Jump to content

Fjerne mugg fra skrogsider innvendig før videre behandling

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi holder på å pusse opp vår Fjord Weekender 24 76-modell. Båten har pga diverse uheldig omstendigheter stått på land i ett par år. I høst bestemte vi oss for at til denne sommeren, sommeren -21, skulle båten ut på sjøen igjen. Men først måtte vi gjøre diverse forbedringer. Det viser seg da at diverse vinduer har lekkasjer enda og en del mer omfattende enn vi trodde, slik at det under diverse trekk rundt om i båten er svart muggdannelse.  Vi har derfor bestemt oss for å rive både salong og alkove helt rent, for så å legge nytt skrogtrekk og nye takplater osv. Men før vi kan gjøre dette må jo alt rives rent. Så første spørsmål er: Hvordan rengjør man båten slik at man er sikker på at man blir kvitt all muggsoppen før man legger nytt skrogtrekk og slikt? Og maler man eller noe før man legger skrogtrekk, eller legger man det rett på glassfiberen?

Har tenkt å kle kryssfinerplater eller noe med skrogtrekk og legge i tak og muligens på en vegg. Behandler man disse platene med noe før man kler de med skrogtrekk, for å forhindre muggdannelse osv?

Prosjekttråd: Fjord Weekender 24

Gammelt skrogtrekk har vanligvis et lag skumgummi på baksiden som var med på å skjule ujevnheter i støp ol.

Nå er trekkene vanligvis 3-4 mm tykke og av litt kompakt skum.

For å få vekk alt det gamle, få godt feste og jevne ut ujevnheter i støpen anbefaler jeg å pusse lett over hele skroget med en lamellskive på vinkelsliper. Etterpå vasker du over med varmt vann med klorin eller et husvaskmiddel med soppfjerner.

Da fester det nye limet godt, og du er helt sikker på å bli kvitt mugg og lukt.

En stor vifte til å trekke ut støvet og maske, gjerne heldekkende med overtrykk, er nesten avgjørende for slipingen.

Mons

mons skrev for 4 timer siden:

Gammelt skrogtrekk har vanligvis et lag skumgummi på baksiden som var med på å skjule ujevnheter i støp ol.

Nå er trekkene vanligvis 3-4 mm tykke og av litt kompakt skum.

For å få vekk alt det gamle, få godt feste og jevne ut ujevnheter i støpen anbefaler jeg å pusse lett over hele skroget med en lamellskive på vinkelsliper. Etterpå vasker du over med varmt vann med klorin eller et husvaskmiddel med soppfjerner.

Da fester det nye limet godt, og du er helt sikker på å bli kvitt mugg og lukt.

En stor vifte til å trekke ut støvet og maske, gjerne heldekkende med overtrykk, er nesten avgjørende for slipingen.

Er det vanlig å male skrogsider av glassfiber først, før man legger på skrogtrekk? Hva har dere som har prøvd å legge nytt skrog trekk gjort? 

Campingcruisern skrev 59 minutter siden:

Er det vanlig å male skrogsider av glassfiber først, før man legger på skrogtrekk? Hva har dere som har prøvd å legge nytt skrog trekk gjort? 

Neida,  ikke nødvendig. Men noen velger å lime på 10mm isolasjon først, både mot støy og varme/kulde. Ikke så dumt kanskje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Campingcruisern skrev On 20.3.2021 at 13.59:

salong og alkove

hei :smiley: bare for å være pirkete (og fordi jeg ikke orker å se på skiskyting akkurat nå, Tirill vinner jo uansett :thumbsup::smiley:) har man først skaffet seg båt synes jeg man bør bruke de maritime ordene som finnes (bli en skikkelig sjøulk :saint:). Ombord i Fjord'en heter det forpigg og ikke salong, det heter minikabin og ikke alkove og det heter skott og ikke vegg, og det heter styrbord og babord - ikke høyre og venstre!  :wink:

Så der...........da fikk jeg slått ihjel litt tid under skiskytinga :clap::thumbsup::lol:

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev for 2 timer siden:

hei :smiley: bare for å være pirkete (og fordi jeg ikke orker å se på skiskyting akkurat nå, Tirill vinner jo uansett :thumbsup::smiley:) har man først skaffet seg båt synes jeg man bør bruke de maritime ordene som finnes (bli en skikkelig sjøulk :saint:). Ombord i Fjord'en heter det forpigg og ikke salong, det heter minikabin og ikke alkove og det heter skott og ikke vegg, og det heter styrbord og babord - ikke høyre og venstre!  :wink:

Så der...........da fikk jeg slått ihjel litt tid under skiskytinga :clap::thumbsup::lol:

😡 Kverulant 😡😡 🤣🤣🤣

Forpigg hadde jeg ikke anelse om. Tenkte bare salong som i sofa med bord jeg 😝

Alkove er jo slik seng i ett hjørne på hybler som ikke har eget soverom, tenkte det var ganske likt. Styrbord og Babord bruker jeg ikke fordi jeg aldri husker hva som er hva 🙄 Er ikke noe avansert sjøulk ennå og båten har jo stått sikkert 3-4 ganger så lenge på land som den har vært på sjøen siden vi kjøpte den, siden det stadig har dukket opp nye problemer med den. 😳

Får øve meg på betegnelsene mens jeg sitter og drar ut gamle rustne stifter  av både styrbord og babord ryggstøtte som jeg har demontert fra forpiggen for å pusse ned, male om og trekke med nytt stoff. 

Men kan man bruke Biltemas 2 komponent polyuretanlakk på skottene i forpiggen og minikabinen før man legger nytt skrogtrekk? Våtromslimen vil få feste på denne? 

Fjerning av stifter på ryggstøtter mens man pugger begrep så altera mulier blir fornøyd 😜

IMG_20210321_181305.jpg.af35c73a4a6828a9617c137fd0caa44f.jpg

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Campingcruisern skrev for 5 timer siden:

Men kan man bruke Biltemas 2 komponent polyuretanlakk på skottene i forpiggen og minikabinen før man legger nytt skrogtrekk? Våtromslimen vil få feste på denne? 

Begrenset feste på såpass glatt overflate med bare våtromslim dessverre, med mindre du bruker en form for heftprimer først. Kontaktlim fester bra direkte på polyuretanmaling, men setter seg jo med en gang og er derfor litt «skummel» å bruke da du mister justeringsmulighetene i etterkant. 

Campingcruisern skrev for 5 timer siden:

😡 Kverulant 😡😡 🤣🤣🤣

Jeg håper du tok det humoristisk :saint::smiley: samtidig som jeg tenker at det er bra å lære seg maritime uttrykk :wink:

Mht styrbord vs babord er dette egentlig ganske lett: Den siden av båten du sitter og styrer ved (den motsatte siden av i en bil) er STYRbord, den andre siden heter babord. Så vidt jeg vet skal benevnelsen styrbord og babord komme fra vikingtiden. Styreåren sto på (styrbord) side av båten langt bak (eller akterut) og han som betjente den hadde bakbordet i ryggen, derav babord. En venn av meg lærte seg dette og fargene på nav.lanternene for styrbord og babord på følgende måte. Han sa at han alltid var klar for sex - derfor grønn lanterne på hans side (styrbord), mens hans kone sa alltid nei-nei, altså rød lanterne på babord side - hvor hun pleide å sitte. Han hadde forøvrig den nyere utgaven av båten du (og jeg hadde) en Fjord 725 SSE med en 165 hk diesel. 

Jeg er forøvrig i gang med noe av samme jobben som du er med min Flipper 640 HT, skal bytte skrogkledning innunder hard-topen, jeg skal lakkere skroget over fenderlist, få satt på ny fenderlist og bytte alle deler i aluminium til rustfritt. Men båt er hobby og jeg koser meg med det.

KOS deg med jobben din, jeg har fulgt litt med på deg og du gjør en veldig bra jobb. :thumbsup:

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Jeg håper du tok det humoristisk :saint::smiley: samtidig som jeg tenker at det er bra å lære seg maritime uttrykk :wink:

Mht styrbord vs babord er dette egentlig ganske lett: Den siden av båten du sitter og styrer ved (den motsatte siden av i en bil) er STYRbord, den andre siden heter babord. Så vidt jeg vet skal benevnelsen styrbord og babord komme fra vikingtiden. Styreåren sto på (styrbord) side av båten langt bak (eller akterut) og han som betjente den hadde bakbordet i ryggen, derav babord. En venn av meg lærte seg dette og fargene på nav.lanternene for styrbord og babord på følgende måte. Han sa at han alltid var klar for sex - derfor grønn lanterne på hans side (styrbord), mens hans kone sa alltid nei-nei, altså rød lanterne på babord side - hvor hun pleide å sitte. Han hadde forøvrig den nyere utgaven av båten du (og jeg hadde) en Fjord 725 SSE med en 165 hk diesel. 

Jeg er forøvrig i gang med noe av samme jobben som du er med min Flipper 640 HT, skal bytte skrogkledning innunder hard-topen, jeg skal lakkere skroget over fenderlist, få satt på ny fenderlist og bytte alle deler i aluminium til rustfritt. Men båt er hobby og jeg koser meg med det.

KOS deg med jobben din, jeg har fulgt litt med på deg og du gjør en veldig bra jobb. :thumbsup:

Jada.. Ingen problem 😉 Slo meg plutselig det med styrbord da jeg skrev teksten og så for meg hvor styringen sto i båten ja 😜 

Håper du dokumenterer hva du gjør så jeg kan følge med 😁

Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Begrenset feste på såpass glatt overflate med bare våtromslim dessverre, med mindre du bruker en form for heftprimer først. Kontaktlim fester bra direkte på polyuretanmaling, men setter seg jo med en gang og er derfor litt «skummel» å bruke da du mister justeringsmulighetene i etterkant. 

Hva pleier folk å gjøre da? Den lokale båtforhandleren anbefalte å bruke våtromslim. De bruker det selv.

Men hva bruker man å forbehandle med da? Skulle gjerne malt først, da båten er 45 år gammel og gjøre ting skikkelig når vi først gjør det. Hva med Quick Bengalack da?  Er den mindre glatt/gir bedre feste? 

Campingcruisern skrev for 3 timer siden:

gjøre ting skikkelig når vi først gjør det

hei.

Jeg kommer til å rive ut skrogkledningen i båten min, børste med stålbørste evt vinkelsliper med flapy-disk (tror jeg det heter) for å få bort alle rester av gammelt lim, evt utbedre der hvor jeg ser glassfiberen (legge på et tynt lag med gelcoatsparkel - evt polyester), jeg kommer ikke til å male skrogsidene, men limer skrogkledningen på med kontaktlim (https://www.maritim.no/kontaktlim-1-ltr). Jeg tror det er veldig viktig å lage seg maler av feltene som skal kles/limes fordi da slipper man å slite med hele lengder på skrog og oppunder dekk (taket). Jeg håper og tror at dette blir en skikkelig utbedring når jeg først gjør det.

Campingcruisern skrev for 3 timer siden:

Håper du dokumenterer hva du gjør så jeg kan følge med 😁

Jeg har ikke begynt å rive ut på min enda, men jeg kommer nok til å legge ut noen bilder og kanskje litt tekst :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

For skrog som er pusset forsiktig ned tror jeg maling bare er ekstraarbeid og gir dårligere heft.

På store flater har jeg noen ganger limt mesteparten, men ikke hatt lim på de ytterste 10 cm. Da kan biten være litt for stor og msn hsr allverden av tid til å finskjære mot kantene før man limer resten.

For porøse takplater kan det være litt annet.

Noen limtyper funker ikke bra på sugende underlag, så der kan det hende det lønner seg å grunne ett strøk.

Mons

Vår lokale båtforhandler kunne bare levere skottbekledning i lysegrå og krem, men vi hadde tenkt på hvit. Fant ut at Maritim har i hvit og til en billigere pris en de andre, pluss at man kan kjøpe ruller på 10m. Men gjorde ett søk på maritim og skottbekledning og så at denne hadde fått litt negativ tilbakemelding? Er det tilfelle at denne har dårligere kvalitet enn den de andre ser ut til å ha? 🤔

Noen som har gode erfaringer med maritim sitt? 

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Campingcruisern skrev 15 minutter siden:

Noen som har gode erfaringer med maritim sitt? 

Har ikke noe erfaring med maritims skottbekledning, men har veldig god erfaring med butikken i Fr.stad - veldig hyggelige personale som har mye kunnskap, det jeg har kjøpt hos maritim til nå holder så absolutt mål. Når jeg kler om båten min har jeg tenkt å bruke denne 

https://www.maritim.no/skottbekledning-marine-3-dhas-1007-hvit-5m

på alt over fenderlist (innvendig selvfølgelig) dvs rundt vinduer og i tak og under fordekket. Jeg har sett at noen svenske båter (maxi båtene bl.annet) har teaklignende spiler langs skrogsidene (bak ryggstøet). Det synes jeg gir et veldig maritimt preg og har derfor tenkt å ha dette

der.

Hører gjerne meninger om dette.

Campingcruisern skrev On 22.3.2021 at 6.58:

Men hva bruker man å forbehandle med da? Skulle gjerne malt først, da båten er 45 år gammel og gjøre ting skikkelig når vi først gjør det. Hva med Quick Bengalack da?  Er den mindre glatt/gir bedre feste? 

Børst eller slip rent (avhengig av om det er glassfiber eller skott i kryssfiner), påfør utvannet klorløsning, la tørke, børst igjen og bruk våtromslim. Lakken (enten det er tokomponent polyuretan eller enkomponent Bengalack) er ikke nødvendig for å unngå framtidig muggdannelse, så lenge du får fylt små mellomrom med lim mellom skrog og skrogtrekket unngår du at fukt samles mellom trekk og skrog.

Når du først er i gang kan jeg anbefale å isolere mellom skrog og skrogtrekk. Selv brukte jeg skottbekledning fra Maritim (ekspandert skum med overflate som ser ut som hvitt skinn). Denne skottbekledningen er om lag 3mm tykk og har en isolerende effekt i seg selv. 

For plater kan du gjøre akkurat det samme, bruke våtromslim. Bruker du kontaktlim kan det være greit å ha litt til overs på sidene slik at du kan justere selve kantene med saks i etterkant, for har du først limt fast skrogtrekket til plata nytter det ikke å justere det i etterkant. 

altera mulier skrev On 22.3.2021 at 14.24:

et veldig maritimt preg og har derfor tenkt å ha dette

der.

Hører gjerne meninger om dette.

Bomma kraftig med "klipp og lim" på tastaturet :headbang:  så det først nå. Det det skulle ha vært er denne:

https://www.biltema.no/batutstyr/teak-detaljer/teakplanker/eva-teak-2000045592

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...