KC- Startet 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2021 Hallois! Er det noe særlig forskjell på kraft i en 2t vs en 4t påhengsmotor? Eksempel, vil man komme dårligere, like bra eller bedre ut om man velger en moderne 4t med lavere HK enn en eldre 2t? Spør for å avgjøre en diskusjon - jeg synes det høres underlig ut om HK ikke er HK... :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Måleenheten er den samme, så det ville forundre meg mye om du vil merke forskjell med samme antall hk. En mindre motor vil gi mindre fart. Om du mener at det er bedre eller dårligere er litt opp til deg å vurdere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) Dette finnes det utallige tråder om her på forumet. Bare å søke. Små 2 takt og 4 takt henter kraften i ulike turtallsregistre som kan gi ulike utfall, avhengig av propell og farkost. Men gitt at turtall på propellen og vekten på motoren er lik vil en kW være en kW uavhengig av kilden. Edit: hk har blitt brukt og misbrukt av motorfabrikanter i mange år. Det finnes bedre metoder for å beskrive kraft i dag. Redigert 18.Mars.2021 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Grønnskollingen skrev 19 minutter siden: Edit: hk har blitt brukt og misbrukt av motorfabrikanter i mange år. Det finnes bedre metoder for å beskrive kraft i dag. Enig.. HK kan være ganske misvisende...dreiemoment er ofte langt viktigere og mer merkbart.. Som eksempel kan nevnes at vi langt bak i tid eide en skøyte på 53 fot... Den gikk originalt med en 40 HK wichman.. semidiesel... Da den ble erstatt med en vanlig diesel 250 HK RR maskin senere, var "styrke" forskjellen lik null... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) I gt15 og 3b så har vel de nye 4takterene satt flere fartsrekorder, de er jo populære i A klassen også, så det sier jo litt om hva nymotens 4taktere er gode for. De er små, lette, har masse moment og turtall, i tilegg begynner de og få ganske tøff lyd når de blir heisa nok til at eksosen kommer over vannet Redigert 18.Mars.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KC- Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Diskuterer med en kompis nemlig, som mener at om man har en 50HK 2takter kan man lett bytte den ut med en 30HK 4t og få samme effekt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 da tror jeg nok han sliter, med mindre totakteren er fra attenpilogbue. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KC- Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Greit å ha det skriftlig her da Takk for svar på et åpenbart spørsmål :p hehe Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Vekt er også et tema, små motorer som skal løftes opp og ned av jolla bør være lette. Her vinner 2t, en 8hk 2t veier mye mindre enn en 8kh 4t. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
SveinHa Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 kcds skrev 31 minutter siden: mener at om man har en 50HK 2takter kan man lett bytte den ut med en 30HK 4t og få samme effekt Med tanke på at en 4-takter er betydelig tyngre ville jeg nok heller snudd den påstanden på hodet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gullfisk Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Reisatjukk skrev On 12.3.2021 at 15.30: SveinHa skrev 15 minutter siden: Med tanke på at en 4-takter er betydelig tyngre ville jeg nok heller snudd den påstanden på hodet... Det er vel ikke sant lenger? 75 hk Yamaha 2takt fra -98 veier 120 kg 70 hk Yamaha 4takt fra -18 veier 119 kg tror nok det er samme utvikling over hele fjøla, at en 30 hk fra idag kanskje er marginalt tyngre enn en 30 hk totakt, kanskje ikke tyngre i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 SveinHa skrev 33 minutter siden: Med tanke på at en 4-takter er betydelig tyngre ville jeg nok heller snudd den påstanden på hodet... Dagens 4taktere veier ikke noe mer enn 2taktere, mercury 300 V8 veier det samme som en evinrude G2 150 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) Reisatjukk skrev 51 minutter siden: Det er vel ikke sant lenger? 75 hk Yamaha 2takt fra -98 veier 120 kg 70 hk Yamaha 4takt fra -18 veier 119 kg tror nok det er samme utvikling over hele fjøla, at en 30 hk fra idag kanskje er marginalt tyngre enn en 30 hk totakt, kanskje ikke tyngre i det hele tatt? kanskje heller sammenligne med en Yamaha 70hk 2T som veier 105? Mens feks en Suzuki DF70A veier 150. Så, vektforskjellene varierer endel innad i hk klassene. Skal man feks ha en 30hk så veier en yamaha 3syl 2T 60kg, letteste 4T blir Suzuki sin på 70hk, deretter merc/tohatsu på rundt 80 , og yamaha på bortimot 90kg. Om man sammenligner de 2 70hk 4t motorene over, så har Suzukien 50% mer sylindervolum, og dermed sterkere i bunn enn Yamahaen. Så da tenker jeg at den lette(re) yamahaen er best egnet på en mindre båt som er mer vektfølsom , Suzukien et bedre valg på en litt tyngre båt med mer bæring i hekken og som trenger de ekstra kreftene i bunn Redigert 18.Mars.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Men suzuki df60a veier 104kg, som igjen er lettere enn en gammel 60yamaha 2takt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 ivar skrev 21 minutter siden: Skal man feks ha en 30hk så veier en yamaha 3syl 2T 60hk ??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Eika skrev 5 minutter siden: Men suzuki df60a veier 104kg, som igjen er lettere enn en gammel 60yamaha 2takt og som jeg også sier, vektforskjellene varierer endel innad i klassene index skrev 2 minutter siden: ??? misforstå meg rett.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hanto1 Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Har en merc.25 efi. Tung og stor. Finner denne meget dau, men sviver pent og bruker lite drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.