Jump to content

Påhengsmotor - 2t vs 4t HK-messig

KC-

Recommended Posts

Dette finnes det utallige tråder om her på forumet. Bare å søke.

Små 2 takt og 4 takt henter kraften i ulike turtallsregistre som kan gi ulike utfall,  avhengig av propell og farkost.

Men gitt at turtall på propellen og vekten på motoren er lik vil en kW være en kW uavhengig av kilden.

Edit: hk har blitt brukt og misbrukt av motorfabrikanter i mange år. Det finnes bedre metoder for å beskrive kraft i dag.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Grønnskollingen skrev 19 minutter siden:

Edit: hk har blitt brukt og misbrukt av motorfabrikanter i mange år. Det finnes bedre metoder for å beskrive kraft i dag.

Enig..

HK kan være ganske misvisende...dreiemoment er ofte langt viktigere og mer merkbart..

Som eksempel kan nevnes at vi langt bak i tid eide en skøyte på 53 fot...

Den gikk originalt med en 40 HK wichman.. semidiesel...

Da den ble erstatt med en vanlig diesel 250 HK RR maskin senere, var "styrke" forskjellen lik null...

kcds skrev 31 minutter siden:

mener at om man har en 50HK 2takter kan man lett bytte den ut med en 30HK 4t og få samme effekt

Med tanke på at en 4-takter er betydelig tyngre ville jeg nok heller snudd den påstanden på hodet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Reisatjukk skrev On 12.3.2021 at 15.30:

SveinHa skrev 15 minutter siden:

Med tanke på at en 4-takter er betydelig tyngre ville jeg nok heller snudd den påstanden på hodet...

Det er vel ikke sant lenger? 
75 hk Yamaha 2takt fra -98 veier 120 kg 

70 hk Yamaha 4takt fra -18 veier 119 kg 

tror nok det er samme utvikling over hele fjøla, at en 30 hk fra idag kanskje er marginalt tyngre enn en 30 hk totakt, kanskje ikke tyngre i det hele tatt? 

Reisatjukk skrev 51 minutter siden:

Det er vel ikke sant lenger? 
75 hk Yamaha 2takt fra -98 veier 120 kg 

70 hk Yamaha 4takt fra -18 veier 119 kg 

tror nok det er samme utvikling over hele fjøla, at en 30 hk fra idag kanskje er marginalt tyngre enn en 30 hk totakt, kanskje ikke tyngre i det hele tatt? 

kanskje heller sammenligne med en Yamaha 70hk 2T som veier 105?  :giggle:

Mens feks en Suzuki DF70A veier 150.       

Så, vektforskjellene varierer endel innad i hk klassene.     

Skal man feks ha en 30hk så veier en yamaha 3syl 2T 60kg, letteste 4T blir Suzuki sin på 70hk, deretter merc/tohatsu på rundt 80 , og yamaha på bortimot 90kg.   

Om man sammenligner de 2 70hk 4t motorene over, så har Suzukien  50% mer sylindervolum, og dermed sterkere i bunn enn Yamahaen.   Så da tenker jeg at den lette(re) yamahaen er best egnet på en mindre båt som er mer vektfølsom , Suzukien et bedre valg på en litt tyngre båt med mer bæring i hekken og som trenger de ekstra kreftene i bunn

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Eika skrev 5 minutter siden:

Men suzuki df60a veier 104kg, som igjen er lettere enn en gammel 60yamaha 2takt 

og som jeg også sier, vektforskjellene varierer endel innad i klassene 

index skrev 2 minutter siden:

???:confused:

misforstå meg rett.... :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...