Corvin17 Startet 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2021 Hva tenker dere om viktigheten av å flushe motor noen ganger gjennom sesongen, når den er sjøsatt? Ser at min Suzuki DF70A har to «skrulokk» på stammen for lettere tilgang til flushing når den er sjøsatt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Kan vel egentlig bare være positivt tenker jeg. Står trolig i manualen at man skal gjøre det hver gang (saltvann), men få, om noen, som praktiserer det vil jeg tro. De gangene jeg har gjort det har vanligvis vært når båten ikke skulle brukes på en stund. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Corvin17 Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Mouche skrev 30 minutter siden: Kan vel egentlig bare være positivt tenker jeg. Står trolig i manualen at man skal gjøre det hver gang (saltvann), men få, om noen, som praktiserer det vil jeg tro. De gangene jeg har gjort det har vanligvis vært når båten ikke skulle brukes på en stund. Det har du helt rett i men hørtes ikke dumt ut det du gjør der! Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Man har i hvert fall ingenting å tape! Kanskje en til og med slipper å kjøre gjennom med systemrens om x-antall år. Har gjort det til en vane å koble til vannslangen mens jeg pakker ut av båten etter endt tur. Da går det mer eller mindre av seg selv, og en forlater båten med bittelitt bedre samvittighet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Vet ikke om jeg hadde giddet det Norge om båten ble jevnt brukt... Men når jeg hadde båt her nede i Spania, så var det vanlig prosedyre oss de fleste... Men Middelhavet er mye saltere, og tempen. høyere... tæring på metall er jo en kjemisk prosess...og alle kjemiske prosesser går raskere ved høyere temperatur... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Motoren på båten jeg har i Oslofjorden, en 2010 DF175, har vært flushet etter hver eneste tur. Tar ikke mange minuttene. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 abbor skrev 48 minutter siden: Motoren på båten jeg har i Oslofjorden, en 2010 DF175, har vært flushet etter hver eneste tur. Tar ikke mange minuttene. Har også begynt med dette etter hver tur. Som du sier, så tar det jo bare noen minutter, og er jo en enkel prosedyre å utføre dette. Om det har så mye for seg kan sikkert diskuteres. Nå er det vel ikke motor-blokke man får spylt, men bare stammen (fra termostaten og ned), men er vel bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Jeg monterte ny motor i 2015, har vel kalkulert med ca 20 års levetid på den. Så kommer ikke til å overdrive ferskvannskjøringen. Men båten ligger i delvis brakkvann, og tar den kanskje opp 1-2 ganger i løpet av sesongen og spyler og ferskvannskjører den (har ikke bunnstoff på båten men det går helt fint). Det blir iallefall ikke timene som vil slite ut motoren, men heller mangel på timer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Har dere noen formening om det er fordel med motoren vertikal eller tiltet når den spyles? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 (redigert) Begge deler for å være sikker Redigert 19.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Teerex skrev 1 time siden: Begge deler for å være sikker Du er ikke dum du tror jeg skal ha det som mål denne sesongen, og bare gjøre det til en vane! Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Skulle forresten vært interessant å sett noe forskning på hvordan saltvann tærer på motoren i forhold til ferskvann! Noen som vet om denslags fins? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 (redigert) Corvin17 skrev 6 minutter siden: Skulle forresten vært interessant å sett noe forskning på hvordan saltvann tærer på motoren i forhold til ferskvann! Noen som vet om denslags fins? Ja den slags forskning fins nok, men jeg tror de var ferdig forsket lenge før krigen Heldigvis er motoren godt beskyttet av lakk og anoder, og en slags innvendig behandling også normalt sett. Uten anoder så kan det gå slik... Redigert 19.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Teerex skrev for 7 timer siden: å fysj av meg!! det er dårlig stemning!! Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Teerex skrev for 11 timer siden: Jeg monterte ny motor i 2015, har vel kalkulert med ca 20 års levetid på den. Så kommer ikke til å overdrive ferskvannskjøringen. Men båten ligger i delvis brakkvann, og tar den kanskje opp 1-2 ganger i løpet av sesongen og spyler og ferskvannskjører den (har ikke bunnstoff på båten men det går helt fint). Det blir iallefall ikke timene som vil slite ut motoren, men heller mangel på timer. Men uten bunnstoff? Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 (redigert) Corvin17 skrev 43 minutter siden: Men uten bunnstoff? Hvorfor det? Er ikke vanlig/nødvendig å bunnstoffe båten når den ligger i brakk/ferskvann. Når man i tillegg lett kan ta opp båten 2-3 ganger i løpet av sesongen for å spyle den ren, slik som "Teerex" gjør, er det, bortkastet med bunnstoff. Redigert 20.Mars.2021 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Det er jo nesten rart at den ikke synker siden den da må trekke voldsomme mengder med vann siden den jo ikke er helt vanntett og beskyttet med femten lag to-komp primer! I det minste vil jeg tro at den veier noen hundre kilo for mye, vasstrukket som den må være når man leser gamle tråder her på forumet. Plastpest er den også sikkert befengt med vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Mouche skrev for 11 timer siden: Det er jo nesten rart at den ikke synker siden den da må trekke voldsomme mengder med vann siden den jo ikke er helt vanntett og beskyttet med femten lag to-komp primer! I det minste vil jeg tro at den veier noen hundre kilo for mye, vasstrukket som den må være når man leser gamle tråder her på forumet. Plastpest er den også sikkert befengt med vil jeg tro. Den har blitt litt misfarget i gelcoaten under etter ca 8-9 sesonger på sjøen, men det er det jo bare fiskene som ser. Og har kanskje mistet 0,1 knop toppfart, derfor måtte jeg kompensere med litt større motor for noen år siden. Bikker 45 knop på en god dag i medvind iallefall, greit nok for en liten jolle med 115 hk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 (redigert) LM 605 skrev for 12 timer siden: Er ikke vanlig/nødvendig å bunnstoffe båten når den ligger i brakk/ferskvann. Når man i tillegg lett kan ta opp båten 2-3 ganger i løpet av sesongen for å spyle den ren, slik som "Teerex" gjør, er det, bortkastet med bunnstoff. Det er nok ganske vanlig med stoffing for de flestes del, men avhengig av båttype/størrelse. Og noen ligger jo ute hele året da. Jeg ligger i en båthavn med ca 200 andre båter og de fleste stoffer. Kanskje noen mest litt av gammel vane, men det gror jo hvis båten går relativt sakte og/eller brukes sjelden. Men i over 40 knop blir stort sett det meste vasket vekk såfremt jeg husker å ikke la båten ligge ubrukt lengre enn en ukes tid. To uker går kanskje, men kommer litt an på solforhold og temperatur. Tre uker gikk ikke, da måtte jeg skrape vekk bittelitt rur etter sesongen (med plastskrape). Saltsyre funker sikkert også bare man ikke får den i fjeset... Og rotodyse naturligvis. Vanligvis er det bare et tynt slimlag under når sesongen er over, og det spyler jeg fort av. En kompis med en lignende type båt uten bunnstoff ligger i en annen båthavn uten elveutløp, og med noe mere sol. Han må ta opp båten og spyle/rengjøre innimellom i sesongen hvis han ikke får brukt båten ofte nok. Men hva gjør man ikke for å unngå sølet, kostnaden og tidsforbruket med stoffing Har man henger til båten er det et enkelt valg. Redigert 20.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.