Luffe42 Startet 19.Mars.2021 Del på Facebook Startet 19.Mars.2021 Ser etter seilbåt til min far på 60år og 115kg. Trenger i den anledning litt hjelp for å finne en passende båt. Han har aldri seilt på egenhånd før, men tipper han plukker det opp ganske raskt. Trenger derfor ikke være en ultranybegynnerbåt. Sånn jeg ser det trenger båten ha følgende egenskaper: -Relativt stabil og enkel i bruk -Holder med et seil, men gjør ikke noe om den også har et forseil som man kan la være å rigge -Må være mulig å få den opp av vannet etter bruk, siden den må lagres på land -Plass til min far og en passasjer Noen som har tips til gode båter å vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Kunne være en wayfarer, riktig nok en to-mannsjolle men en allsidig jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Første jeg tenker på http://www.kronaboats.com/vara-batar/1-kronan/ vet ikke om det er den 60 åring tenker seg. 115 kg på rekka så vipper det rundt, er han båtvant? Indre oslofjord eller utpå kysten? Sitér dette innlegget Link to post
Luffe42 Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Han er vel litt båtvant, men ikke særlig tøff i trynet om det blir litt sjø når vi har vært ute i sjæregårdsjeepen. Kommer til å bli brukt på Larkollen, så litt begrensa med skjærgård. De dagene det blåser pleier det å være noe bølger også. Heller en fordel om den er for stabil enn motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Askeladden kombi https://www.finn.no/187545505 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
paxo Svart 19.Mars.2021 Del på Facebook Svart 19.Mars.2021 Jeg har omtrent samme data og erfaring. Kjøpte meg Askeladden kombi, riktignok 16 fot. Langsom, men stø og romslig. Har ikke seilt den alene enda, men snart. Pass bare på at roret er uten råte. Første tur brakk det. Det ble litt dramatisk, men gikk fint da det skal mye til å velte den. Senkekjøl gjør den grei å dra opp på en henger. Heller ikke umulig å rigge selv. Uten rigg er den fin og romslig som fiskebåt. Den (16 fot) kan brukes både med påhenger med lang og kort stamme, men anbefaler lang da motoren da vil komme på babord side av akterspeilet og gi bedre plass til å sitte akterut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.