Albinturbo Startet 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2021 Tiden er kommet for å bytte labbene selv. Tenkte å kjøre en åpen tråd hvor jeg viser hvordan jeg gjør dette med hjelp av oppfinnsomhet og dummhet?? Vil nok møte på problemer da båt og motor er fra 1984. Til disposisjon har jeg skralle, tau, treverk og en manuell bil jekk? Jeg har enda ikke anskaffet nye labber da jeg først må finne ut bolt avstand i skrogfeste, samt bolt dimensjon. Tipps mottas her, ønsker ikke blåse av 12 båtlapper på orginal fester? Link to post
Albinturbo Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 Startet med babor akter da den var lettest tilgjengelig. Aksel koblet fra, eksosbend koblet fra, og motor var "fri". Fjernet mutter på aktre motorlabber. Så var det å finne en måte å løfte det grønne beistet på, den er jo relativt tung. Kjetting og talje har jeg ikke, men har en liten biljekk og litt treverk. Konstruksjonen er ikke pen og ikke spesielt trygg. Effektiv var den heller ikke, for det viste seg å være mye stretch i tauet før det begynte å skje noe :) Forsøkte ett par løftepunkter før jeg sa meg fornøyd. Det knaket godt i treverket da jeg løfta opp. Bildene over er da tatt etter att jeg fikk det gamle festet ut, og jeg har her senket motor ned igjen på ett par treklosser babor akter, og orginalfestet styrbor akter. Det var ikke enkelt og få ut, for motorlabbene som stod på er ikke originale, og er noe større dimensjonert virker det som. Dette gjorde att boltene i skroget var litt "under" gummimuffen. Bilde av labben under. Som man muligens kan se så er det borret opp hull i foten av labben til å passe skrogfestet som er 106mm mellom boltene, mens labben har langt mer. Blir spennende og finne en motorlabb som matcher 106mm avstand. Så neste på planen er å finne nye motorlabber som enten har 106mm boltavstand, eller finne en ny motorlabb jeg kan borre i selv til å passe. Har sett litt på denne hos Maritim, som ser så og si identisk ut til den avbildet over, på mål. (184mm bred, 140mm hullavstand, som er samme som den over) https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-55-galv-m-bolt#.WtcK6ohubmE Noen som vet om andre motorlabber med 106mm hullavstand og 16mm bolt, så settes tips pris på. Undertegnede gruer seg til fremre labber! Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 I tillegg til målene, må du også ha riktig hardhet/shore til motoren også. Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Liker patenten, bortsett at jeg ville gjort drageren din veltesikker. Altså tatt den "stående" 2x8" (?) og montert 4 stk av dem ved siden av hverandre. Skru dem sammen. Slik at den ikke kan velte. Alternativt skru på langsgående 2x4" av samme grunn. Nå er det veldig farlig dersom den skulle velte når du holder på å demontere/ montere en motorlabb. Likte ellers patenten godt. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Buster L Mercury Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Sjekk prisen på kjettingtaljer på biltema. Du vil bli overrasket. ?? Link to post
Albinturbo Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Etter en del leting etter originale fester og etter en samtale med en kyndig Volvo Penta person, så havnet valget på 60 shore labbene hos Maritim til den koselige prisen 849,- pr labb. Det viste seg at disse var dønn identiske til de jeg har fra før, men da uten riktig hull-avstand. Kjøpte også inn noen nye M10 bolter for å feste dem til skroget, de gamle hadde nok gjort nytta si. Det viste seg at det var på tide å bytte disse labbene - aksel/klemflens var oppimot 1 mm feil mot girflens syntes det rista litt :=) Her avbildet med nye labber babor/styrbor akterut. Jeg fortsatte bruken av ghetto-løfteriggen. De gamle labbene som også hadde fått manuelt borra opp hull til skrogfester viste seg å være +-1mm ute av senter på labben. Dette blir gæli når bakre motorfester ikke har noe sidejusteringsmuligheter. Ved bytte av disse valgte jeg å bruke digitalt skyvelær og sentrere meg i motorlabbene, slik at oppretting senere skulle bli enklere. Etter og ha sagt meg fornøyd med bakre labber, så bevegde jeg fokuset frem. Det viste seg å bli en lang kveld, for nå måtte diverse ut for at jeg skulle få plass til den svære kroppen min. 1. Ut med varmeveksler. (har vært ute noen ganger før) 2. Ut med dynamo (skal bytte til dobbelt reimhjul uansett, så passet bra) 3. Større løfterigg med klaring til arbeidsplass. 4. Ut med giret, da det vil treffe skroget når jeg løfter foran. (tilter nedover når jeg løfter opp) 5. Jeg tok også tidligere råd og lagde meg en noe bedre løfterigg - her i gang med fremre motorlabber. Ramma under er skrudd sammen med 5x100mm treskruer - og mange av dem. Jeg og mine 120kg har hoppet og trampet på den, men med en 2"8 som base, og 2x 2"4 oppå, så skal det nok mer til en 300kg for å knekke den. Og her er giret ute: Og her er varmeveksler og dynamo ute: De gamle festene var såpass ihjelslåtte at gjengene på muttere var borte, gjengene i boltene var også borte. De eneste plassene det fortsatt var gjenger var på øvre del av bolter, samt mutteren der som låser motor til labben I morra blir det en lengre dag med nedvask av motor-rom til den grad det er mulig, etterfulgt av bytte fremre labber, da jeg ikke rakk noe annet en og ta ut babor forrut i kveld pga punkt 1, 2, 3 og 4 måtte gjøres først Link to post
Albinturbo Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Bytte av de fremre labbene ble utført på identisk måte som bakre med samme løsning, utenom at eksosbend, gir og dynamo og varmeveksler måtte demonteres. Dette gjør prosjektet stadig dyrere da jeg måtte tømme kjølevannskretsen, kjøpe ny frostvæske med riktige spesifikasjoner, ny eksosbend pakning og nye o-ringer til varmeveksleren for å nevne noe. Ikke mange kronene, men hundrelappene bygger oppover Løftet motor på samme måte som tidligere, skrudde ut festene mens den hang der og satt på plass nye fester i samme vendinga. ( 1 side av gangen, med løft mellom hver gang) Så begynte opprettingen! Målet var 0.05mm søkeblad som ikke skulle komme inn. ( kravet er 0.1mm søkeblad) Det var ett rent helvette, for hver gang jeg var fornøyd med opprettinga, så strammet jeg boltene og VIPS så fikk jeg inn søkeblad av størrelse 0.2 mm. Dette brukte jeg godt og vel 3 timer på før jeg bannet og steila, og tok meg en 3 dagers båtpause. Etter en lang pause, så fikk jeg også konkludert litt. Dette skjedde fordi ett av festene var ute av senter, så når jeg da dro til mutterne, så strammet boltene jeg opp loddrett, og motor forskjøv seg. Synderen her var det støpte festet babord akter (M10 hulla i skroget, som motorlabben festes til.) Denne var 2 mm for langt mot styrbord, så jeg måtte dra opp bakre fester igjen og borre opp sidejustering spor for å få noe justeringsmuligheter. Her kunne jeg sikkert sagt "jeg har gjort dårlig jobb med labben", men det er mye enklere å skylde på produksjonen av båten fra 1983 Denne motoren har kun sidejustering på fremre labber, og man får kun gjort så mye med det. Da jeg omsider fikk gjort dette fikk jeg noe justeringsmuligheter bak også, og opprettingsjobben ble en drøm og utføre. Motor er nå opprettet mot aksel med nøyaktighet 1/20 av en mm (0,05mm søkeblad) og jeg er meget fornøyd. Motor rommet er vasket, motor fått service. Når båten er sjøsatt må jeg nok belage meg på en ny kontroll + oppretting, da belastning mot vann er noe annerledes og jevnere fordelt en belastning fra trekrybba. Regner ikke med det blir store jobben. Skulle jeg forbedret noe; 1. Finne riktig høyde for nye motorlabber før montering, slik att jeg ikke trengte demontere og sjimse underveis. Det tar nemlig tid når man ikke har store løftehøyden. Jeg gjorde de identiske i høyden til de gamle festene, men de var jo nedsunket og jævlige, så det ble jo feil... skulle 4mm opp :) 2. Bedre verktøy, selv om det meste var bra. 3. Bedre og tryggere løftebukk med kjetting talje. Det var mye strekk i tauverket, og en bil jekk er ikke lett og jobbe med. 4. Starte med vask av motor + motorrom, da det ble noe grisete jobb i starten. Alt i alt, en overkommelig jobb som jeg ville gjort igjen. Basert på nye erfaringer ville det gått mye raskere og enklere neste gang. Link to post
Roger jo Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Albinturbo skrev On 20.4.2021 at 6.58: Så begynte opprettingen! Målet var 0.05mm søkeblad som ikke skulle komme inn. ( kravet er 0.1mm søkeblad) Det var ett rent helvette, for hver gang jeg var fornøyd med opprettinga, så strammet jeg boltene og VIPS så fikk jeg inn søkeblad av størrelse 0.2 mm. Dette brukte jeg godt og vel 3 timer på før jeg bannet og steila, og tok meg en 3 dagers båtpause. Vis hele sitatet Sjekker du at akslingen nå er i senter av hylserøret? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn