Jump to content

Få vekk rester etter skjell på båten

Oddmund foss

Recommended Posts

mthoms skrev for 13 timer siden:

20% saltsyre (det er indholdet i alle "Barnacle Remover" produkter). Skader hverken gelcat eller aluminium. Brug handsker og skyl grundigt efter ...

Litt uklart når man leser dokumentene hvor mye saltsyre slike inneholder for står gjern 5-15% hvilket betyr at det er godt "utvannet" siden en flaske med saltsyre som regel er 30% og vann har jeg hjemme og koster svært lite. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

erlend mb skrev for 13 timer siden:

Saltsyre får du kjøpt på byggevare. Jeg har brukt det med stor suksess også. Fylte det på en sånn sprøyteflaske man har plantevernmidler i.

Vil ikke anbefale å sprøyte hvis det skal brukes 30% saltsyre, selv ver bruk av briller, maske og hansker, dette av helsemessige årsaker! Jeg pleier å bruke et syltetøy glass med litt syre i bunn og en radiator pensel! Pensle på, vent litt og spyl av!

8 hours ago, Mouche said:

Litt uklart når man leser dokumentene hvor mye saltsyre slike inneholder for står gjern 5-15% hvilket betyr at det er godt "utvannet" siden en flaske med saltsyre som regel er 30% og vann har jeg hjemme og koster svært lite. 

Det har du da ret i ... jeg må indrømme det er noget siden jeg undersøgte indholdet, og det er ændret hos flere producenter; men saltsyre omkring 20% fungerer fortæffeligt.

Husk ved fortynding: "Aldrig Vand I Syre" ... hvis du gør det, kommer det, måske, i den næste AVIS.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

mthoms skrev for 5 timer siden:

Husk ved fortynding: "Aldrig Vand I Syre" ... hvis du gør det, kommer det, måske, i den næste AVIS.

Regelen er:

Syre i vann går ann.

Vann i syre blir uhyre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Corvin17 skrev 1 minutt siden:

Det der er visdomsord fra gamle barneskolen!

Kan ikke huske at vi drev på med så mye syre på barneskolen :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Der jeg jobber inngår syrer og baser i naturfagsboka for første året på ungdomsskolen:wink: 

Jeg pleier (etter høytrykksspyling) å bruke 30% saltsyre, påfører med svamp og heller syra fra flaska direkte i svampen. Gjør slik at jeg holder svampen mot tuten av saltsyreflaska og så snur jeg litt på flaska slik at det trekker en skvett med syre inn i svampen. Dermed unngås drypping og sprut, og det er nok syre i svampen til at man kan nå over flere rur om gangen før neste påfyll av syre. Ideelt sett bør man bruke en gammel regnjakke og lange hansker (de nye langermede nitrilhanskene til Biltema er gode) som man strekker over armene på regnjakka. Da unngår man at det renner syre inn langs armene. I tillegg heldekkende vernebriller (den enklere varianten beskytter ikke mot sprut fra siden). Enkelte rur må påføres syre flere ganger, men man kan jo også hjelpe på litt med et flatt skrujern eller lignende. Har man en svamp til overs skader det ikke å ta et strøk langs vannlinja i tillegg, så forsvinner den gule randen som av og til kommer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...