Jump to content

Lekkasje i nesten ny båt....


Rormann

Recommended Posts

Få dager etter at jeg fikk på plass min Uttern D-68 ( 23 fot m/ 120 Hk Mercruiser TD)oppdager jeg under regnvær at det renner vann inn i motorrommet. Vannet kommer fra innsiden av den ene skrogsiden og jeg kan se at det drypper fra en kanal som munner ut i motorrommet helt bak. I tillegg kommer det litt vann inn i det åpnbare vinduet ved førerplassen som brukes for å komme ut og inn, noe som gjør at det også renner vann langs dreneringsrennen på innsiden og ut bak.

 

Jeg har kjøpt båten av en privatperson og har standard kjøpekontrakt. Båten har selvsagt garanti.

 

Hva gjør jeg med dette ? Båten er opprinnelig kjøpt hos en forhandler i Bærum og det er vanskelig å ta båten inn der.

 

Bør jeg henvende meg til båtselgeren eller bør jeg ta dette opp med butikken som solgte den ?

 

 

Har jeg krav på å få dette utbedret på et autorisert verksted der jeg bor ?

 

 

Er dette nok til å kreve kjøpet hevet ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nok til å få kjøpet hevet, mener jeg bestemt. Ta heller kontakt med selger, si hva som er galt og spør "hva gjør vi nå?" De aller fleste selgere er opptatt av at salget går greit, og sammen er dere sterke overfor forhandler. Selger som potensiell ny kjøper, du med servicebehov senere. Hør også med forhandler og igjen prøv med "Hva gjør vi nå?"greia. Overlat til forhandler å komme med forslag til løsning, og forhandle dere fram til noe alle kan være fornøyde med.

 

Positiv innstilling får deg langt :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke nok til hevning, men erstatning for kostnader til retting skal du selvsagt ha. Går da ut fra at du ikke har kjøpt båten "som den er".

 

Gå til din selger og la ham løse problemet. Det er han du har kontrakt med og det er i alle fall han du må reklamere til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt den som den er ! I kontrakten har selger krysset av at det ikke er feil mangler med skrog/ og eller lekkasjer. Da jeg innspiserte motorrommet var det heller ikke synlig vann der.

 

Men har jeg som ANDRE eier, samme rettigheter overfor leverandøren angående garanti og reklamsjon, som første eier ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt den som den er ! I kontrakten har selger krysset av at det ikke er feil mangler med skrog/ og eller lekkasjer. Da jeg innspiserte motorrommet var det heller ikke synlig vann der.

 

Men har jeg som ANDRE eier, samme rettigheter overfor leverandøren angående garanti og reklamsjon, som første eier ?

Du har to års reklamasjonrett ovenfor selger, dersom denne er privatperson. Men som sitatet som er hentet fra forbrukerportalen, kan du som overdregel klage til tidligere ledd (gjelder for bruktbil, men det skulle ikke bety forskjell):

Gjelder reklamasjonsrettighetene også når vi kjøper bruktbil?

- Ja. På nyere bruktbiler kjøpt fra forhandler er det som hovedregel fem års reklamasjonsfrist. På eldre bruktbiler kjøpt fra forhandler er det to år. På biler kjøpt fra privatperson er det alltid to år. Som hovedregel kan også du reklamere til tidligere omsetningsledd.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

dette problemet oppstod på min båt også en Beetle 645, men da gjennom ankervinsjen. i 2002

valgte de en dårlig løsning ved montering av ankervinsj der det var en kasse som var åpen, det vil si at regnet kommer rett inn i motor rommet. jeg var litt fortvilet for det regner som sant ikke på vestlandet :smiley:

 

jeg kjøpte båten brukt med kontrakt osv

 

Da kommer solskinshistorien, jeg så løsningen å tette kassen og koble den til selvlensingssystemet.

jeg tok kontakt med Askeladden fabrikken og snakket med sjefen der. La frem historien min på en positiv måte, hva sa han. Viss du kan vente til etter sesongen så tar vi båten opp på fabrikken og ordner båten din vederlags fritt. Snakk om service. Det skal være noen fordeler med å holde seg til Norske merker.

 

ca 10 000,- spart for meg.

 

Skryt til Askeladden!!

Link to post
Share on other sites

Fin historie, men jeg opplever det nesten som selvsagt at leverandøren ordner opp i en nesten ny båt som lekker. Det burde jo ikke være noe krangle-sak !

 

Har nå fått den private båt-selgeren til å ta opp saken med firmaet hvor båten ble kjøpt, så får vi se hva som blir utfallet.

 

Det åpn-bare vinduet i vindskjermen fremme har en feil i gummien som gjør at det lekker inn. Vannet renner så i dreneringsrennen på innsiden av skjermen og ut på yttersiden av skroget. Noe av dette vannet havner på en eller annen måte i motorrommet.

 

Ser fra motorrommet at det drypper ned fra en kanal inne i skroget når jeg fyller vann i den innvendige dre. rennen.

 

Det virker som om festene/ gummien på vindskjermen på innsiden ikke er tett.

Link to post
Share on other sites

Fin historie, men jeg opplever det nesten som selvsagt at leverandøren ordner opp i en nesten ny båt som lekker. Det burde jo ikke være noe krangle-sak !

Husk at du har med mennesker å gjøre. med en positiv innstilling og et smil kommer du kjempelangt.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at det er litt småfeil med en ny/nesten ny båt. En del ting burde kanskje oppdages før båten forlager verftet. en del ting oppstår når båten er i bruk de første timene - da er det alltid noe som rister løs. Jeg anser de to vannlekkasjene som du har på båten din som "innenfor hva man normalt kan forvente" - og jeg er sikker på at det løser seg på en fin måte for deg. Og jeg er helt enig med JOda310. Dette er ikke så mye at det er noe vits i å hisse seg opp over det - så lenge dette løses på en bra måte for deg

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke så mye at det er noe vits i å hisse seg opp over det - så lenge dette løses på en bra måte for deg

Enig. En bra måte å løse det på ville jo foruten reparasjon være å gi et plaster på såret i form av å stille et par blondiner til låns på fordekket en stund. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En trenger ikke kjøpe norsk for å få god service.

 

Jeg hadde en liten lekkasje (ferskvann/regnvann) og relativt kort tid etter at lekkasjen var meldt kom en delegasjon på fem personer tre fra Italia + to fra Drammen for å se på båten. Jeg kunne ikke være tilstede, men hadde lagt fram slange slik at de kunne spyle og se selv. Dagen etter var båten tett, de hadde etter flere dager med feiltesting i Drammen funnet en liten produksjonsfeil framme i ankerbrønnen som var rask å rette.

Link to post
Share on other sites

Gikk via privatpersonen jeg kjøpte båten av og nå tar firmaet affære og ordner opp ! Har allerede snakket med verksted som kan ta båten, men ikke før til våren.

 

Vet ikke om det er lurt å la båten stå over vinteren med en slik lekkasje og fuktighet på elektriske ledninger og utstyr, men jeg må jo prøve å tørke ut og selvsagt ha presenning over.

 

Bør jeg prøve å finne et annet verksted som kan ta båten i høst ?

Link to post
Share on other sites

Gikk via privatpersonen jeg kjøpte båten av og nå tar Mar-tec affære og ordner opp ! Har allerede snakket med verksted som kan ta båten, men ikke før til våren.

Når de vil ordne opp i saken synes jeg det er svært snodig at de ikke vil gjøre det før til våren.

Hvilken grunn har de til ikke å ville gjøre det nå?

De fleste båtfirmaer har erfaringsmessig mye bedre tid om vinteren enn de har om våren. Merkelig.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...