrosjonsmessig er 316L bedre enn 316Ti ved lav temp. 

Da er denne betan avsluttet for mitt vedkommende.

 

Uansett har ikke noe av dette praktisk anvending for baatplasens lesere. Uansett er det herved advart mot å bruke AISI 300-serien som propellaksling i sjøvann.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hei, jeg ville sjekker opp hvem som har levert originalen. Jeg har selv en sunseeker og fant ut at akslingene er laget i temet 20. Leverandøren av disse heter Tegnbridge UK som har delenr og mål på akslingene etter båt type, motor type og gir. Veldig proffe og flinke til å følge opp. Jeg fikk akslinger levert på døren til avtalt pris og dato. Ca halv pris i forhold til Sleipner. 😄😄 Når det gjelder stålkvaliteter har nok alle fagfolk spesielle syn og krav til stivhet, tyngde, korrosjon og egenfrekvens. Enten kan man dette, eller en lar andre finne det som passer. 

Link to post
Hulda skrev for 23 timer siden:

Gubban. Måtte titte etter.

Yield strength @ 20 grader C:

316L = 485 Mpa

316Ti = 520 Mpa

 

Da vet jeg ikke hvor du har tittet etter, for som man kan se av tabellen jeg limte inn lenger opp så er det ingen forskjell i flytegrense og strekkfasthet for EN 1.4404 (AISI 316L) og EN 1.4571 (AISI 316Ti). 

 

Her er hva Outokumpu sier om å tilsette titan i rustfrie legeringer:

379520751_Titanirustfritt.PNG.b6e6e8a52a1639d941e00f775efe89f1.PNG

 

Som jeg skrev lenger opp er altså hensikten å øke motstanden mot interkrystallinsk korrosjon, ikke å øke fasthetsegenskapene ved romtemperatur og lavere. Noe vi også ser av tabellen over mekaniske egenskaper. 

 

Hulda skrev for 23 timer siden:

Uansett har ikke noe av dette praktisk anvending for baatplasens lesere. 

Hva som er interessant for baatplassens lesere får bli opp til den enkelte. At du til stadighet skal avrunde en diskusjon med at du ikke gidder mer, eller at detaljene ikke har interesse for baatplassens lesere er ikke noe annet en hersketeknikk. Greit at du trekker deg ut av en diskusjon, men la det bli opp til hver enkelt å avgjøre hva som er av interesse å lese om. 

 

Link to post

Det eneste jeg har gjort er å påpeke at du tok feil når du skrev at titan gjør austenitten sterkere, noe du tydeligvis ikke klarer å innrømme. Dette kommer også tydelig fram av stålstandarden EN10088-3. Her er et klipp fra den:

 

1061333206_Mekaniskeegenskaper-frastlstandard.PNG.446764035f8c1d042f08282a4928912c.PNG

 

 

Hvorvidt dette har interesse for båteiere flest får som sagt bli opp til den enkelte å vurdere, men det kan jo være at noen ville finne på å bestille AISI 316Ti på bakgrunn av at du som en autoritet på materialer her inne skriver at den gir et sterkere stål. Da burde altså detaljen om at titan styrker austenittisk rustfritt ved romtemperatur være avkreftet en gang for alle. 

 

Det som derimot kanskje er mer interessant er dette utklippet av en tabell fra Astrup. Denne tabellen viser den kjemiske sammensetningen og flytegrense + strekkfasthet for en del rustfrie kvaliteter.

333027540_Astrup_tabellS165M-245SMO.PNG.13b1d24b884e44033801274eeed53a58.PNG

 

Nummeret lengst til venstre er EN nummeret, deretter følger AISI nummeret, og i kolonne tre nummeret for Svensk Standard (SS). I de to siste kolonnene (med tall) ser vi flytegrense og strekkfasthet. 

Der ser vi tydelig hvordan EN1.4418, som er det stålet jeg anbefalte innledningsvis (og det samme som Sleipner bruker i sine aksler), skiller seg ut med en flytegrense på 700MPa og strekkfasthet på opp til 1150MPa. 

 

Vi ser også at kvaliteten 316LN har en høyere fasthet enn 316L, til tross for at legeringselementene er de samme. Forskjellen er at 316LN er herdet ved at nitrogen er oppløst i stålet, for å kompensere for austenittenes lave fasthet på grunn av det lave karboninnholdet. I motsetning til 316Ti er altså 316LN et sterkere stål, hvor innholdet av krom, nikkel og molybden er omtrent likt. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...