Jump to content

ACU 100 autopilot, oppjustering av strømstyrke


Aurora 1

Recommended Posts

Jeg har en ACU 100 autopilot fra raymarine, denne er beregnet for en hydraulikkpumpe på 0,5l

pumpen jeg har er en type 1... den gir 1 l

ACU veksler mellom +/-  på rød og svart ledning til motor.

 

Er det da slik at en type 1 pumpe blir for stor i forhold til hva ACU 100 kan levere av strøm? Vil den bli varm og overbelastet?

Kan jeg koble på en kontaktor for å «oppjustere» trømstyrken? Slik som på en ankervinsj.

Kan jeg sette en 4polet kontaktor til ankervinsj mellom ACU og pumpe, slik at ACU leverer « styrestrøm» til kontaktoren, og kan da kontaktoren veksle mellom + og - på polene siden den har - i midten?? 

Vil dette funke????

 

Link to post

Du må i såfall lage noe litt smartere. 
Pumpen styres ved at pluss og minus veksler på to ledninger. 
På et relé til ankervinsj har du en I (felles som er minus). Så trenger du pluss til de to andre punktene. 
Du kan løse det ved to rele der det ene har minus på spolen og det andre har pluss. De vil da sjalte korrekt så lenge det ikke er galvanisk skille på strømmen til pumpen. 
 

Link to post

Type 1 pumpe står oppgitt til typisk 19A ved Max trykk 55 bar. ACU100 til Max kontinuerlig 7A. Er dog et merkelig sprik i specs for type 0.5 pumpe oppgis til 9A og den skal vel passe ACU100.

 

Blir sykt mange operasjoner på disse releene, med last og skiftende strømretning på roterende motor. Tror levetid kan bli dårlig. Billigløsning som er pålitelig kan være en DC H-bridge/DC motor controller med tilskrekkelig strømkapasitet.

Link to post

Er vel ofte en kombinasjon av et rele og en mosfet transistor som utgjør motor utgangen i disse autopilotene. Releet skifter polariteten mens transistoren pulsbreddemodulerer strømmen. Her er det da lagd slik at releet alltid opererer spenningsløst  slik at kontaktsettene ikke brenner opp.

Eksterne releer som en forsterker kan en bare glemme de vil brenne opp på kun kort tid.

Men er en lit elektronikk kyndig er det da ikke noe stort problem å lage seg en ny utgang med kraftigere transistor og kraftigere rele. En må jo da gå inn i eksisterende utgang for å hente styresignaler til disse.

Men for de fleste vil det nokk være enklest og bare kjøpe en større computer. 

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Er vel ofte en kombinasjon av et rele og en mosfet transistor som utgjør motor utgangen i disse autopilotene. Releet skifter polariteten mens transistoren pulsbreddemodulerer strømmen. Her er det da lagd slik at releet alltid opererer spenningsløst  slik at kontaktsettene ikke brenner opp.

Eksterne releer som en forsterker kan en bare glemme de vil brenne opp på kun kort tid.

Men er en lit elektronikk kyndig er det da ikke noe stort problem å lage seg en ny utgang med kraftigere transistor og kraftigere rele. En må jo da gå inn i eksisterende utgang for å hente styresignaler til disse.

Men for de fleste vil det nokk være enklest og bare kjøpe en større computer. 

 

Det brukes 4 transistorer i en konfigurasjon som kalles H-bridge. Kan enten lages av diskrete transistorer eller som en integrert krets. En H-bridge kan reversere og også bremse en motor. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...