Jump to content

ACU 100 autopilot, oppjustering av strømstyrke


Aurora 1

Recommended Posts

Jeg har en ACU 100 autopilot fra raymarine, denne er beregnet for en hydraulikkpumpe på 0,5l

pumpen jeg har er en type 1... den gir 1 l

ACU veksler mellom +/-  på rød og svart ledning til motor.

 

Er det da slik at en type 1 pumpe blir for stor i forhold til hva ACU 100 kan levere av strøm? Vil den bli varm og overbelastet?

Kan jeg koble på en kontaktor for å «oppjustere» trømstyrken? Slik som på en ankervinsj.

Kan jeg sette en 4polet kontaktor til ankervinsj mellom ACU og pumpe, slik at ACU leverer « styrestrøm» til kontaktoren, og kan da kontaktoren veksle mellom + og - på polene siden den har - i midten?? 

Vil dette funke????

 

Link to post

Jeg vet ikke hvor mye strøm autopiloten takler til styrestrøm til pumpen og jeg vet ikke hvor stort strømtrekk pumpen har. Men det burde fint gå ann å koble pumpen via reléer og bruke autopilotens pumpestyring til styrestrøm. 

Link to post

Du må i såfall lage noe litt smartere. 
Pumpen styres ved at pluss og minus veksler på to ledninger. 
På et relé til ankervinsj har du en I (felles som er minus). Så trenger du pluss til de to andre punktene. 
Du kan løse det ved to rele der det ene har minus på spolen og det andre har pluss. De vil da sjalte korrekt så lenge det ikke er galvanisk skille på strømmen til pumpen. 
 

Link to post

To releer med diode i serie med spolen.

Diode samme vei på begge releene og tilkoblingen med diode til den røde ledningen på det ene releet og den sorte på det andre.

Da kan bare et rele trekke av gangen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det blir en del 'hvis' her. Hadde det ikke vært enklere å lese av hvor mange amp. pumpen trekker og hvor mange amp. hjernen kan håndtere? Min gamle hjerne tåler 30 A, står i instruksjonsboken. Hydraulikken trekker maks 16 A, etter den monteringsinstruksen.

Link to post

Type 1 pumpe står oppgitt til typisk 19A ved Max trykk 55 bar. ACU100 til Max kontinuerlig 7A. Er dog et merkelig sprik i specs for type 0.5 pumpe oppgis til 9A og den skal vel passe ACU100.

 

Blir sykt mange operasjoner på disse releene, med last og skiftende strømretning på roterende motor. Tror levetid kan bli dårlig. Billigløsning som er pålitelig kan være en DC H-bridge/DC motor controller med tilskrekkelig strømkapasitet.

Link to post

Har i dag koblet opp med en kontaktor til vinsj, men uten minus i midten. Det funker helt fint. Ihvertfall uten belastning. Jeg prøver litt utover våren mens jeg passer litt ekstra på. Den står på en 22 tonn colin archer. Så vi får se. Takk for innspill så lenge??

Link to post

Det er transistorer og ikke releer som brukes i utgangstrinnet som driver pumpa, jeg har reparert utgangstrinnet (byttet transistorer) på en Raymarine autopilot engang. På Simrad så er det veldig mange korte pulser som sendes, egner seg ikke for releer. 

 

Du må nok bare bite i det sure eplet og kjøpe en ACU150.

Link to post

Er vel ofte en kombinasjon av et rele og en mosfet transistor som utgjør motor utgangen i disse autopilotene. Releet skifter polariteten mens transistoren pulsbreddemodulerer strømmen. Her er det da lagd slik at releet alltid opererer spenningsløst  slik at kontaktsettene ikke brenner opp.

Eksterne releer som en forsterker kan en bare glemme de vil brenne opp på kun kort tid.

Men er en lit elektronikk kyndig er det da ikke noe stort problem å lage seg en ny utgang med kraftigere transistor og kraftigere rele. En må jo da gå inn i eksisterende utgang for å hente styresignaler til disse.

Men for de fleste vil det nokk være enklest og bare kjøpe en større computer. 

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Er vel ofte en kombinasjon av et rele og en mosfet transistor som utgjør motor utgangen i disse autopilotene. Releet skifter polariteten mens transistoren pulsbreddemodulerer strømmen. Her er det da lagd slik at releet alltid opererer spenningsløst  slik at kontaktsettene ikke brenner opp.

Eksterne releer som en forsterker kan en bare glemme de vil brenne opp på kun kort tid.

Men er en lit elektronikk kyndig er det da ikke noe stort problem å lage seg en ny utgang med kraftigere transistor og kraftigere rele. En må jo da gå inn i eksisterende utgang for å hente styresignaler til disse.

Men for de fleste vil det nokk være enklest og bare kjøpe en større computer. 

 

Det brukes 4 transistorer i en konfigurasjon som kalles H-bridge. Kan enten lages av diskrete transistorer eller som en integrert krets. En H-bridge kan reversere og også bremse en motor. 

Link to post

Joda kjenner til det opplegget men det var ikke slik det var jort i eldre autopiloter.

Jobber til daglig med større frekvensomformere hvor en bruker 6 IGBT transistorer i en slik bro for å drive AC motorer. Kjører en samme konfigurasjonen med et LCL filter i tillegg på nettsiden kan en kjøre bremseeffekten tilbake på nettet.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...