Jump to content

Flushing av Suzuki DF70A når sjøsatt


Corvin17

Recommended Posts

Mouche skrev 30 minutter siden:

Kan vel egentlig bare være positivt tenker jeg. Står trolig i manualen at man skal gjøre det hver gang (saltvann), men få, om noen, som praktiserer det vil jeg tro. De gangene jeg har gjort det har vanligvis vært når båten ikke skulle brukes på en stund.

Det har du helt rett i:giggle:  men hørtes ikke dumt ut det du gjør der! 

Link to post

Vet ikke om jeg hadde giddet det Norge om båten ble jevnt brukt...

Men når jeg hadde båt her nede i Spania,  så var det vanlig prosedyre oss de fleste...

Men Middelhavet er mye saltere, og tempen. høyere... tæring på metall er jo en kjemisk prosess...og alle kjemiske prosesser går raskere ved høyere temperatur...

Link to post
abbor skrev 48 minutter siden:

Motoren på båten jeg har i Oslofjorden, en 2010 DF175, har vært flushet etter hver eneste tur. Tar ikke mange minuttene. 

Har også begynt med dette etter hver tur. Som du sier, så tar det jo bare noen minutter, og er jo en enkel prosedyre å utføre dette. Om det har så mye for seg kan sikkert diskuteres. Nå er det vel ikke motor-blokke man får spylt, men bare stammen  (fra termostaten og ned), men er vel bedre enn ingenting.

Link to post

Jeg monterte ny motor i 2015, har vel kalkulert med ca 20 års levetid på den. Så kommer ikke til å overdrive ferskvannskjøringen. Men båten ligger i delvis brakkvann, og tar den kanskje opp 1-2 ganger i løpet av sesongen og spyler og ferskvannskjører den (har ikke bunnstoff på båten men det går helt fint). 

Det blir iallefall ikke timene som vil slite ut motoren, men heller mangel på timer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Begge deler for å være sikker :smiley::smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Corvin17 skrev 6 minutter siden:

Skulle forresten vært interessant å sett noe forskning på hvordan saltvann tærer på motoren i forhold til ferskvann! Noen som vet om denslags fins? 

 

Ja den slags forskning fins nok, men jeg tror de var ferdig forsket lenge før krigen :giggle:

Heldigvis er motoren godt beskyttet av lakk og anoder, og en slags innvendig behandling også normalt sett.

 

Uten anoder så kan det gå slik...

 

1540823020_drevtring.jpg.7c50c540b798d2402ae81562139299b5.jpg

 

2088010778_tring3.jpg.f4c565f3da853bfff9d1afb7069d275f.jpg

 

979643498_tring2.jpg.0eb8dc1858989955b124b4cefc2ab295.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 11 timer siden:

Jeg monterte ny motor i 2015, har vel kalkulert med ca 20 års levetid på den. Så kommer ikke til å overdrive ferskvannskjøringen. Men båten ligger i delvis brakkvann, og tar den kanskje opp 1-2 ganger i løpet av sesongen og spyler og ferskvannskjører den (har ikke bunnstoff på båten men det går helt fint). 

Det blir iallefall ikke timene som vil slite ut motoren, men heller mangel på timer.

Men uten bunnstoff? Hvorfor det?

Link to post

Det er jo nesten rart at den ikke synker siden den da må trekke voldsomme mengder med vann siden den jo ikke er helt vanntett og beskyttet med femten lag to-komp primer! I det minste vil jeg tro at den veier noen hundre kilo for mye, vasstrukket som den må være når man leser gamle tråder her på forumet. Plastpest er den også sikkert befengt med vil jeg tro. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev for 11 timer siden:

Det er jo nesten rart at den ikke synker siden den da må trekke voldsomme mengder med vann siden den jo ikke er helt vanntett og beskyttet med femten lag to-komp primer! I det minste vil jeg tro at den veier noen hundre kilo for mye, vasstrukket som den må være når man leser gamle tråder her på forumet. Plastpest er den også sikkert befengt med vil jeg tro. 

 

Den har blitt litt misfarget i gelcoaten under etter ca 8-9 sesonger på sjøen, men det er det jo bare fiskene som ser.

Og har kanskje mistet 0,1 knop toppfart, derfor måtte jeg kompensere med litt større motor for noen år siden.

Bikker 45 knop på en god dag i medvind iallefall, greit nok for en liten jolle med 115 hk :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
LM 605 skrev for 12 timer siden:

Er ikke vanlig/nødvendig å bunnstoffe båten når den ligger i brakk/ferskvann. Når man i tillegg  lett kan ta opp båten 2-3 ganger i løpet av sesongen for å spyle den ren, slik som "Teerex" gjør, er det,  bortkastet med bunnstoff.

 

Det er nok ganske vanlig med stoffing for de flestes del, men avhengig av båttype/størrelse. Og noen ligger jo ute hele året da. 

Jeg ligger i en båthavn med ca 200 andre båter og de fleste stoffer. Kanskje noen mest litt av gammel vane, men det gror jo hvis båten går relativt sakte og/eller brukes sjelden.

Men i over 40 knop blir stort sett det meste vasket vekk såfremt jeg husker å ikke la båten ligge ubrukt lengre enn en ukes tid. To uker går kanskje, men kommer litt an på solforhold og temperatur. Tre uker gikk ikke, da måtte jeg skrape vekk bittelitt rur etter sesongen (med plastskrape). Saltsyre funker sikkert også bare man ikke får den i fjeset... Og rotodyse naturligvis.

Vanligvis er det bare et tynt slimlag under når sesongen er over, og det spyler jeg fort av.

 

En kompis med en lignende type båt uten bunnstoff ligger i en annen båthavn uten elveutløp, og med noe mere sol. Han må ta opp båten og spyle/rengjøre innimellom i sesongen hvis han ikke får brukt båten ofte nok. 

Men hva gjør man ikke for å unngå sølet, kostnaden og tidsforbruket med stoffing :giggle: Har man henger til båten er det et enkelt valg.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...